پرده

پرده پارچه ای یا کرکره؟ مقایسه کامل انتخاب بهترین پرده منزل ۲۰۲۳

lazy
۸۵ / ۱۰۰

در این مقاله به مقایسه کامل پرده یا کرکره و انتخاب بهترین پرده منزل در سال ۲۰۲۳ می پردازیم. پرده یا کرکره بحثی قدیمی است که هنوز که هنوز است در برخی جاها پیش کشیده می‌‌شود. ممکن است شما برای اتاقتان پرده یا کرکره و یا هر دوی آنها را ترجیح دهید.

 حتماً بخوانید: باید و نبایدهای خرید پرده برای پنجره شاه نشین [۵ نکته مهم]

حتماً بخوانید: مدل های جدید پرده پذیرایی [ساده و شیک]

مقایسه پرده با کرکره

نمی توان با قطعیت گفت که بهترین پرده منزل کدام است، پرده های پارچه ای یا کرکره. چراکه درواقع، هر یک از پوشش‌های پنجره دارای جوانب مثبت و منفی خاص خود هستند. برخی از مردم پرده را ترجیح می‌‌دهند و برخی دیگر کرکره را. پس این به شما بستگی دارد که بدانید کدامیک از آنها برایتان کاربردی‌تر هستند. بیایید کار خود را با مقایسه پرده و کرکره شروع کنیم.

چرا باید پرده را با کرکره مقایسه کنیم؟

اگر به دنبال پوششی برای پنجره خود هستید، باید بدانید که پرده برای پنجره هایتان بهتر است یا کرکره؟
چراکه هرکدام از این دو نوع پوشش پنجره، کاربردهای متفاوتی دارند و از نقاط مثبت و منفی خاص خود برخوردارند.
هنگام مقایسه پرده‌ و کرکره‌، و قبل از اینکه در مورد نوع پوشش مناسب پنجره تصمیم بگیرید، باید عوامل زیادی را مد نظر قرار دهید. ما می‌‌خواهیم فاکتورهای اولیه را در نظر گرفتیم و از آنها برای مقایسه پرده‌ها و کرکره‌ها استفاده نماییم.

مقایسه پرده پارچه ای و کرکره از لحاظ قیمت برای انتخاب بهترین پرده منزل

قیمت کرکره فلزی

مقایسه قیمت کرکره فلزی و پرده پارچه ای برای انتخاب بهترین پرده منزل

قیمت پرده و کرکره متفاوت است اما در مقایسه بین این دو از لحاظ قیمت، پرده‌ها برنده هستند. چراکه می‌توانید پرده‌های باکیفیت را بسیار ارزان‌تر از کرکره‌های باکیفیت خریداری نمایید. پس اگر فقط می‌‌خواهید قیمت را مدنظر قرار دهید بهتر است پرده بخرید.

پس برنده قسمت اول مقایسه، پرده است.

مطابقت با طراحی و دکوراسیون خانه

انواع مختلف پرده

نکات مهم در انتخاب بهترین پرده منزل

مطابقت پوشش پنجره با دکوراسیون منزل به متریال‌ها و سبک‌های مختلف آنها بستگی دارد. یعنی هر کدام از پوشش‌های پنجره با دکوراسیون خاصی مطابقت دارند.

برای آشنایی با انواع مختلف سبک های دکواسیون این مطالب پیشنهاد می شود: سبک های مختلف دکوراسیون

  • کرکره‌ها: بیشتر کرکره‌ها سفید هستند اما می‌‌توان آنها را در هر رنگی خریداری کرد. مشکل این است که به سختی می‌‌توانید رنگ مورد نظرتان را پیدا کنید. حدود ده‌ها نوع کرکره مختلف وجود دارد و هر کدام از آنها از بعضی جهات، نسبت به سایر کرکره‌ها منحصر به فرد هستند.
  • پرده: پرده‌ها در صدها شکل و اندازه موجود می‌‌باشند. درواقع بدون توجه به رنگ‌های مختلفی که دارند می‌‌توان گفت که، حداقل ۳۰ نوع پرده مختلف وجود دارد. پس اگر به دنبال الگوها یا رنگ‌های خاصی هستید، بهتر است از پرده استفاده کنید. چراکه یافتن رنگ موردنظرتان بسیار آسانتر است.

پس باز هم پرده برنده می‌‌شود.

پرده‌ها در بحث مطابقت با دکوراسیون خانه نیز برنده می‌‌شوند. چراکه به راحتی می‌‌توانند با سبک خانه شما سازگار گردند. شما می‌‌توانید پرده مورد نظرتان را سفارش دهید تا برایتان دوخته شود. اما تهیه کرکره از این طریق کار راحتی نیست.

مقایسه ایمنی پرده و کرکره برای انتخاب بهترین پرده منزل

مقایسه ایمنی پرده و کرکره

مقایسه ایمنی پرده و کرکره به منظور انتخاب بهترین پرده منزل

ایمنی یکی از اولویت‌های مهم هر خانه‌ای به شمار می‌‌آید. هر یک از این دو پوشش پنجره می‌‌تواند از بعضی جهات ایمن نباشند. اما قطعا یکی از آنها نسبت به آن یکی ایمن تر است. حال بیایید ببینیم که از این نظر، کدام برنده می‌‌شود.

  • کرکره‌ها: کرکره‌ها از لحاظ ایمنی چند ایراد مهم دارند. یکی از معایب اصلی کرکره‌ها برای افرادی که بچه یا حیوان خانگی دارند طناب آنها است. طناب هایی که کرکره‌ها را بالا و پایین می‌‌کشند می‌‌توانند در مسیر رفت و آمد قرار بگیرند و خطرناک باشند.
  • پرده‌ها: پرده‌ها هم می‌‌توانند از لحاظ ایمنی مطمئن نباشند. ممکن است بچه‌ها در آنها گیر کنند، پای بزرگترها می‌‌تواند در آنها گیر کند و ممکن است حیوانات خانگی روی آنها ادرار کنند. بنابراین اگر از پرده استفاده می‌‌کنید بهتر است پرده هایتان کوتاه باشند و به دیوار چسبیده باشند.

بنابراین اینجا کرکره برنده می‌‌شود.

کرکره‌ها ایمن تر از پرده هستند. چراکه می‌‌توانید انواع بدون طناب و سیم را انتخاب نمایید. کرکره‌های تولید شده در سال‌های اخیر معمولا هیچ سیم و طنابی ندارند، بنابراین قطعا از پرده‌ها مطمئن تر هستند. پرده‌ها ایمن نیستند زیرا معمولا توسط کودکان کشیده شده و پایین می‌‌افتند.

نگهداری

خرید بهترین پرده

انتخاب و خرید بهترین پرده منزل در ظاهر اتاق بسیار تاثیرگذار است.

هم پرده‌ها و هم کرکره‌ها باید تمیز شوند. هردوی آنها می‌‌توانند پاره شوند و لذا باید به خوبی از آنها نگهداری شود. البته از این منظر نیز می‌‌توان آنها را به راحتی مقایسه نمود. تا بتوان متوجه شد که کدامیک به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

  • کرکره‌ها: کرکره‌ها باید ماهی یک بار تمیز شوند مگر اینکه گرد و غباری که وارد خانه شما می‌‌شود زیاد باشد. در غیر این صورت می‌‌توانید ماهی یک بار آنها را با دستمال مرطوب و کمی سرکه تمیز کنید. برای لکه هایی که به سختی پاک می‌‌شوند، از سفید کننده رقیق شده استفاده کنید.
  • پرده‌ها: پرده‌ها را می‌‌توان با دست یا ماشین لباسشویی شست. البته برخی از انواع پارچه‌ها حتما باید با دست شسته شوند. علاوه براین حتما باید پرده‌ها را یک بار در ماه با رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی روی برچسبشان کاملا بشویید و قطعا باید تمامی جوانب احتیاطی را درنظر بگیرید.

پس در اینجا نیز برنده ما، کرکره است.

کرکره برنده شده زیرا مهم نیست که کدام مدلش را انتخاب می‌‌کنید. درواقع همه انواع را می‌‌توانید به یک طریق تمیز کنید. اما از آن طرف پرده‌ها به مراقبت‌های خاصی نیاز دارند و برخی از آنها نسبت به سایرین حساستر هستند.

مقایسه دوام پرده و کرکره

رنگ، پارچه، طرح و اندازه پرده

رنگ، پارچه، طرح و اندازه پرده باید به دقت خریداری شود

دوام یکی از عواملی است که باید حتما در هنگام خرید پرده یا کرکره مدنظر قرار دهید. بعضی از پرده‌ها و کرکره‌ها را باید هر سال عوض کنید و برخی دیگر را می‌‌توانید ده‌ها سال نگه دارید. حال فکر می‌‌کنید که در این مقایسه، پرده برنده می‌‌شود یا کرکره؟

  • کرکره‌ها: بیشتر کرکره‌ها کمتر از ده سال عمر می‌‌کنند. درواقع برخی از آنها تا ۵ سال دوام می‌‌آورند و برخی دیگر با نگهداری و نظافت منظم می‌‌توانند تا ده سال عمر کنند. پس میانگین عمر کرکره‌های شما نیز در همین حدود است.
  • پرده‌ها: طول عمر پرده‌ها به پارچه بستگی دارد. پرده‌های شفاف به احتمال زیاد در همان سه سال اول یا پاره می‌‌شوند یا کثیف، بنابرای ارزش هزینه کردن ندارند اما برخی دیگر، مانند پرده‌های سنگین، ممکن است تا ده سال دوام بیاورند.

پس در اینجا برنده کرکره است.

برنده ما در این قسمت کرکره‌ها هستند زیرا همانقدر که عجیب به نظر می‌‌رسد که کمتر از ۵ سال دوام بیاورند، دوام آوردنشان بیشتر از ۵ سال هم عجیب خواهد بود. همین امر باعث می‌‌شود که در رقابت با پرده برنده شوند.

عایق صدا

مدل های مختلف پرده

هنگام انتخاب بهترین پرده منزل توجه کنید عایق صوتی خوبی باشد.

عایق صدا بودن چیزی نیست که هر خانه‌داری به دنبالش باشد. اما اگر این ویژگی برایتان مهم است، بهتر است بهترین گزینه عایق صدا را انتخاب کنید. پس این سوال پیش می‌‌آید که کدام پوشش پنجره بهترین عایق صدا را ارائه می‌‌دهد؟

  • کرکره‌ها: کرکره‌ها به عنوان عایق صدا خوب عمل نمی کنند. حتی اگر کرکره‌های ضخیم را هم انتخاب کنید چون منافذ باز زیادی دارند باز هم عایق صوتی خوبی نخواهند بود. پس نمی توانید از آنها به عنوان عایق صوتی منزلتان استفاده کنید.
  • پرده‌ها: پرده‌ها عایق صوتی خوبی هستند. اگرچه پرده‌های شفاف نمی توانند عایق صوتی خوبی باشند، اما انواع متنوعی از پرده‌ها وجود دارند که عایق صوتی خوبی به شمار می‌‌آیند.

پس برنده این قسمت پرده هست.

در این قسمت پرده‌ها بهتر از کرکره‌ها عمل می‌‌کنند. اگرچه کرکره‌ها در موارد بسیاری خوب عمل می‌‌کنند، اما از این نظر، عملکرد خوبی ندارند.

کنترل

کرکره ای 5

هم پرده‌ها و هم کرکره‌ها تا حدی قابل کنترل هستند. وقتی می‌‌گوییم قابل کنترل، منظورمان این است که کاربر می‌‌تواند میزان عبور نور از پرده یا کرکره را تاحدی کنترل کند. علاوه براین میزان دید فضای درون یا بیرون خانه نیز قابل کنترل است.

  • کرکره‌ها: می‌‌توانید کرکره هایتان را پایین بیاورید تا کاملا پنجره را بپوشانند و فضای منزلتان را از دیدرس عموم مخفی نمایند. علاوه بر این می‌‌توانید با کمی پیچاندن، اجازه دهید نور وارد فضای اتاق شود . این حداکثر کاری است که کرکره‌ها برایتان انجام می‌‌دهند مگر اینکه انواع گرانقیمت را خریداری کنید.
  • پرده‌ها: می‌‌توانید پرده‌ها را بالا یا پایین یا در دو طرف پنجره قرار دهید. نوع پرده ای که دارید بر میزان کنترلی که بر روی آن دارید تاثیر می‌‌گذارد. پس نوع پرده در میزان کنترلی که بر روی آن خواهید داشت بسیار موثر است.

برنده: پرده

این بار پرده‌ها برنده می‌‌شوند. چراکه پرده‌ها نسبت به کرکره‌ها قابل کنترل تر هستند. البته کرکره‌ها به شما اجازه می‌‌دهند برخی چیزها را کنترل کنید اما میزان کنترلی که به واسطه استفاده از پرده‌ها خواهید داشت بیشتر است.

بهره وری انرژی و تأثیر آن در تصمیم گیری برای خرید بهترین پرده منزل

مدل های مختلف پرده

دقت کنید مدل هایی از پرده را انتخاب کنید که از هدر رفتن گرما یا سرما موثرند.

بهره وری انرژی یعنی میزان انرژی ای که محصولی در حین انجام یک کار مصرف می‌‌کند. در این مورد، ما می‌‌خواهیم کرکره‌ها و پرده‌ها را از لحاظ مصرف انرژی با هم مقایسه کنیم تا بدانیم یکی از ویژگی های اصلی بهترین پرده منزل این است که به نحو بهتری از هدر رفتن گرما یا سرمای درون خانه جلوگیری می‌‌کند.

این مورد نقش بسزایی در تصمیم گیری ما در انتخاب و خرید بهترین پرده منزل دارد.

  • کرکره: کرکره‌های ضخیم ساخته شده از مواد محکم می‌‌توانند گرما را به خوبی در داخل خانه نگاه دارند. اما درزهای آنها سبب هدر رفتن مقداری از گرما در زمستان و مقداری از هوای خنک در طول تابستان می‌‌شوند. افزودن نوارهای لاستیکی یا فومی می‌‌تواند به جلوگیری از هدر رفتن انرژی کمک کند.
  • پرده: پرده هایی که برای محافظت از خانه در برابر هدر رفتن گرما یا سرما تولید می‌‌شوند فوق العاده هستند. اگر این پرده‌ها ضخیم و تیره باشند، عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت و همانند سپری مستحکم در برابر هدر رفتن انرژی خواهند بود. پرده‌های لایه لایه دارای عملکرد بسیار بهتری هستند.

برنده: پرده

در بحث جلوگیری از هدر رفتن انرژی نیز پرده‌ها برنده هستند. شما می‌توانید با استفاده از پرده‌های لایه لایه در هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید و خانه تان را با مصرف انرژی کمتر، گرمتر نگاه دارید.

حال سوال این است که بهترین پرده منزل کدام است؟ پرده های پارچه ای یا کرکره؟

نمونه بهترین پرده منزل

نمونه بهترین پرده منزل کدام است؟

اگر هنوز تصمیم نگرفته اید کدامیک را بخرید توصیه ما این است که اول کرکره را نصب کنید و بعد از آن پرده را هم نصب کنید تا از مزایای هر دوی آنها بهره مند شوید.
بهتر است با توجه به شرایط آب و هوایی محیط زندگیتان بهترین پرده منزل خود را انتخاب کنید. البته به خاطر داشته باشید که کرکره‌ها به اندازه پرده‌ها متنوع نیستند. وقتی پرده مناسب را انتخاب کردید الباقی کارها آسان خواهند شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *