راه پله و آسانسور, طراحی دکوراسیون

انواع راه پله با طراحی شیک و مدرن

راه پله گرد یا قوسی - شیک و پیچیده
۸۳ / ۱۰۰

هرگاه ساختمانی بیش از یک طبقه داشته باشد،  انواع راه پله یا پلکان نیز ساخته می شود. راه پله به دلیل عملکردی که دارد به یک عنصر اساسی معماری تبدیل شده است. نکته خوب این است که مانند سبک های معماری، بسیاری از انواع راه پله به شما امکان می دهد از رفاه و راحتی بیشتر در زندگی روزمره بهره مند شوید.

بسته به ساختار، استفاده از برخی انواع راه پله ها برای خانه یا محل کار ما بسیار بهتر خواهند بود. علاوه بر انطباق با نیازهای افرادی که از آن استفاده خواهند کرد، می تواند از نظر بصری نیز جذاب باشند.

انتخاب راه پله مناسب حتی برای یک معمار نیز بعضا می تواند دشوار باشد. هر کدام از انواع طراحی راه پله فضایِ متغیری را اشغال می کند و هزینه متفاوتی دارند. با این حال، امروز راهنمایی ارائه می دهیم که به شما کمک می کند بین انواع مختلف راه پله های موجود و اینکه چگونه می توانید آنها را با خانه خود تطبیق دهید، یکی را انتخاب کنید.

انواع مختلف راه پله

انواع راه پله

تعریف راه پله

راه پله عنصری است که به ما امکان می دهد بین طبقات یا سطوح مختلف یک سازه به صورت پیاده حرکت کنیم. پله ها دو نوع هستند: یکی نردبان و دیگری راه پله

انواع پله

۱- نردبان

  • بیشتر برای صرفه جویی در فضا ساخته می شود، از میله های افقی تشکیل شده که برای استفاده از آن باید با پا و دست بر روی آن بایستیم و اقدام به حرکت و جابجایی کنیم.

۲- راه پله

  • دارای پله هایی است که به صورت مورب روی هم قرار گرفته اند تا بتوانیم به راحتی روی آنها راه برویم.

انواع راه پله

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اگرچه پله‌ها وظیفه اصلی اتصال دو سطح را برای حرکت بین آنها انجام می‌دهند، اما می‌توانند چندین طرح متناسب با فضای موجود و سبک بصری خانه ما داشته باشند.

برخی از عناصر قابل اصلاح روی پله عبارتند از روش ساخت و نوع تکیه گاه سازه ای، مصالح پوشش آن و سبک آج، دماغه و رایزر.

۱- پلکان مارپیچی – برای صرفه جویی بیشتر در فضای موجود

راه پله مارپیچی

راه پله مارپیچی

راه پله های مارپیچ یکی از انواع پله های مورد علاقه طراحان است و بیشتر زمانی ساخته می شود که فضای زیادی برای ساخت و ساز وجود ندارد و به نوعی با محدودیت فضا روبرو هستیم.

در این نوع راه پله هر یک از پله های به صورت دایره ای در اطراف یک محور مرکزی بدون جدا شدن از آن تقسیم می شود، که امکان بالا رفتن به اندازه کافی برای داشتن حداقل ارتفاعی که امکان عبور افراد را فراهم می کند.
فضایی که اشغال می کند منحصراً به قطر پله ها بستگی دارد و برای ساخت آن نیازی به فواصل افقی طولانی نیست. به دلیل طراحی کاربردی و کوچک، این پله ها در خانه های مینیمالیستی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
خلاصه اینکه در مکان هایی که محدودیت فضا داریم استفاده می شود به این دلیل که ایجاد این نوع راه پله فضای بسیار کمی را لازم دارد. بیشتر ما زمانی که به مغازه و یا فست فودها و رستوران ها رجوع می کنیم، با راه پله هایی روبرو می شویم.

۲- راه پله مستقیم – با ابهت و اساسی

راه پله مستقیم - با ابهت و اساسی

راه پله مستقیم

راه پله مستقیم، ابتدایی ترین طراحی پله هاست. همانطور که از نام آن پیداست، اولین و آخرین مراحل را در یک خط مستقیم نگه می دارد.

در این نوع راه پله باید استاندارد تعداد پله ها رعایت شود تا زیادی شیب دار نباشد. برای کاهش خستگی کاربران در وسط راه پله ها (گاهی در هر یک سوم بسته به مسافت) پاگردی به همان عرض پله ها وجود دارد.

اگرچه این پله ها می توانند بسیار زیبا باشند و امکان سفارشی سازی منحصر به فرد را فراهم کنند، اما دارای این نکته منفی هستند که برای اجرای آن به فاصله طولانی نیاز است. خوبی این است که به محض رسیدن پله ها به ارتفاع ۱.۹۰ متری می توان از فضای پایینی (فضای زیرپله) برای ساخت اتاق های اضافی مانند اتاق انباری و حمام استفاده کرد.

۳- راه پله گرد یا قوسی – شیک و پیچیده

راه پله گرد یا قوسی - شیک و پیچیده

راه پله گرد یا قوسی

احتمالاً این نوع راه پله را در قلعه، ارگ، عمارت، اماکن قدیمی و یا در فیلم های افسانه ای دیده اید. پله‌های قوسی به پله‌هایی گفته می‌شود که پله‌های آن گرد است، اما این فاصله آنقدر کم است که با به هم پیوستن آن‌ها نوعی طاق را تشکیل می‌دهند که می‌توانید به راحتی در آن راه بروید.

راه پله های قوسی به عنوان یک عنصر مرکزی در اتاق ها و سالن های بزرگ قابل اجرا و استفاده است. لزوماً نباید به دیوار وصل شود، بنابراین می توانید از فضای باقی مانده از هر طرف آن استفاده کنید.

مانند پله‌های مستقیم، این پله‌ها به فضای زیادی برای نصب نیاز دارند و حتی پیچیده‌تر هستند، زیرا دارای قوس هستند.

۴- راه پله منحنی – ظاهری جسورانه

راه پله منحنی - ظاهری جسورانه

راه پله منحنی

اگرچه بسیار شبیه به پله های مارپیچ است، یک پله منحنی (که به آن مارپیچ نیز گفته می شود) دارای ستون فقرات فیزیکی نیست که پله ها را تا محور پشتیبانی کند. از سوی دیگر، اینها در امتداد دو رشته سیمی قرار دارند که به دور محور مرکزی پیچیده شده اند، هر کدام با قطری متفاوت.
پله‌های حلزونی می‌توانند در وسط مسیر باقی بمانند و با رسیدن به آخرین پله، پیچ ۳۶۰ درجه را کامل نکنند. این نوع راه پله ها به دلیل ماهیتشان فضای بیشتری را نسبت به پله های مارپیچ اشغال می کنند و برای تامین امنیت آن به ساختار محکم تری نیاز است.
معمولا این نوع پله ها در گالری های هنری یا خانه های آوانگارد ساخته می شوند.

۵- راه پله L شکل – یک نوع سنتی

راه پله L شکل - یک نوع سنتی

راه پله L شکل

پله L شکل یکی از انواع راه پله مستقیم است که در بخشی از پله خم یا تغییر جهت به وجود آمده است. این خمیدگی معمولا با افزودن یک پاگرد در نقطه تغییر جهت به وجود می آید. تغییر زاویه معمولا ۹۰ درجه است، اما لزوما به این شکل نیست. اگر پاگرد نزدیک به بخش بالا یا پایین پلکان باشد، گاهی اوقات به عنوان یک پله طولانی L شکل از آن یاد می شود. هنگامی که فضای کافی برای ساختن یک راه پله مستقیم وجود ندارد، همیشه می توانید انتخاب کنید که در قسمت باقی مانده یک چرخش داشته باشید. اگر انحراف ۹۰ درجه باشد، با پلکان ال شکل روبرو هستیم.

این بهترین گزینه برای ساختن راه پله در گوشه ساختمان است. دارای پشتیبانی خوبی است و اجازه می دهد تا یک اتاق کوچک در زیر نیمه دوم پله ها ایجاد کنید. همچنین این راه پله به طور کلی اجازه نمی دهد اتاق ها یا سالن های طبقه بالا دیده شوند.

نوع دیگری از پله های ال شکل وجود دارد که به نام پله های ویندر یا پله های بادگیر شناخته می شود که حالت L را حفظ می کند، اما به جای پاگرد در وسط مسیر، در گوشه های راه پله، پله های مثلثی را برای حفظ تداوم طرح اجرا می کند.

پله‌های ویندر به اندازه نمونه‌های مشابه از محبوبیت زیادی برخوردار نیست، زیرا در خانه‌های قدیمی رایج‌تر هستند. اگرچه معماران سبک مدرن در حال حاضر بیشتر از آنها استفاده می کنند، اما هنوز هم موقعیت یک “پله اضافی” را در خانه ها اشغال می کنند.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”]

۲۵ ایده برای داشتن آشپزخانه سبک مدرن و شیک + ویدئو

[/message_box]

 

به بیان دیگر پله ویندر یا پله بادگیر از انواع راه پله مستقیم است که جهت تغییر مسیر نه از پاگرد که از ویندر استفاده می شود. ویندر پاگردی است که به پله تبدیل شده است.

۶- پلکان U شکل – رفت و برگشت

پلکان U شکل - رفت و برگشت

پلکان U شکل

پله های U شکل در اصل دو خط موازی از پله های مستقیم است که به یک نقطه به یکدیگر متصل می شوند و چرخشی ۱۸۰ درجه ای در خط پیاده روی ایجاد می کند. این طرح نیمی از طول یک راه پله مستقیم را اشغال می کند، اما حداقل دو برابر عرض آن برای چرخش لازم است.

این سبک که ۲/۴ نیز نامیده می شود، بسته به سلیقه هر فرد دارای تنظیمات متعددی است. برخی تصمیم می گیرند پاگرد بیشتری ایجاد کنند تا بین دو نیمه راه پله باز شود. افراد دیگر ترجیح می دهند یک راه پله باز ایجاد کنند که از نرده استفاده نکند. بالاخره کسانی هستند که به جای پاگرد در پیچ انتهایی هر بخش پله، پله های مثلثی را نصب می کنند.

۷- پلکان شناور – جاذبه چالش برانگیز

پلکان شناور - جاذبه چالش برانگیز

پلکان شناور

سبکی که به طور گسترده در خانه های مدرن و آوانگارد اجرا می شود، راه پله های مستقیم است که در پایین هیچ تکیه گاهی ندارند. در عوض، اینها مرحله به مرحله روی دیوار تعبیه می شوند، به طوری که به نظر می رسد شناور هستند.

برای داشتن استحکام لازم از فلز، پلاستیک، بتن یا سنگ به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود.

پله های شناور، یکی از انواع راه پله هاست که با چالش مهندسی روبروست. یکی از راه‌های تقسیم بهتر وزن روی آن‌ها، نصب ستون‌ها یا دیوار شیشه‌ای است که جلوه‌ای مشابه نداشتن چیزی برای نگه‌داشتن آن‌ها ایجاد می‌کند.

۸- پله های فشرده – راه حل نهایی برای جبران کمبود فضا

پله های فشرده

پله های فشرده – راه حل نهایی برای جبران کمبود فضا

طراحان مدرن راه پله ای ابداع کردند که برای دکوراسیون خانه های کوچک مناسب است و سبکی شبیه به پله های بزرگتر را حفظ می کند.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”]

راهنمای دکوراسیون آپارتمان کوچک

[/message_box]

 

پله های فشرده در اشکال مختلف ساخته می شود:

منحنی، مستقیم، L شکل، و غیره. چیزی که آنها را از بقیه متمایز می کند این است که پله ها طوری طراحی شده که فقط می توانید هنگام بالاپایین شدن همزمان یک پا را بر روی آن قرار دهید.

با کمی جابجایی دو نیمه پله‌های زوج و فرد، می‌توان یک پله را بر روی پله‌های دیگر “نصب” کرد، بنابراین تنها نیمی از طول کل پله‌های سنتی برای بالا رفتن از یک سطح لازم است.

اگرچه این یک راه حل هوشمند است، اما امن ترین گزینه نیست. استفاده از آنها راحت نیست و اغلب پله ها ارتفاع بسیار زیادی دارد تا بتوان از آن ها تا حد امکان کمتر استفاده کرد. از این نوع پلکان معمولاً در نردبان های جمع شونده برای اتاق زیر شیروانی استفاده می شود. ضمن اینکه تا حدودی مشابه پله های نردبانی است، با شکل و شمایلی متفاوت!

۹- پله های نردبانی – در جهت عمودی

پله های نردبانی - در جهت عمودی

پله های نردبانی

پله های نردبانی اولین نوع از انواع پله ها هستند که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم که برای بالا رفتن از آن نیاز به استفاده از دست است.

اگرچه لازم نیست کاملاً عمودی باشند، اما ما همیشه باید با دستان خود را نگه داریم. در حال حاضر این نوع پله ها دارای سبک های زیادی هستند، بنابراین نیازی به نصب طرحی نامناسب در دیوار نخواهیم داشت.

علاوه بر این، پله های نردبانی به دلیل سختی استفاده از آنها هرگز نمی توانند به عنوان پله اصلی در خانه استفاده شوند.  اما یکی از انواع راه پله به شمار می رود که به صورت محدود در برخی فضاها که افراد کمی از آن استفاده می کنند، به کار برده می شود.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”]

طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک

[/message_box]

 

۱۰- راه پله دو طرفه یا تقسیم شده – با شکوه و عظیم

"<yoastmark

ما این مقاله را با گزینه دیگری که شایسته است از آن یاد شود به پایان می رسانیم. پلکان اسپلیت یک پله با طرح T است که با یک نیمه پایینی تکی با عرض زیاد شروع می شود و پس از نیمه اول یا پاگرد اول به دو پله کوچکتر تقسیم می شود.

ساختار پله های تقسیم شده به این شکل است که نیمه پایینی از پایین شروع می شود و در پاگرد به پایان می رسد. در پاگرد به دو مجموعه پله باریک تر تقسیم شده که در جهت مخالف قرار دارند. این ها ممکن است زوایای متفاوتی نسبت به ۹۰ درجه داشته باشند و حتی یک پله Y شکل ایجاد کنند.

انتخاب راه پله تقسیم شده یا دو طرفه مستلزم فضای بسیار بزرگی برای نصب آن است. اما مانند پله های منحنی، این پله ها تاثیر منحصر به فردی خواهند داشت. به خصوص که معمولاً در نزدیکی ورودی اصلی ساخته می شوند.

طرح هایی که با نیاز شما سازگار است

انواع مختلف راه پله

انواع راه پله

به یاد داشته باشید که مهمترین چیز در مورد پله ایمن بودن آن برای کاربران است. برای این کار باید بین انواع پله هایی که مشاده میکنید یکی که مناسب خانه خود می بینید را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که این عنصر به طور مداوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بنابراین استفاده از آن باید ایمن و دلپذیر باشد.

در قسمت نظرات بنویسید آیا مطالعه این مقاله در مورد انواع راه پله مفید بود، لطفا دیدگاه خود را با سایر دوستان در میان بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *