اتاق ناهارخوری, نورپردازی

۲۶ ایده کاربردی برای نورپردازی اتاق غذاخوری

نورپردازی اتاق غذاخوری
۹۲ / ۱۰۰

در این مقاله به بررسی ۲۶ ایده منحصر به فرد از نمونه‌های شاخص و کاربردی نورپردازی اتاق غذاخوری پرداخته ایم. در هنگام دکوراسیون اتاق غذاخوری، بسیاری از مردم بر روی وسایل بزرگی مانند میز و صندلی تمرکز می‌کنند. اما اینها تنها مواردی نیستند که باید در نظر گرفته شوند. چراغ‌ها و لوسترهای اتاق ناهارخوری نیز جزو اقلام ضروری این قسمت از فضای خانه به شمار می‌آیند. چراکه انتخاب دقیق آنها می‌تواند به واسطه ایجاد کنتراست و انسجام، موجب بروز تحولات عظیمی در ظاهر اتاقتان شود.

بنابراین فقط به چراغ‌هایی که از قبل موجود بوده اکتفا نکنید. کمی وقت بگذارید و به آنچه که فضای اتاق ناهارخوری به آن نیاز دارد فکر کنید و ببینید کدام چراغ‌ها و وسایل روشنایی بیشتر به کارتان می‌آیند. ما در این بخش از دکورینه ۲۶ اتاق غذاخوری را که از نورپردازی فوق العاده‌ای بهره می‌برند آماده کرده‌ایم تا از آنها برای انتخاب چراغ‌ها و لوسترهای اتاق ناهارخوری الهام بگیرید.

حتماً بخوانید: راهنمای جامع نورپردازی [بهترین ایده های نورپردازی ساختمان]

حتماً بخوانید: ۱۰ ایده جالب و هوشمندانه دکوراسیون اتاق ناهارخوری سفید  

مطالب پیشنهادی: ۴ ایده ساده برای روشن تر کردن خانه های تاریک 

رنگ‌های فضای اتاقتان را با هم هماهنگ کنید

 چگونه می توانم از چراغ روشنایی آویز بالای میز ناهارخوری استفاده کنم؟

چگونه می‌توانم از یک چراغ روشنایی آویز بالای میز ناهارخوری استفاده کنم؟

اگر نمی دانید که از کدام چراغ‌ها برای اتاق غذاخوری استفاده کنید، بهتر است به آنچه که در اختیار دارید نگاهی بیندازید. آیا اتاق با وسایلی پر شده که از لحاظ تم رنگی شبیه به هم هستند؟ اگر چنین است پرداختن به اصلی‌ترین رنگ اتاق و بسط دادن آن تا سقف می‌تواند راهی سریع و آسان برای جلوه بخشیدن به اتاقتان باشد.

۲-

بازی با مقیاس در هنگام نورپردازی اتاق غذاخوری

 ایده نورپردازی سالن ناهارخوری

ایده های نورپردازی سالن ناهارخوری

هر زمان که به فکر خرید وسایل نورپردازی اتاق غذاخوری افتادید، همواره ابعاد اتاق را مدنظر قرار دهید. البته به خاطر داشته باشید که هیچ ابعاد دقیقی برای این کار وجود ندارد. در واقع بازی با مقیاس مثلا نصب یک لوستر خیلی بزرگ در بالای یک میز ناهارخوری کوچک می‌تواند یک راه سرگرم کننده برای جذاب‌تر کردن فضای اتاقتان باشد.

۳-

استفاده از یک جفت لوستر

 ایده نورپردازی سالن ناهارخوری

ایده های نورپردازی سالن ناهارخوری

هیچ کس نگفته که باید حتما از یک لوستر برای فضای ناهارخوری استفاده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید نور بیشتری را درون اتاقتان راه دهید، به جای یک لوستر از دو لوستر استفاده کنید. می‌توانید وسایل را به صورت متقارن در بالای میز ناهارخوری نصب کنید به طوری که هر کدام یک جفت صندلی را روشن کنند. البته همواره سعی کنید که از مقدار نور متعادلی بهره ببرید.

۴-

جفت کردن وسایل جدید و قدیمی

 اصول نورپردازی اتاق غذاخوری

اصول و روش‌های نورپردازی اتاق غذاخوری

با جفت کردن یک وسیله روشنایی شیک با مبلمان قدیمی، کنتراست لازم را درون اتاق غذاخوری خود بیاورید. به علاوه شما می‌توانید این تضاد را با جفت کردن یک وسیله معاصر با مبلمان آنتیک، اغراق آمیزتر نمایید. و در کنار آن می‌توانید از تناژهای مدرن و در عین حال پیچیده‌ای مانند نقاشی‌های انتزاعی برای ایجاد هماهنگی بیشتر استفاده کنید.

۵-

چراغ‌ها را در امتداد دیوار خود نصب کنید

روش های مختلف نورپردازی اتاق غذاخوری

روش های نورپردازی اتاق غذاخوری

استفاده از نورپردازی بر روی سقف یک انتخاب محبوب به حساب می‌آید. اما چنانچه میز ناهارخوری تان در گوشه اتاق قرار دارد، می‌توانید به جای آن از نورپردازی دیواری استفاده کنید. یک ردیف لامپ دیوارکوب را در امتداد دیوار بالای میز ناهارخوری نصب کنید تا مطمئن شوید که در هنگام صرف غذا، از نور کافی بهره‌مند خواهید بود.

۶-

رنگ و بافت را در نظر بگیرید

رنگ و بافت لامپ

انتخاب رنگ و بافت لامپ

شکل و ابعاد لامپ شما تنها چیزهایی نیستند که باید مدنظر قرار دهید. رنگ و بافت لامپ نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر فضای اتاقتان داشته باشند. بهتر است رنگ و بافتی را که برایتان آشناتر هستند انتخاب کنید و سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که نور ملایمی داشته باشند. ممکن است لوستر بافت‌داری به رنگ کرم انتخاب مناسبی برای اتاق غذاخوری پوشیده از فرش‌ها و وسایلی به رنگ کرم باشد.

۷-

آویزهای خود را با هم ترکیب کرده و مطابقت دهید

چراغ‌های آویز و لوسترها

استفاده از چراغ‌های آویز و لوسترها

اگر می‌خواهید چراغ‌های متعددی در فضای اتاق ناهارخوری داشته باشید، لایه بندی چراغ‌های آویز بهترین گزینه‌ای است که پیش رو دارید. البته به یاد داشته باشید، این چراغ‌های آویز حتما نبایستی با هم مطابقت داشته باشند. با ترکیب سه چراغ آویزی که شبیه به هم به نظر میرسند، می‌توانید فضایی داینامیک و در عین حال هماهنگ داشته باشید.

۸-

چراغ‌های طویل را تزئین کنید

وسایل نورپردازی اتاق غذاخوری

انتخاب وسایل نورپردازی اتاق غذاخوری

آیا راهی سراغ دارید که بتوانید وسایل نورپردازی اتاق غذاخوری را براساس علاقه و سلیقه خودتان درست کنید؟ برای این کار تنها کافی است چند لامپ صنعتی با سیم‌های بلند را انتخاب کنید و آنها را به قلاب به دیوار و سقف آویزان کنید. این یکی از انتخاب‌های محبوب دکوراسیون صنعتی است، اما شما می‌توانید از این نوع طراحی برای هر دکوری استفاده کنید. قلاب‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا چراغ‌ها را به یک لوستر زیبا برای اتاق ناهارخوری تبدیل کنید.

۹-

با استفاده از لوسترها تضاد و کنتراست را به فضای اتاقتان بیاورید

انتخاب نورپردازی میز اتاق ناهار خوری

چگونه می توانم نورپردازی میز اتاق ناهار خوری خود را انتخاب کنم؟

ممکن است یک لوستر پر زرق و برق برای یک اتاق ناهارخوری روستایی چندان مناسب نباشد، اما از طرفی هم شاید چنین لوستری همان چیزی باشد که شما باید برای فضای خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که نور می‌تواند هم کنتراست و هم انسجام را برای یک فضای به ارمغان آورد، بنابراین بهتر است ابتدا ببینید به کدامیک نیاز دارید.

۱۰-

با نورهای کرم رنگ به فضای اتاق ناهارخوری خود آرامش ببخشید

نورپردازی مناسب برای دکوراسیون غذاخوری و آشپزخانه شما

نورپردازی مناسب برای دکوراسیون غذاخوری شما

لامپ سفید انتخاب چندان مناسبی برای لوستر و آباژور نیست و رنگ کرم هم همینطور. اما این رنگ‌های گرم خنثی می‌توانند جذابیت شگفت انگیزی به فضای شما ببخشند. رنگ کرم، رنگی ظریف و نامحسوس است، اما می‌تواند تاثیر شگرفی بر نورپردازی اتاق ناهارخوری تان داشته باشد. مشکی رنگی فوق العاده خشنی است، و کرم خیلی سبک و دکوراسیون متالیک هم به شدت براق هستند. پس می‌توان ترکیب فوق العاده‌ای را به واسطه ترکیب آنها ایجاد کرد.

۱۱-

بر روی وسایل کوچک اما جذاب سرمایه‌گذاری کنید

نورپردازی فضاهای منزل

نکاتی راجع به نورپردازی فضاهای منزل

اگر اتاق ناهارخوری شما به اندازه کافی از نور طبیعی بهره‌مند می‌شود، دیگر ممکن است به لوسترهای بزرگ نیازی نداشته باشید. به جای آن می‌توانید از یک چراغ کوچک اما جذاب که نور ملایمی را فراهم می‌کند استفاده نمایید. یک چراغ کنار دیواری می‌تواند این کار را به خوبی برایتان انجام دهد، یا می‌توانید از یک چراغ دیوارکوب جذاب استفاده کنید.

۱۲-

اضافه کردن بافت با استفاده از لوستر طبق کریستال

ایده برای لوازم نورپردازی سالن ناهارخوری

ایده هایی برای لوازم نورپردازی سالن ناهارخوری

لوسترها و آباژورهایی با مهره‌های کریستال چیزهایی هستند که هر روز در فضاهای مختلف با آنها مواجه می‌شوید. اینگونه لوسترها می‌توانند بافت شگفت انگیزی به نورپردازی اتاق ناهارخوری شما ببخشند.

۱۳-

چراغی را که معرف شخصیتتان باشد بسازید

 نورپردازی شیک اتاق غذاخوری

نورپردازی شیک اتاق غذاخوری

اگر لوستری می‌خواهید که هیچ کس دیگری نداشته باشد، خب چرا خودتان آن را درست نکنید؟ چند لامپ کلاسیک تهیه کنید و بعد آنها را با طنابی که نسبت به حرارت مقاوم است به هم بپیچید. می‌توانید آنها را با استفاده از قلاب از سقف آویزان کنید یا آنها را به بخشی از دکوراسیون منزلتان تبدیل کنید.

۱۴-

لوستر خود را با صندلی هایتان مطابقت دهید

هارمونی با نورپردازی اتاق ناهارخوری

ایجاد هارمونی با نورپردازی اتاق ناهارخوری

تناسب و یکدستی لوستر با صندلی هایتان ممکن است اندکی عجیب به نظر برسد. اما این راهکار یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد هارمونی با نورپردازی اتاق ناهارخوری است. هر اتاقی دارای سه نقطه کانونی است: میز، صندلی و وسایل روشنایی. از آنجایی که صندلی‌ها و وسایل روشنایی در دورترین فاصله از هم قرار دارند، باید بیشترین هماهنگی از نظر رنگ و بافت در بین آنها وجود داشته باشد.

۱۵-

چراغ‌های پر زرق و برق را با مبلمان روستایی جفت کنید

ناهارخوری در سبک روستایی

اتاق ناهارخوری به سبک دکوراسیون روستایی

اگر یک میز ناهارخوری روستایی دارید، قدم بعدیتان چیست؟ بهترین راه این است که آن را با یک چراغ پر زرق و برق سِت کنید. در واقع اگر در اتاقتان به کمی کنتراست نیاز دارید، بهتر است از چراغ آویز با نور سفید یا کرم استفاده کنید و سعی کنید چراغ‌های پرزرق و برق را انتخاب نمایید.

مطالب پیشنهادی: سبک دکوراسیون روستیک و روستایی [۴۰ ایده منحصربفرد] 

 

۱۶-

به ارمغان آوردن بهار با ترفندهای نورپردازی اتاق ناهارخوری

ترفند نورپردازی اتاق ناهارخوری

ترفندهای نورپردازی اتاق ناهارخوری

به یاد داشته باشید که لوسترهای کلاسیک تنها گزینه‌های پیش رو نیستند. شما می‌توانید از وسایل روشنایی معاصر با طرح‌های جسورانه استفاده کنید. بنابراین اگر عاشق طرح‌های مجسمه مانند هستید همان‌ها را انتخاب کنید. سپس آنها را با سایر وسایلی که از نظر بافت، طرح و رنگ با هم همخوانی دارند جفت کنید.

۱۷-

خوشه‌ای از چندین چراغ حبابی

نورپردازی اتاق غذاخوری

اصول نورپردازی اتاق غذاخوری

شما مجبور نیستید فقط از یک چراغ در اتاقتان استفاده کنید. با آویزان کردن چندین چراغ حبابی در یک طرح خوشه مانند، می‌توانید ظاهری شبیه به لوستر به آنها بدهید. این رویکرد یک مزیت دیگر هم دارد و آن این است که می‌توانید شکل و اندازه لوستر دستسازتان را بر اساس سلیقه تان تغییر دهید.

۱۸-

چراغی متناسب با ابعاد میز غذاخوری از سقف آویزان کنید

چراغی متناسب با ابعاد میز غذاخوری

چراغی متناسب با ابعاد میز غذاخوری

ممکن است شما فقط در خانه‌های بزرگ شاهد به کارگیری لوسترهای بزرگ بوده باشید اما خانه‌های کوچک هم می‌توانند برای ایجاد کنتراست از چنین لوسترهایی استفاده کنند. برای انجام این کار می‌توانید لوستری را خریداری کنید که به بزرگی میز اتاق ناهارخوری باشد. چنین لوستری نور فروانی را در اختیارتان قرار می‌دهد و به نقطه کانونی اتاقتان تبدیل خواهد شد.

۱۹-

از چند چراغ آویز مشابه استفاده کنید

چراغ آویز همسان

استفاده از چند چراغ آویز همسان

آویزان کردن بیش از یک چراغ زیاد معقول به نظر نمی رسد. اما شما می‌توانید از چند چراغ آویز همسان در یک ردیف استفاده کنید تا به اتاقتان نظم و ترتیب ببخشید. این چراغ‌ها بدون ایجاد به هم ریختگی در فضای اتاقتان نور مورد نیازتان را به حداکثر می‌رسانند.

۲۰-

از خطوط ثابت استفاده کنید

 نورپردازی اتاق غذاخوری 2022

نورپردازی اتاق غذاخوری ۲۰۲۲

سعی کنید با نورپردازی اتاق غذاخوری دیزاین موجود در اتاق را به بهترین وجه نمایان سازید. اگر میز ناهارخوری شما گرد است و صندلی‌ها از وجود طرحی با لاین‌های مستقیم بهره می‌برند، چراغی را انتخاب کنید که شبیه به هردویشان باشد. شما می‌توانید از لوستری استفاده کنید که با میله‌های فلزی و لامپ‌های گرد تزئین شده و دقیقاً شبیه میز و صندلی تان است.

۲۱-

از وسایل روشنایی هنری استفاده کنید

dining room light fixture ideas 21

برخی از لامپ‌ها آنقدر زیبا و تندیس گونه هستند که شبیه آثار هنری به نظر می‌رسند. درست است که ست کردن این نوع لوسترها با سایر تزئینات خانه در مقایسه با لوسترهای کلاسیک دشوارتر است. اما اگر موردی را یافتید که کنتراست یا انسجام خوبی با فضای خانه‌تان داشت، وقت را تلف نکنید.

۲۲-

لوسترهایی که چشم‌ها را به سمت بالا خیره می‌کنند

 جذاب ترین نورپردازی اتاق غذاخوری

جذاب ترین نورپردازی اتاق غذاخوری

اگر سقف بلندی دارید، با آویزان کردن لوسترهای کوچک، چشم‌ها را به سمت سقف معطوف کنید و اتاق را از حالت یکنواختی درآورید.

۲۳-

یک ردیف کامل لوستر داشته باشید

 انواع نورپردازی در اتاق غذاخوری

انواع نورپردازی اتاق غذاخوری

چه کسی گفته که حتما باید فقط از یک لوستر استفاده کرد؟ اگر یک دسته از لوسترهای مورد علاقه تان را پیدا کرده‌اید، بهتر است همه آنها را بالای میز ناهارخوری آویزان کنید و آنها را به شکل یک ردیف لوستر دربیاورید. برای اینکه همه چیز مرتب باشد، می‌توانید لوسترهایی را انتخاب کنید که شبیه به هم هستند و حتی می‌توانید لوسترهایی به رنگ سقف اتاق انتخاب کنید.

۲۴-

ریسک را بپذیرید و لوستر شاخصی را انتخاب کنید

نورپردازی عمومی فضای غذاخوری

ایده نورپردازی عمومی فضای غذاخوری

ریسک را قبول کنید و با استفاده از یک لوستر شاخص که می‌تواند تمام توجه‌ها را به سمت خود جلب کند تحول عظیمی را در فضای اتاقتان به وجود بیاورید. اگر عاشق یک لوستر زیبا شده‌اید، این فرصت را از خودتان نگیرید. شما میتوانید با استفاده از چنین لوستری کنتراست لازم را در فضای اتاقتان به وجود آورید.

۲۵-

کل فضا را مدنظر قرار دهید

تصویر نورپردازی اتاق ناهارخوری

تصاویری از نورپردازی ناهارخوری

فضاهای مفهومی باز این روزها بسیار محبوب شده اند. پس اگر در حال دکوراسیون و نورپردازی اتاق ناهارخوری تان هستید حتما یکی از آنها را مدنظر قرار دهید. فقط به اتاق غذاخوری نگاه نکنید بلکه به تمام وسایل و محیط اطرافش بنگرید. چراکه انتخاب لوستری که شبیه وسایل موجود در آشپزخانه تان باشد، می‌تواند انسجام لازم را در اتاق به وجود آورد و یک تصویر بصری منسجم را در بین اتاق‌ها ایجاد نماید.

۲۶-

کار دیزاین خود را با استفاده از یک گل سقفی مرکزی تمام کنید

طراحی نورپردازی اتاق غذاخوری

طراحی نورپردازی اتاق غذاخوری

بسیاری از ما کار سقف اتاق را با قالب‌گیری تاج یا هر نوع تزئینات دیگری به پایان می‌رسانیم. اما استفاده از گل‌های سقفی مرکزی نیز ایده بدی نیست. چراکه آنها را می‌توان قالب‌گیری تاج لازم برای لوسترها دانست. گل‌های سقفی نمای معاصر خاصی را به فضای اتاقتان می‌بخشند که می‌توانید از آن به نفع دیزاین اتاق استفاده کنید.

 

امیدواریم ایده های نورپردازی اتاق غذاخورری که به اشتراک گذاشتیم مورد پسند شما باشد. اگر با ایده های مختلف نورپردازی خانه آشنا شوید، به قسمت نورپردازی مراجعه کنید.

فراموش نکنید که برای آشنایی با تزیین بخش های مختلف خانه خود از صفحه مجله اینترنتی دکوراسیون ما دیدن کنید! 🙂

منبع:  mydomaine

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “۲۶ ایده کاربردی برای نورپردازی اتاق غذاخوری

  1. مهسا گفت:

    عالیه ممنون از شما نزدیک عید خیلی کاربردیه

    1. سپاسگزارم. خوشحالیم که این مقاله مفید واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *