گل و گیاه خانگی

گیاهان آپارتمانی مقاوم، معرفی ۱۵ گیاه مقاوم به نور کم

lazy
۹۴ / ۱۰۰

همیشه دوست داشتم گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری در خانه خود داشته باشم. اما آپارتمان من کوچک بود و نور کمی در آن می‌تابید. اگرچه پنجره آپارتمان بزرگ است، اما شمالی است و آنچنان نوری دریافت نمی کند. به همین دلیل من در پرورش گیاهان در آپارتمان خود موفق نبودم. بنابراین، پس از تلاش‌های ناامیدانه و ناموفق، تصمیم گرفتم که گیاهان کمتری در آپارتمان خود داشته باشم. تا اینکه یک روز برحسب اتفاق کتاب کوچک در مورد گیاهان نظرم را جلب کرد.

بله، من دارم از این حرف می‌زنم: کتاب کوچک گیاهان آپارتمانی (The Little Book of House Plants) اثر امّا سیبلی که اخیرا به دستم رسیده است.

بر خلاف سایر کتاب‌های گیاه شناسی که پر از اطلاعات طولانی هستند، کتاب کوچک گیاهان آپارتمانی شصت گیاه را به ساده ترین شکل برای افرادی امثال من که اطلاعات کمی در این زمینه دارند، معرفی می‌کند. هر یک از این گیاهان به صورت توصیفی و بصری توصیف شده‌اند و نکات مراقبتی مفیدی در مورد میزان نور، آب و رطوبت مورد نیاز، همراه با توصیه‌های دیگر برای هرس، رشد و مراقبت ارائه شده است.

من که با راهنمایی ساده این کتاب توانستم با اطمینان بیشتری به دنیای گیاهان کم نور وارد شوم. طبیعتاً چشمانم بلافاصله متوجه گیاهانی شد که به نور کمتری نیاز داشتند و هم اکنون تعداد زیادی گیاه مقاوم به کم نوری در خانه دارم. در این مقاله از دکورینه همراه ما باشید تا ۱۵ مورد از گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری را باهم مرور کنیم.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: ۲۰ مدل قفسه یا شلف گلدان [کاربردی و جذاب] گیاهان آپارتمانی [/message_box]

 

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: سیر تا پیاز کاشت و نگهداری آلوئه ورا در خانه [/message_box]

 

[scroll_to link=”#scrolltothis” title=”بازگشت به فهرست اصلی”]

 

گیاه کالاته‌آ یا مارزنگی (Rattlesnake Plant)

Calathea min e1646850689973

این گیاه به دلیل شکل و طرح‌های زیبا و غیر معمول روی برگ هایش مورد توجه قرار گرفته و بومی جنگل‌های برزیل است. روی برگ‌های گیاه کالاته آ به رنگ سبز روشن و زیر برگ‌ها بنفش پررنگ دیده می‌شود و همین رنگ‌های مختلف تضاد زیبایی ایجاد کرده است. Calathea گیاهی بسیار زیبا و خاص است که حال و هوای مناطق استوایی را به خانه شما می‌آورد. فقط فراموش نکنید که این گیاه به محیطی مرطوب نیاز دارد.

شرایط نور گیاه کالاته‌آ یا مارزنگی

گیاه مارزنگی را باید در مکانی سایه دار و با تابش غیر مستقیم آفتاب نگهداری کرد، زیرا نور مستقیم خورشید باعث تغییر رنگ برگ‌ها به قهوه ای و خشکی و شکننده شدن برگ‌ها می‌شود.

گیاه مار زنگی که به دلیل شکل و نقش برگ بسیار تزئینی و غیرمعمول انتخاب شده است، بومی جنگل‌های برزیل است و با برگ‌های بالای سبز روشن خود که تضاد زیبایی با رنگ بنفش پر رنگ دارد، حسی از مناطق استوایی را به هر خانه ای اضافه می‌کند.


۲

سرخس مارچوبه (Asparagus Fern)

گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم

معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم

سرخس مارچوبه را می‌توان در گلدان‌ها و سبدهای آویزان کاشت و نگهداری کرد. این گیاه فریبنده که به دلیل شاخ و برگ‌های زیبای پردار رشد می‌کند، بخشی از خانواده Liliaceae است که مراقبت از آن بسیار راحت‌تر از سایر سرخس‌ها است و نیازی به محیط مرطوب ندارد، اما باید به شاخه‌های آن فضایی برای پراکندگی بدهید. این گیاه می‌تواند به رشد کامل خود برسد.

شرایط نور سرخس مارچوبه

سرخس مارچوبه به طور کامل با نور کم یا فضاهای روشن سازگار است، اما آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید زیرا می‌تواند باعث زرد شدن شاخ و برگ و ریزش برگ شود.


۳

گیاه پول چینی (Chinese Money Plant)

Chinese Money Plant

گیاه پول چینی را به راحتی از روی برگ‌های صاف آن و گرد می‌توان تشخیص داد. اگرچه این گیاه تنها تا ارتفاع حدود ۱۲ اینچ رشد می‌کند، اما به دلیل شکل خاص خود در نقطه کانونی خانه شما قرار خواهد گرفت.

شرایط نور برای نگهداری گیاه پول چینی:

این گیاه نور خورشید را دنبال می‌کند، بنابراین ساقه‌های چوبی گیاهان مسن در جهتی رشد می‌کنند که تا حد امکان نور خورشید را دریافت کنند. و در زمستان آنها به خوبی در آستانه پنجره رشد می‌کنند. هرگز گیاه چینی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا به برگ‌های آن آسیب می‌رساند.


۴

فیکوس بنجامین یا انجیر برگ‌ریز (Weeping Fig)

wedding fig

می توان گفت گیاه انجیر برگ ریز یکی از متنوع ترین گیاهان خانواده فیکوس است. این گیاه نام خود را از برگ‌های باریک و پیکانی شکل گرفته که با ساقه‌های باریک و چوبی پوشانده شده است. انجیر برگریز یا فیکوس بنجامین گیاهی عالی برای مبتدیانی است که تازه شروع به مراقبت از گل می‌کنند، اما به خاطر داشته باشید که برگ‌های این گیاه نیز مانند درختان بزرگتر در زمستان و به طور کاملا طبیعی می‌ریزند.

شرایط نور فیکوس بنجامین:

انجیرهای برگدار از چند ساعت آفتاب گرفتن در زیر آفتاب صبح لذت می‌برند، اما قبل از اینکه آفتاب خیلی شدید شود، آن را از آفتاب بعدازظهر دور کنید.


۵

فیتونیا یا برگ نعنایی (Fittonia)

Fittonia

فیتونیا یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به دلیل داشتن برگ‌های زیبا و رنگارنگ در بین گیاهان زینتی خزنده کوچک بسیار محبوب است. البته نگهداری از فیتونیا در شرایط عادی خانه کار ساده‌ای نیست، زیرا این گیاه به رطوبت ثابت علاقه دارد. بنابراین، بهتر است آن را در تراریوم یا باغ شیشه ای نگهداری کنید.

نور مناسب گیاه فیتونیا

فیتونیا بومی جنگل‌های پرو است و معمولاً در زیر سایه بان گیاهان دیگر یافت می‌شود و به دریافت نور تکه تکه عادت دارد. بنابراین باید فیتونیا را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و در مکانی سایه قرار دهید. نور بیش از حد خورشید باعث محو شدن برگ‌ها و رگه‌های صورتی روشن می‌شود.


۶

فیکوس خزنده (Creeping Fig)

Creeping Fig

فیکوس خزنده با شاخ و برگ‌های وسیعش اولین گیاهی نیست که با شنیدن نام فیکوس به ذهنمان خطور می‌کند. این گیاهان خزنده از گونه‌های آویزان و بالارونده بسیار خوبی هستند که دوست دارند دور چوب خزه دار مرطوب بپیچند و بالا بروند. بر روی ساقه این گیاهان، ریشه‌های هوایی نیز رشد می‌کنند که برای چسباندن آنها به چیزهایی مانند خزه و چوب خزه یا سطح داخل تراریوم مفید است.

نور مناسب فیکوس خزنده

فیکوس خزنده یا انجیر چسبنده (Ficus Pumila) به خزیدن در امتداد زمین عادت دارد، بنابراین در سایه مناسب در خانه شما به خوبی رشد می‌کند. مشکل رایج این گیاه قهوه ای شدن و شکننده شدن برگ‌های آن به دلیل نور زیاد خورشید است.


 

۷

سرخس پنجه خرس (Bear’s Paw Fern)

Bears Paw Fern e1646853387908

سرخس پنجه خرس یا فلبودیوم اورئوم که در جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی یافت می‌شود، شبیه سرخس‌های معمولی نیست. سرخس پنجه خرس با برگ‌های کاغذی آبی رنگش (که بلند و جدا از هم هستند و ظاهری موج دار و مو مانند دارند) گیاهی بسیار جذاب و غیر معمول است که می‌توانید آن را به مجموعه گیاهان آپارتمانی خود اضافه کنید.

نور مناسب برای پرورش سرخس پنجه خرس

سرخس پنجه خرس مانند اکثر سرخس‌ها نور کم را دوست دارد و نمی خواهد در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد.


۸

دیفن‌باخیا (Dumb Cane)

Dumb Cane

گونه‌های زیادی از دیفن باخیا وجود دارد که برخی از آنها دارای برگ‌های کاملا سبز و برخی دیگر دارای برگ‌های رنگارنگ و زینتی هستند. همه این گونه‌ها با مراقبت مناسب می‌توانند تا ارتفاع حدود ۱۵۰ سانتی متر رشد کنند.

نور مناسب برای پرورش دیفن باخیا

در طول ماه‌های تابستان، باید دیفن‌باخیای خود را در یک مکانی سایه یا نیمه‌سایه (یعنی جایی که ۲ تا ۴ ساعت در روز آفتاب دارد) در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. اما در زمستان باید آن را در معرض نور بیشتری قرار دهید. محو شدن رنگ برگ‌ها به این معنی است که گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید زیاد قرار داده اید و باید آن را به مکان سایه تری منتقل کنید.


۹

ستاره زمینی یا کریپتانتوس (Earth Star)

Earth Star

برخلاف اکثر آناناسی‌ها (Bromeliads) یا گیاهان هوایی، کریپتانتوس یک گیاه زمینی است که ریشه‌های آن در خاک رشد می‌کند، در حالی که سایر آناناسی‌ها ترجیح می‌دهند به ساقه گیاهان دیگر یا پوست درخت بچسبند. نام این گیاه (Earth Star به معنی ستاره زمینی به دلیل شکل گیری برگ‌ها به آن داده شده است. بیشتر کریپتانتوس‌ها فقط چند اینچ بالاتر از سطح زمین رشد می‌کنند و برگ‌های زشت زمخت خود را (که به صورت آرایه ای از قرمز روشن تا صورتی ظاهر می‌شوند) روی زمین پخش می‌کنند.

نور مناسب کریپتانتوس

کریپتانتوس بومی جنگل‌های آمریکای جنوبی است و به رشد در امتداد سطح عادت دارد. این گیاه از قرار گرفتن در سایه بسیار لذت می‌برد و باید از آفتاب دور نگه داشته شود. بسته به رنگ برگ‌های گیاه می‌توانید میزان تحمل آفتاب را در آن اندازه گیری کنید. برگ‌های گیاه در مواجهه با نور زیاد به مرور زمان کم رنگ می‌شوند و می‌سوزند و وقتی نور بسیار کمی به آن‌ها می‌رسد قسمت‌های قرمز رنگ برگ‌ها کمی سبز می‌شوند.


۱۰

پیچک شیطان یا پوتوس Devil’s Ivy

Devils Ivy

ساقه‌های نرم این گیاه خزنده به زیبایی از یک سبد، آویزان می‌شوند یا به خزه یا چوب محافظ می‌چسبند و با ریشه‌های هوایی خود در امتداد چوب و به سمت بالا رشد می‌کنند. پوتوس به دلیل داشتن برگ‌های زیبا رشد می‌کند و دارای برگ‌های بزرگ، زیبا و قلبی شکل است. این گیاه با نام‌های پیچک دلبر و پیچک شیطان نیز شناخته می‌شود (زیرا کشتن آن تقریبا غیرممکن است).

شرایط نور برای گیاه پوتوس

برخلاف اکثر گیاهان آپارتمانی که نور کم معمولاً باعث محو شدن نقش‌های روی برگ هایشان می‌شود، طرح‌ها و رنگ‌های روی برگ‌های پوتوس ابلق شرایط نور بسیار کم را تحمل می‌کند. این گیاه مقاوم بدون نور زیاد همچنان می‌تواند گیاهی جذاب و زیبا باشد. اگر پوتوس شما کاملا سبز باشد نور کم مشکلی ایجاد نمی کند. شرایط ایده آل برای این گیاه فضای روشن با نور غیر مستقیم خورشید است.


۱۱

سوسن پلانتین – Hosta یا Plantain lily

هوستا که منشا آن ژاپن است و به خاطر برگ‌های سرسبز و فراوان معروف است، معمولاً در فضای باز کاشته می‌شود، اما اخیراً در داخل خانه نیز دیده می‌شود. جذابیت این گیاه به دلیل نقش‌های زیبای روی برگ‌های آن است. نگهداری از این گیاه نسبتاً ساده است و اگر فضای کافی در خانه داشته باشید، این گیاه می‌تواند به رشد کامل و قطر حدود ۱.۶ متر برسد. همه هوستاها در زمستان خواب هستند، بنابراین آنها معمولا یکساله هستند. پس اگر این گیاه پس از یک تابستان سرسبز از بین رفت، تعجب نکنید و ناراحت نشوید.

شرایط نور برای سوسن پلانتین

همه انواع هوستاها در سایه به خوبی رشد می‌کنند، اما میزان مقاومت در برابر نور کم از هوستایی به هوستای دیگر متفاوت است. برخی از انواع هوستاها سایه کامل را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر در سایه جزئی بهتر رشد می‌کنند. پس در هنگام خرید هاستا حتما به این موضوع توجه کنید.


۱۲

گل اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

151 e1646854591598

گل اسپاتی فیلوم به دلیل گل‌های سفید که شبیه گل شیپوری است همیشه یکی از گیاهان محبوب بوده است. گل‌های این گیاه در بهار ظاهر می‌شود و اگر خوش شانس باشید در پاییز نیز شکوفا می‌شود. این گیاه از نظر تصفیه هوا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است و به همین دلیل برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب گزینه بسیار خوبی است.

شرایط نور برای گیاه اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم در زیر نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد می‌کند و بهتر است آن را از نور شدید خورشید دور نگه دارید. این گیاه را مخصوصاً در زمستان باید گرم نگه داشت. بنابراین باید آن را از سیستم تهویه مطبوع خنک کننده دور نگه دارید. نور کم باعث سبز شدن شاخه اسپاتی فیلوم می‌شود.


۱۳

بگونیا هندوانه یا پپرومیا (Peperomia، گیاه قاشقی)

BEGONIA

بگونیا هندوانه یا پپرومیا (Peperomia، گیاه قاشقی) بومی آمریکای جنوبی است و بیشتر به دلیل جذابیت برگ‌های آن کاشته می‌شود. این گیاه به کندی رشد می‌کند و در نهایت می‌تواند به ارتفاع حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر برسد.

نور مناسب برای بگونیا

این گیاه در زیستگاه طبیعی خود، زیر درختان و در مکان‌های روشن اما سایه دار یافت می‌شود. پس بهتر است همین شرایط را در خانه خود ایجاد کنید. بگونیا هندوانه گیاهی کوچک است و می‌توانید به راحتی آن را زیر گیاه بلندتری قرار دهید تا از نور مستقیم خورشید محافظت کند.


۱۴

آرالیا یا گیاه کاغذی (با نام علمی Fatsia japonica)

Aralia

آرالیا بومی جزایر جنوبی ژاپن است. این گیاه به تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و خشک‌ عادت دارد. این را در نظر داشته باشید این گیاه به شرایط بسیار سرد و خشک حساس است بنابراین باید آن را از هوای سرد یا باد دور نگه دارید. برگ‌های درشت این گیاه دارای بریدگی‌های عمیق و به اندازه کاغذ، نازک، شکننده هستند و به همین دلیل نام این گیاه در زبان انگلیسی Paper Plant است.

نور مناسب برای آرالیا

بهترین شرایط برای رشد آرالیا سایه جزئی تا سایه کامل است. مقدار کمی نور خورشید در صبح و بعد از ظهر برای گیاه مفید است، اما نور زیاد باعث می‌شود برگ‌ها زرد رنگ و سبز تیره شوند.


۱۵

گیاه فیل‌گوش یا باباآدم (Elephant’s Ear)

alocasia

گیاه آلوکازیا (Alocasia) یا فیل‌گوش که در ایران با نام باباآدم شناخته می‌شود، بومی فیلیپین است. این گیاه گزینهٔ خوبی برای دوستداران گیاهان خانگی است که می‌خواهند گیاهی غیرمعمول و متفاوت را به مجموعهٔ گیاهان خود اضافه کنند. گیاه فیل‌گوش یا Alocasia Sanderiana با ساقه‌های عمودی، برگ‌های براق سبز تیره و رگه‌های روشن مشخص و قابل‌توجه خود در میان گیاهان پیوندی فراوان موجود، محبوبیت زیادی دارد.

در تابستان باید این گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید، چون موجب سوختن برگ‌هایش می‌شود. بنابراین باید گیاه فیل‌گوش را در محلی سایه نگه داری کنید و فقط در زمستان (که نور خورشید ضعیف است) ساعت‌های قرار دادن آن در معرض آفتاب را افزایش دهید.

گیاه فیل گوش یا آلوکازیا که در کشور ما با نام بابا آدم نیز شناخته می شود، بومی فیلیپین است. این گیاه برای دوستداران گیاهان خانگی که می خواهند گیاهی غیر معمول و متفاوت را به مجموعه گیاهان خود اضافه کنند، گزینه خوبی است. آلوکازیا ساندریانا با ساقه‌های عمودی، برگ‌های براق سبز تیره و رگبرگ‌های روشن و متمایز، در میان بسیاری از گیاهان پیوندی بسیار محبوب است.

شرایط مناسب نور گیاه فیل گوش

در تابستان باید این گیاه را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید، زیرا باعث سوختگی برگ های آن می شود. بنابراین باید فیل را در مکانی سایه نگهداری کنید و فقط در زمستان (زمانی که نور خورشید ضعیف است) ساعات قرار گرفتن در معرض آفتاب را افزایش دهید.

 

منبع: mydomaine

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *