بازسازی خانه, شومینه و بخاری

مراحل انتخاب و خرید شومینه (بررسی کامل ۲۰ نوع شومینه)

اتاق نشیمن با شومینه گازی
۹۰ / ۱۰۰

آیا می خواهید برای منزل خود شومینه تهیه کنید اما با مراحل انتخاب و خرید شومینه مناسب آشنا نیستید؟ نمی دانید از کجا و چگونه اقدام کنید؟ نگران نباشید ما در این بخش به بررسی کامل انواع شومینه پرداخته ایم و ایده ها و نکات مهم را آماده کرده ایم. سعی کرده ایم در این مقاله پاسخگوی سوالات شما در مراحل انتخاب و خرید شومینه باشیم تا در نهایت رضایت کاملی از بازسازی خانه خود داشته باشید.

پاسخ به سؤالاتی مانند « راه اندازی شومینه‌های گازی گران است؟ هزینه اجرای آنها در ماه چقدر است؟»، «محبوب ترین نوع شومینه کدام است؟»، «قیمت یک شومینه گازی جدید چقدر و هزینه نصب شومینه گازی چقدر است؟»، «مراحل انتخاب و خرید شومینه به ترتیب کدامند» و… را در این مقاله به اشتراک گذاشتیم.  مطالعه خوبی داشته باشید، فراموش نکنید دیدگاه و برداشت خود را در قسمت نظرات برای ما بفرستید.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] برای آشنایی با مطالب مرتبط بازسازی خانه اینجا را کلیک کنید. [/message_box]

 

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] برای آشنایی با مطالب مرتبط با بازسازی حمام اینجا را کلیک کنید. [/message_box]

 

۱۹ نوع شومینه مختلف را که می‌توانید برای خانه خود بر اساس نوع سوخت، نوع نصب، سبک، متریال و موارد دیگر خریداری کنید، در اینجا به صورت کامل مطالعه و بررسی کنید.

انواع شومینه

راهنمای خرید شومینه

در اینجا راهنمای نهایی ما برای خرید شومینه برای خانه شما است.

در حالی که در ظاهر یک شومینه ممکن است ساده به نظر برسد، واقعیت این است که گزینه‌های زیادی وجود دارد. ما آنها را در زیر معرفی می‌کنیم.

داشتن یک شومینه در خانه شما فوق العاده است. در واقع می‌توانید در چندین اتاق خانه خود شومینه داشته باشید. در حالی که بسیاری از بسیاری از کارشناسان، استفاده از شومینه‌های چوبی را در خانه‌های جدید توصیه نمی کنند اما می‌توانند به شکلی نوستالژیک خوب باشند. در حقیقت، شومینه‌های گازی بسیار راحت تر و سازگار با محیط زیست هستند.

این یک راهنمای کاملی است، پس یک فنجان قهوه برای خودتان بریزید و همه چیز را در مورد انتخاب و خرید شومینه بیاموزید.

[scroll_to link=”#scrolltothis” title=”بازگشت به فهرست اصلی”]

 

الف- راهنمای خرید شومینه

هنگام خرید شومینه ابتدا باید چند تصمیم مهم اتخاذ کرد.

مهمترین آنها نوع سوخت و نحوه نصب است. سپس این انتخاب‌ها طراحی شومینه شما را از جمله سبک، ابعاد و مواد مورد استفاده را تعیین می‌کند.

محبوب ترین نوع شومینه کدام است؟

جدولی که درصدهای دقیقی از محبوبیت انواع مختلف شومینه براساس نظرسنجی را نشان می‌دهد:

گوشه: ۵.۲۲%
آویزان: ۱.۲۰٪
روبان: ۶.۹۵٪
استاندارد: ۷۷.۸۷%
دو طرفه: ۵.۷۴٪
اجاق چوبی: ۳.۰۱%

 انواع سوخت شومینه

اولین تصمیم شما هنگام خرید شومینه نوع سوخت است. نوع سوختی که انتخاب می‌کنید بهترین گزینه نصب و طراحی کلی و همچنین بهترین مکان برای قرار دادن شومینه را تعیین می‌کند.

گزینه‌های اصلی برای انواع سوخت برق، گاز، ژل، اتانول و چوب هستند.

شومینه برقی

انواع شومینه برقی

انواع مختلف شومینه برقی – مراحل انتخاب و خرید شومینه با مصرف سوخت گوناگون

با پیشرفت تکنولوژی، نوع جدیدی از شومینه با سوختی متفاوت وارد بازار شده است که کارکرد آن با برق یا هیزم کاذب انجام می‌شود. شومینه‌های برقی به سرعت به عنوان محبوب ترین نوع سوخت در دسترس هستند.

شومینه برقی به صورت الکتریکی و با گرم کردن فنرهای داخلی گرما تولید می‌کند. اکثر مدل‌ها دارای یک فن داخلی هستند تا گرما را بهتر در خانه شما پخش کند. شعله ایجاد شده در شومینه برقی تقلبی است، در واقع این شعله تقلبی شبیه یک شعله واقعی به نظر می‌رسد.

شومینه‌های برقی قابل تنظیم هستند. در صورت افزایش دمای محیط و افزایش بیش از حد گرما، شومینه برقی با خاموش کردن یا کنترل دما، تعادل دمای محیط را حفظ می‌کند. این در حالی است که هیچ شعله واقعی در داخل یک شومینه برقی وجود ندارد، و از یک شعله “مصنوعی” استفاده می‌کنند تا ظاهر و احساسی واقعی به آنها بدهد. اغلب شومینه‌های برقی دارای یک کنترل از راه دور برای روشن یا خاموش کردن شومینه یا روشن کردن کنترل حرارت هستند.

اگر خانه شما خیلی گرم می‌شود، اکثر مدل‌های شومینه برقی به شما این امکان را می‌دهند که عنصر گرمایش را خاموش کنید و در عین حال شعله سوسوی ساختگی را روشن نگه دارید تا محیط دنج را حفظ کنید.

بزرگترین مزیت شومینه برقی مقرون به صرفه بودن آن است. شومینه برقی نه تنها جزو مقرون به صرفه ترین گزینه‌های موجود است، بلکه ارزان ترین نوع برای نصب نیز هست (زیرا نیازی به تهویه هوا ندارد).

علاوه بر این، بر خلاف شومینه‌های چوبی و گازی، شومینه‌های برقی به تعمیر و نگهداری معمول مانند کارهایی مثل خرد کردن چوب، تمیز کردن دودکش یا بازرسی خط گاز نیاز ندارند.

یکی دیگر از مزایای خرید شومینه برقی ایمنی آن است. این مدل از شومینه ایمن ترین مدل برای خانه هایی با کودکان کوچک یا حیوانات خانگی به حساب می‌آید.

در نهایت، شومینه‌های برقی بسیار قابل تنظیم و سفارشی سازی است. علاوه بر تعدادی از مدل‌های آماده شومینه موجود در بازار، می‌توان جلوه‌های شعله و آتش را نیز سفارشی سازی کرد.

شومینه گازی

انواع مختلف شومینه

راهنمای خرید شومینه

شومینه‌های گازی جایگزین مناسب دیگری برای شومینه‌های هیزمی سنتی هستند. مانند شومینه‌های برقی، شومینه گازی نیز یک گزینه کم هزینه هستند که معمولاً به راحتی نصب می‌شوند. گزینه‌های توکار را می‌توان با بازسازی و تغییر اندک روی شومینه و دودکش داخلی موجود نصب کرد.

شومینه‌های گازی در عین حال که از قبل مقرون به صرفه هستند، کارایی بالایی دارند. آنها انتخاب خوبی برای صرفه جویی در هزینه قبوض برق شما هستند.

از طرف دیگر، می‌توانید یک شومینه گازی مستقل را انتخاب کنید که از یک لوله استفاده می‌کند. این به شما امکان می‌دهد شومینه خود را در هر اتاقی نصب کنید، نه فقط در اتاق هایی که از قبل برای نصب شومینه برنامه ریزی شده اند.

مدل‌های با تهویه مستقیم نیاز به دودکش برای تهویه دارند. این می‌تواند یک دودکش از قبل موجود باشد (مانند دودکشی که قبلاً برای شومینه چوبی استفاده می‌شد) یا می‌توان یک دودکش جدید ساخت.

استفاده از لوله، همانطور که در بالا ذکر شد، گزینه مناسبی برای این کار است که تغییرات در ساختار خانه شما را محدود می‌کند.

مدل‌های بدون دودکش، لوله یا دریچه دیگری نیاز ندارند. اینها دارای ویژگی‌های متعددی برای ارتقای ایمنی کلی هستند.

علیرغم اینکه در اکثر موارد آلاینده و دود از خود انتشار نمی دهند، اما هنوز هم امکان و خطر انتشار آلاینده‌ها به خانه شما را دارند.

گزینه نهایی شما در مورد شومینه‌های گازی، نوع گاز مورد استفاده است. دو گزینه شما گاز شهری یا کپسول گاز مایع است.

یک شومینه گاز شهری می‌تواند از یک خط گاز موجود استفاده کند. از طرف دیگر، یک شومینه با سوحت گاز مایع به یک مخزن کپسول نیاز دارد. هر دو گزینه نیاز به یک خط نصب شده بین شومینه و منبع سوخت دارند.

شومینه ژل سوز

راهنمای خرید شومینه

راهنمای انتخاب و خرید شومینه

شومینه‌های ژل سوز نسبت به شومینه‌های برقی یا گازی محبوبیت کمتری دارند اما مزایای خاص خود را دارند.

از جمله مزایای این نوع از شومینه سهولت نصب آن است. تنها چیزی که یک شومینه ژلی برای استفاده نیاز دارد یک قوطی پر از سوخت ژل است. این بدان معناست که نیازی به تهویه، هواکش، خط گاز، لوله یا سیم برق نیست.

این واقعیت که یک شومینه ژله ای مستقل است، آنها را چند منظوره می‌کند. این مدل اغلب به اندازه کافی سبک وزن است که به طور ایمن روی دیوار نصب شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته شومینه ژله ای واقعی بودن شعله است. قوطی سوخت ژل را با فندک روشن می‌کنید تا شعله واقعی ایجاد شود.

از سوی دیگر، ترکیب نوع سوخت با این نوع شعله به این معنی است که خروجی حرارت کم است. به این معنی که شما نباید به یک شومینه ژل سوز به عنوان منبع اصلی گرما تکیه کنید.

ضمن اینکه قوطی‌های سوخت ژل به نسبت گران قیمت است.

شومینه اتانولی

راهنمای انتخاب و خرید شومینه

راهنمای انتخاب و خرید شومینه در انواع مختلف

شومینه اتانولی شباهت زیادی به شومینه با سوخت ژل دارد با این تفاوت که به جای سوخت ژل از سوخت بیواتانول مایع استفاده می‌کند.

بیشتر شومینه‌های اتانولی دارای مشعل هستند که می‌توان آن را با سوخت بیواتانول “bioethanol” پر کرد تا استفاده مکرر آن آسان باشد. ۲ لیتر اندازه استاندارد باک سوخت این نوع از شومینه است.

مشعل شما را قادر می‌سازد دمای شومینه را تنظیم کنید (بر خلاف شومینه ژل سوز). همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی شومینه را خاموش و روشن کنید.

مانند شومینه‌های ژله ای، نصب شومینه اتانولی آسان است اما چندان کارآمد نیست. شما نمی توانید برای گرم کردن کل خانه خود به آن تکیه کنید.
یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک شومینه اتانولی با شومینه‌های ژلی، تطبیق پذیری آنها است. وزن سبک، آنها را به گزینه ای عالی برای شومینه دیواری یا شومینه رومیزی تبدیل می‌کند.

شومینه‌های اتانولی به لطف طرح‌های متنوع موجود به سرعت در حال رشد هستند.

شومینه چوب سوز (هیزمی)

شومینه‌های هیزمی سنتی ترین نوع شومینه هستند.
در حقیقت، نوعی شومینه هیزمی همان چیزی است که انسان‌ها طی سال‌های دور و متوالی برای گرم ماندن از آن استفاده می‌کردند.

به احتمال زیاد تصویر یک شومینه هیزمی همان چیزی است که در ابتدا وقتی به شومینه فکر می‌کنید در ذهن شما ایجاد می‌شود.

همانطور که از نام آن پیداست، شومینه هیزمی برای ایجاد گرما، چوب را می‌سوزاند. اگرچه در نتیجه یک آتش ایجاد می‌شود، اما این منبع گرما دارای جنبه‌های منفی زیادی است.

بزرگترین نقطه ضعف شومینه‌های هیزمی هزینه و نگهداری آن است. نصب آنها گران است، به علاوه اینکه خرید مدام چوب و تمیز کردن حرفه ای به طور منظم را به هزینه‌های آن اضافه کنید.

با وجود تمام معایب، بسیاری از مردم شومینه‌های هیزمی را دوست دارند. شومینه‌های چوب سوز فضایی دنج و روستایی را در هر فضایی ایجاد می‌کنند و بسیاری از مردم رایحه دودی را دوست دارند.

شومینه‌های چوبی در چندین سبک وجود دارند. اگرچه اجاق‌های هیزمی صرفاً شومینه نیستند، اما جایگزین مناسبی برای اجاق‌هایی هستند که فضایی برای شومینه ندارند.

اجاق‌های هیزمی را می‌توان تقریباً در هر جایی از خانه استفاده کرد، با همان اثر شومینه. آنها به یک لوله (به جای دودکش) برای تخلیه دود نیاز دارند.

تنوع مدل شومینه بر اساس نحوه نصب

پس از اینکه بهترین نوع سوخت را برای نیازها و ترجیحات خود انتخاب کردید، وقت آن است که گزینه نصب مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که همه گزینه‌های نصب با همه انواع سوخت مطابقت ندارند. به عنوان مثال، یک شومینه هیزمی برای نصب روی دیوار بسیار بزرگ است.

گزینه‌های اصلی نصب سنتی، ایستاده، دیواری، توکار، رومیزی، آویز و دو طرفه هستند.

شومینه سنتی

مدل شومینه سنتی فقط با شومینه هیزمی مطابقت دارد. این شومینه که به عنوان شومینه اجاق باز نیز شناخته می‌شود، معمولاً از سنگ یا آجر ساخته می‌شود و در دیوار خانه شما تعبیه می‌شود. آنها از دودکش برای تهویه استفاده می‌کنند.

شومینه سنتی گران ترین گزینه نصب است. اگر قبلاً در خانه خود نصب نکرده اید، ساخت و ساز صحیح آن نیاز به مصالح زیادی دارد.

به همین دلیل، اکثر مردم از تصمیم گیری برای ساخت شومینه سنتی منصرف می‌شوند، مگر اینکه خانه آنها در ابتدا با یک شومینه سنتی ساخته شده باشد.

شومینه ایستاده

راهنمای انتخاب و خرید شومینه

راهنمای انتخاب و خرید شومینه ایستاده

یک شومینه ایستاده جایگزین عالی برای شومینه سنتی باز است.

آنها معمولاً شامل یک شومینه هستند و برای تقلید از ظاهر یک شومینه داخلی سنتی طراحی شده اند.

بسته به نوع سوخت مصرفی، شومینه شما می‌تواند کاملاً آزاد باشد یا به دیوار یا سقف (برای تهویه) متصل شود.

مدل‌های ایستاده برقی که نیازی به تهویه ندارند، در واقع می‌توانند در حین تزئین مجدد جابجا شوند. شومینه‌های ایستاده گازی که نیاز به تهویه یا خط گاز دارند احتمالاً باید در همان مکان بمانند.

شومینه‌های ایستاده دارای طرح‌های متعددی هستند که از مدرن تا معاصر و روستایی را شامل می‌شود. آنها همچنین در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند.

این شومینه‌های مبلمان توکار برای کسانی که در خانه‌های کوچک یا آپارتمان زندگی می‌کنند گزینه بسیار خوبی هستند.

شومینه دیواری

شومینه دیواری

راهنمای انتخاب و خرید شومینه از نوع دیواری

شومینه دیواری یکی دیگر از گزینه‌های رایج برای کسانی است که خانه‌ها یا آپارتمان‌های کوچکی دارند. محبوبیت سبک شومینه برای استفاده در فضاهای بیرونی نیز رو به افزایش است. برخی از شومینه‌های دیواری مستقل حتی می‌توانند در صورت نیاز از اتاقی به اتاق دیگر منتقل شوند.

دو نوع شومینه دیواری وجود دارد: شومینه‌هایی که نیاز به اتصال به دودکش دارند و شومینه‌هایی که نیازی به اتصال ندارند. نوع مورد نیاز شما بستگی به نوع سوختی دارد که استفاده می‌کنید.

شومینه‌های دیواری دارای ده‌ها شکل، سبک و اندازه هستند. یکی از سبک‌های رایج این روزها، نوع بلند آن است که به آن شومینه نواری نیز می‌گویند.

بسیاری از افراد از شومینه دیواری به عنوان نقطه کانونی اتاق خود استفاده می‌کنند. اگر تلویزیون ندارید، یک مرکز عالی است.

تغییر شومینه از نوع موجود به انواع دیگر

تغییر شومینه از یک شومینه سنتی از قبل ساخته شده استفاده می‌شود. اگر خانه شما دارای یک شومینه چوبی با اجاق باز است، می‌توانید یک شومینه با سوخت گاز، ژل، برق یا اتانول بخرید که به سادگی به درون محل شومینه سنتی قرار می‌گیرد.

این یک راه عالی برای تبدیل یک شومینه هیزمی با قابلیت تعمیر و نگهداری بالا به یک شومینه با تعمیر و نگهداری کمتر و کم مصرف تر است که از نوع سوخت جایگزین استفاده می‌کند.
نکته خوب در مورد تغییر شومینه با این روش این است که از فضای فعلی شما استفاده می‌کنند. می‌توانید از این زیبایی‌شناسی سنتی استفاده کنید یا مدلی با سبک مدرن‌تر انتخاب کنید.

شومینه رومیزی

راهنمای خرید شومینه

آشنایی با انواع شومینه و راهنمای خرید شومینه

شومینه‌های رومیزی، شومینه‌های قابل حمل بسیار سبکی هستند که به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می‌شوند.

رایج ترین کاربرد آنها برای گرم کردن فضاهای بیرونی است. شومینه را روی یک میز قرار دهید تا مهمانان خود را گرم نگه دارید و یک نقطه کانونی چشم نواز برای عصر فراهم کنید.

شومینه معلق

آشنایی با انواع شومینه و راهنمای خرید شومینه

آشنایی با انواع مدل شومینه و راهنمای خرید شومینه

شومینه آویزان یا شومینه معلق یکی از خلاقانه ترین مدل‌ها در طراحی شومینه است چرا که این نوع شومینه از سقف آویزان شده و فضایی از کف را اشغال نمی کند. مزیت این نوع شومینه این است که جای خاصی را در کف یا داخل دیوار اشغال نمی کند و تا حدودی در استفاده بهینه از فضا موثر است.

دو طرفه

معمولاً این نوع شومینه در دو طرف خانه قرار می‌گیرد و مزیت آن این است که انرژی در یک طرف خانه جمع نمی شود و به صورت پراکنده منتقل می‌شود، چنین پراکندگی انرژی عاملی برای گرم شدن سریع خانه است.

گزینه‌های طراحی شومینه

هنگامی که نوع سوخت و گزینه نصب را انتخاب کردید، وقت آن است که در مورد طراحی خود شومینه فکر کنید.

شومینه‌ها در هر شکل و اندازه ای وجود دارند. آنها از طیف گسترده ای از مواد ساخته شده اند که هم برای ظاهر و هم از نظر عملکرد انتخاب شده اند. و سپس ویژگی‌های طراحی اضافی مانند شومینه دودکش (در صورت نیاز) وجود دارد.

همه این عناصر طراحی با هم ترکیب می‌شوند تا به شومینه شما جذابیت زیبایی شناسی کلی بدهد، روستایی، مدرن یا چیزی بین این دو باشد.

سبک‌های شومینه

سبک شومینه ای که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی ابعاد آن و همچنین مواد مورد استفاده را تعیین می‌کند.

گزینه‌های سبک شومینه تقریباً بی پایان هستند. همانطور که در بالا ذکر شد، آنها طیف وسیعی از طرح‌های سنتی تا مدرن را در بر می‌گیرند.

به یاد داشته باشید که نوع سوخت و گزینه نصبی که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی سبک کلی شومینه شما را تعیین می‌کند.

شومینه‌های چوب سوز با دودکش اغلب بسیار بزرگتر و با ابهت تر از شومینه‌های برقی یا گازی هستند.

برای اینکه با انواع سبک مورد علاقه خود آشنا شوید مطالعه مقاله زیر توصیه می شود:

سبک مورد علاقه شما چیست؟ در ۴ پرسش با انواع سبک دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

سبک شومینه سنتی

انتخاب و خرید شومینه سبک معاصر

مراحل انتخاب و خرید شومینه سبک سنتی

 

نوع شومینه ای که در کلبه چوبی انتظار دارید فکر کنید: این یک شومینه سنتی است.

این شومینه‌ها که معمولا از سنگ یا آجر ساخته می‌شوند، طبیعت را به خانه می‌آورند و فضایی روستایی و دنج را ایجاد می‌کنند.

بیشتر شومینه‌های سنتی انواع چوب سوز هستند. با این حال، در صورت تمایل، یک شومینه چوب سوز را می‌توان به راحتی با یک شومینه برقی یا گازی تجهیز کرد.

سبک شومینه معاصر

انتخاب و خرید شومینه سبک معاصر

مراحل انتخاب و خرید شومینه سبک معاصر

یک شومینه معاصر با خطوط تیز، مشخص و جذابیت خاص خود مشخص می‌شود.

اگرچه تقریباً در هر خانه ای عالی به نظر می‌رسند، اما برای خانه هایی با دکوراسیون به همان اندازه شیک و به روز مناسب هستند.

اکثر شومینه‌ها با طرح‌های معاصر از مواد سنتی مانند آجر یا سنگ استفاده می‌کنند، اما این کار را به شیوه ای زیبا انجام می‌دهند.

سبک شومینه مدرن

انتخاب و خرید شومینه در انواع مختلف

مراحل انتخاب و خرید شومینه در انواع مختلف

سبک مدرن شومینه‌ها سبک معاصر را به مراتب بالاتر می‌برد. این شومینه‌ها به طور کلی مصالح سنتی سنگ و آجر را به نفع مصالح مدرن تر مانند سنگ مرمر و شیشه کنار می‌گذارند.

شومینه‌های مدرن به دلیل خطوط تمیز و جذابیت آینده نگر خود قابل توجه هستند. بسیاری از آنها بیشتر شبیه به آثار هنری هستند تا یک راه حل گرمایش خانه.

ابعاد شومینه

اندازه شومینه

شکل و اندازه شومینه – انتخاب و خرید شومینه مناسب

شکل و اندازه شومینه شما به سه عامل اصلی بستگی دارد: نوع سوخت، گزینه نصب و محل مورد نظر شما.

شومینه‌ها می‌توانند از ابعاد کوچک نیم متر در نیم متر (و کوچکتر!) تا آثار عظیمی که تمام دیوارهای اتاق را با دودکش‌های دو طبقه می‌گیرند، متغیر باشند.

شومینه‌های برقی و گازی معمولاً در طرف کوچکتر نمودار فرضی قرار دارند در حالی که شومینه‌های هیزمی (و شومینه‌های جایگزین) در انتهای بزرگ نودار فرضی قرار می‌گیرند!

متریال و مصالح شومینه

شاید متمایزترین عنصر طراحی شومینه ای که خریداری می‌کنید، موادی باشد که بیرون آن را می‌پوشاند.

رایج ترین مواد و مصالح شومینه چیست؟

براساس تجربه و تحقیق می‌توان گفت، سنگ به وضوح محبوب ترین است.

در اینجا داده‌های مخصوص مصالح شومینه در همه اتاق‌ها آمده است:

آجر: ۹.۵۸٪
بتن: ۲.۹۱%
فلز: ۴.۶۵%
گچ: ۷.۱۷%
سنگ: ۵۰.۰۴%
کاشی: ۱۵.۳۵٪
چوب: ۱۰.۳۰%

 

ب. جزئیات بیشتر

در اینجا به چند فاکتور مهم دیگر برای خرید شومینه اشاره می‌کنیم.

حرارت مورد نیاز

بخش بزرگی از انتخاب نوع سوخت شومینه و میزان بزرگی شومینه مورد نیاز، در نظر گرفتن نیازهای گرمایشی شماست.

یک اتاق یا خانه بزرگتر به شومینه ای نیاز دارد که گرمای بیشتری تولید کند. از طرف دیگر، یک شومینه بزرگ در یک اتاق کوچک گرمای زیادی تولید می‌کند.

همچنین باید سایر منابع گرمایشی را در نظر بگیرید. آیا شومینه جدید شما تنها منبع گرمای شما خواهد بود؟ یا با سایر منابع گرمایشی ترکیب می‌شود؟

توجه داشته باشید که در حالی که شومینه‌های هیزمی مقدار زیادی گرما تولید می‌کنند، بیشتر آن از طریق دودکش خارج می‌شود.

شومینه‌های گاز، ژل، اتانول و حتی برقی در واقع کارایی بیشتری دارند. اگرچه گرمای کمتری تولید می‌شود، اما مقدار بیشتری از آن به داخل اتاق هدایت می‌شود.

اتاق و حل نصب شومینه

شومینه جدید شما در کدام اتاق قرار خواهد گرفت؟ شومینه شما در اتاق در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت؟

مکانی که می‌خواهید شومینه شما قرار بگیرد، تعیین می‌کند که چه نوع شومینه‌ای را بخرید. شومینه‌های چوب سوز بهتر است در نزدیکی دیوارهای بیرونی نصب شوند. سایر انواع سوخت را می‌توان در دیوارهای داخلی استفاده کرد.

شومینه ای می‌خواهید که بتوانید در حین تزیین در اطراف آن حرکت کنید (و حتی هنگام حرکت با خود ببرید)؟ پس در این مورد یک شومینه ایستاده یک انتخاب هوشمندانه است.

اتاق نشیمن یکی از رایج ترین اتاق‌ها برای شومینه است. با این حال، مدل‌های برقی و گازی کوچکتر آنها را به گزینه خوبی برای اتاق‌های ناهار خوری، اتاق خواب‌های اصلی، دفاتر و حتی در فضای باز تبدیل می‌کند.

نصب شومینه

نصب شومینه از فرو ریختن ساده یک شومینه برقی ایستاده تا صرف هفته‌ها برای بازسازی خانه خود برای یک شومینه هیزمی کاملاً جدید متغیر است.

در وسط طیف نصب یک شومینه گازی قرار دارد. اینها باید به یک خط گاز وصل شوند. اگر یکی دارید، فرآیند ساده است. استخدام یک متخصص برای نصب خط گاز هزینه و زمان بیشتری دارد.

ساخت و نصب شومینه هیزمی تقریباً همیشه به یک متخصص نیاز دارد. برخی از مدل‌های شومینه گازی را می‌توان به تنهایی نصب کرد. بسیاری از شومینه‌های برقی نیز به حداقل نصب نیاز دارند و به تنهایی قابل انجام هستند.

ایمنی آتش نشانی

تمام شومینه ها، به ویژه شومینه‌های هیزمی، باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند. برای محافظت از ایمنی خود، خانواده و خانه خود، دستورالعمل‌های ایمنی آتش نشانی مناسب را دنبال کنید.

ایمنی در برابر آتش با نوع شومینه ای که خریداری می‌کنید شروع می‌شود. شومینه‌های برقی بی خطرترین گزینه برای خانواده هایی با کودکان یا حیوانات خانگی هستند. گاز، ژل و اتانول نیز برای کودکان و حیوانات خانگی بی خطرتر هستند.

از طرف دیگر شومینه‌های چوبی در صورت استفاده نادرست می‌توانند بسیار خطرناک باشند. مطمئن شوید که یک صفحه و دریچه شومینه با کیفیت بخرید، خواه بچه یا حیوان خانگی دارید یا نه.

شومینه‌های چوب سوز باید مرتباً تمیز شوند. علاوه بر نظافت منظم، باید یک نظافت حرفه ای داشته باشید و دودکش آن را به صورت سالیانه بازرسی کنید.

کسانی که یک شومینه گازی نصب می‌کنند باید یک متخصص حرفه ای را استخدام کنند تا آن را به خط گاز خود وصل کند، حتی اگر انجام این کار می‌تواند کار ساده ای به نظر برسد.

شومینه گازی شما باید به یک سنسور کاهش اکسیژن مجهز باشد. در صورت تجمع بیش از حد مونوکسید کربن، دستگاه به طور خودکار گاز را خاموش می‌کند.
در همین راستا، در صورت استفاده از شومینه گازی، باید حداقل یک آشکارساز مونوکسید کربن را در هر طبقه از خانه خود نصب کنید.

هزینه و قیمت شومینه

هزینه شومینه شما به عوامل زیادی بستگی دارد.

بسته به نوع شومینه ای که انتخاب می‌کنید، هزینه ساخت و خرید شومینه می‌تواند متغیر باشد. انواع شومینه ایستاده و دیواری معمولاً مقرون به صرفه تر هستند.

گران ترین شومینه نوع هیزمی یا چوب سوز است، به خصوص شومینه ای که از ابتدا ساخته شده است. هزینه‌های بازسازی، ساخت و نصب یک شومینه جدید هیزمی می‌تواند حتی برای یک مدل ساده از دیگرر انواع دیگر گران تر باشد.

در نظر گرفتن هزینه نصب شومینه برای مدل‌های برقی، گازی، ژلی و اتانولی نیز مهم است. برخی از مدل‌ها را می‌توانید خودتان نصب کنید، اما برای نصب سایر مدل‌ها به یک متخصص نیاز دارید و پول بیشتری به صورت حساب شما اضافه می‌کند.

ج. سوالات متداول شومینه

در زیر به سوالات رایج در مورد شومینه پاسخ داده شده است.

آیا شومینه‌های معمولی قابل برداشتن هستند؟

بله، برداشتن شومینه به طور معمول امکان پذیر است. هزینه بر اساس میزان کار مورد نیاز تعیین می‌شود. برخی از صاحبان خانه تصمیم می‌گیرند که فقط قسمت‌های انتخاب شده از سیستم را حذف کنند، در حالی که برخی دیگر تخریب کامل گران تر را انتخاب می‌کنند. عوامل موثر بر قیمت عبارتند از اندازه و تعداد شومینه، نوع مصالح، پیچیدگی پرداخت و ملاحظات ساختاری.

آیا می‌توان شومینه‌ها را رنگ کرد؟

بله، رنگ آمیزی شومینه در داخل و بیرون آن بی خطر است. برای نمای بیرونی، اکثر کارشناسان یک رنگ لاتکس اکریلیک را توصیه می‌کنند. برخی از تولیدکنندگان رنگ‌هایی برای سنگ، آجر و گچ می‌سازند که به شرط بررسی درجه حرارت، باید کار کنند. برای داخل شومینه، یک رنگ با حرارت بالا ایمن ترین است. روش‌های کاربردی توصیه شده اسپری یا غلتکی است که برای بافت‌ها ساخته شده است.

آیا می‌توان از خاکستر شومینه در باغ استفاده کرد؟

خاکستر حاصل از آتش سوزی چوب کاربردهای متعددی در باغ دارد. پاشیدن سبک روی باغچه سبزی باعث اضافه شدن آهک و پتاسیم می‌شود. از آنجایی که آنها یک ماده بسیار قلیایی هستند، خاکستر نباید روی گیاهانی مانند سیب زمینی، فلفل و زغال اخته که به خاک اسیدی نیاز دارند استفاده شود. اما مخلوط کمی در یک توده کمپوست برای تعداد زیادی از گیاهان دیگر، از جمله مارچوبه، چغندر و کلم بروکلی معجزه می‌کند.

آیا خاکستر شومینه قابل بازیافت است؟

خاکستر را نمی توان به معنای معمولی پیکاپ کناری بازیافت کرد. با این حال، راه‌های زیادی برای استفاده مجدد از آنها وجود دارد. علاوه بر کود دادن به باغ، می‌توان از آنها برای حذف جلبک‌ها از استخرها استفاده کرد. به عنوان یک دافع حشرات طبیعی؛ و در نظافت منزل در آب و هوای برفی، کاربران شومینه اغلب در پیاده روی‌های یخی به جای نمک یا شن از خاکستر استفاده می‌کنند. و افراد با روحیه سخت کوش و ماجراجو می‌توانند از خاکستر چوب برای ساختن لیوان و صابون استفاده کنند.

آیا شومینه گازی برای گرم کردن خانه خوب است؟

بله، یک شومینه گازی می‌تواند بخش جذاب و مهمی از سیستم گرمایش منطقه یک خانه باشد. برخی از شومینه‌ها به راحتی می‌توانند خانه با ابعاد بزرگ را گرم کنند. به جز در کوچکترین خانه ها، معمولاً توصیه نمی شود که شومینه تنها منبع گرما باشد، زیرا گرم کردن یکنواخت یا خوب هر گوشه خانه دشوار است. اما یک شومینه مطمئناً می‌تواند منبع اصلی در قسمت‌های اصلی نشیمن باشد، با این حال یک منبع ثانویه برای اتاق خواب‌ها یا فضاهای دور را در نظر بگیرید.

آیا شومینه‌های گازی هواکش دارند؟

شومینه‌های گازی به دو صورت هواکش و بدون هوا در دسترس هستند. یک مدل بدون تهویه بیشتر گرمای خود را به ساختمان منتقل می‌کند، اما نقطه مقابل آن این است که مونوکسید کربن بیشتری را نیز منتقل می‌کند. یک مدل تهویه در اکثر تنظیمات توصیه می‌شود. هنوز هم یک منبع گرمایش بسیار کارآمد، با نگرانی‌های ایمنی کمتر است.

آیا راه اندازی شومینه‌های گازی گران است؟ هزینه اجرای آنها در ماه چقدر است؟

شومینه‌های گازی برای راه اندازی ارزان در نظر گرفته می‌شوند. هزینه‌های دقیق به دو عامل اصلی بستگی دارد: خروجی واحد مورد نظر که معمولاً با BTU اندازه گیری می‌شود و هزینه فعلی سوخت. با توجه به اینکه قیمت گاز بر اساس منطقه و در طول زمان در نوسان است، نمی توان رقم دقیقی را ارائه داد که در همه جا دقیق باشد.

آیا شومینه‌های گازی قابل برداشتن هستند؟

بله، شومینه‌های گازی قابل برداشتن هستند. حذف واحدهای مستقل با تهویه مستقیم نسبتاً ساده است. واحد برداشته می‌شود، گاز و برق قطع و هرگونه سوراخ دیوار پر می‌شود. در صورت وجود دودکش، بسته به نوع نصب، پروژه پیچیده تر و گرانتر می‌شود.

قیمت یک شومینه گازی جدید چقدر است؟ هزینه نصب شومینه گازی چقدره؟

با در نظر گرفتن برخی شرایط و ملاحظات و به طور متوسط و در زمان تالیف مقاله قیمت یک شومینه گازی می‌تواند بسیار متغیر باشد. قیمت بسته به اینکه مدل درج شده، با تهویه مستقیم یا بدون هواکش باشد، متفاوت است. هزینه نصب یک واحد بیشتر از خرید آن است. این بستگی به این دارد که آیا یک خط گاز موجود وجود دارد یا خیر. چه یک درج یا ساخت و ساز مورد نیاز باشد. و اینکه آیا مستقیماً تهویه می‌شود یا نیاز به ساخت دودکش دارد. این بدان معنی است که هزینه نصب می‌تواند متغیر باشد.

 

امیدواریم ایده‌ها و راهنمای انتخاب و خرید شومینه که به اشتراک گذاشتیم الهام بخش شما باشد و به شما کمک کنید در مراحل انتخاب و خرید شومینه مناسب موفق عمل کنید. فراموش نکنید که برای دیدن سایر اتاق نشیمن و همچنین مطالعه مقالات دیگر مربوط به دکوراسیون منزل از صفحه اصلی دکورینه دیدن کنید ! 🙂

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *