رنگ, طراحی دکوراسیون

راهنمای بهترین ترکیب رنگ دکوراسیون

lazy
۸۵ / ۱۰۰

هیچ چیز نمی تواند به اندازه انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون شخصی و سلیقه ای باشد. بنابراین، انتخاب یک ترکیب رنگ دکوراسیون جدید و مناسب، در عین اهمیت داشتن می تواند برای خیلی از افراد به عنوان دلهره آورترین بخش دکوراسیون خانه در نظر گرفته شود. لذا اگر شما هم جزو این دست افراد هستید بهتر است به مطالعه این مطلب بپردازید زیرا ما می خواهیم به شما کمک کنیم تا پالت رنگی منحصربفردی را انتخاب نمایید که به بهترین وجه با سبک زندگی، کاراکتر شخصیتی و استایلتان همخوانی داشته باشد. پس با ما همراه باشید.

ترکیب رنگ دکوراسیون مناسب منزل

ترکیب رنگ دکوراسیون

راهنمای ترکیب رنگ دکوراسیون

کارتان را از چرخه رنگ آغاز کنید. چرخه رنگ مملو از رنگ های درجه اول (رنگ های اصلیرنگ های ثانویه (درجه دوم) و رنگ های ترکیبی یا رنگ های درجه سوم است.
رنگ های اصلی، همان رنگ های قرمز، آبی و زرد هستند. این رنگها، تناژ های خالصی هستند که نمی توان به خودی خود، آنها را تولید کرد. خلاصه اینکه از ترکیب رنگ های دیگر ساخته نشده است.
رنگ های ثانویه، رنگ های نارنجی، سبز و بنفش هستند. این رنگ ها را می توان به راحتی با ترکیب مساوی ۲ رنگ اصلی، ایجاد کرد. به عنوان مثال با ترکیب قسمت های مساوی ای از زرد و آبی، رنگ سبز را خواهیم داشت. به همین راحتی. لذا در همین نقطه می توانیم انتخاب رنگ را شروع کنیم.

  • رنگ نارنجی = قرمز + زرد
  • رنگ سبز  = آبی + زرد
  • رنگ بنفش  = قرمز + آبی

• رنگ های درجه سوم نیز جزو رنگ های ترکیبی هستند اما برای درست کردن آنها باید نسبت های مختلفی از رنگ های ثانویه و اصلی را با هم ترکیب کرد، در نتیجه، رنگ های اصلی و ثانویه به کار گرفته شده برای تولید اینگونه تناژها، دیگر کمتر به چشم خواهند آمد. علاوه براین، معمولا برای تیره کردن و یا روشن تر نمودن این رنگ های ترکیبی، رنگ های سیاه و سفید را بدان ها اضافه می کنند. از حاصل این ترکیب، شش رنگ به وجود می آید و در کل ۱۲ رنگ در اختیار ما قرار می گیرد.

  • رنگ قرمز بنفش، از ترکیب قرمز + بنفش
  • رنگ بنفش آبی، از ترکیب بنفش + آبی
  • رنگ زرد نارنجی، از ترکیب زرد + نارنجی
  • رنگ نارنجی قرمز، از ترکیب نارنجی + قرمز
  • رنگ سبز زرد، از ترکیب سبز + زرد
  • رنگ آبی سبز، از ترکیب آبی + سبز

انتخاب طرح رنگ مناسب با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون

شما به راحتی می توانید با استفاده از چرخه رنگ، ترکیب رنگ دکوراسیون مناسب را انتخاب کنید که به بهترین وجه با سبک و شخصیتتان مطابقت داشته باشد.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”]

طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک

[/message_box]

 

در واقع، ۴ نوع طرح رنگی مختلف وجود دارد که می توانید از آنها بهره ببرید.

انواع طرح رنگی

  1. طرح رنگی تک رنگ: در طرح رنگی تک رنگ، از تناژهای مختلف یک رنگ استفاده می شود که با اضافه کردن رنگ سفید یا سیاه، تیره تر یا روشن تر شده اند. به عنوان مثال، در این طرح، آبی به واسطه ترکیب با رنگ های سفید و سیاه، به رنگ آبی آسمانی کم رنگ و یا آبی تیره نیمه شب تبدیل شده و از هر سه تناژ این سایه برای ایجاد افکت رنگی بی نظیری استفاده شده است.
  2. استفاده از رنگ های مشابه: در طرح رنگی مشابه از رنگ هایی استفاده می شود که در چرخه رنگ، در کنار هم قرار گرفته اند. به عنوان مثال، رنگ زرد را می توان با سبز یا نارنجی به کار گرفت یا رنگ آبی را می توان در کنار سبز یا بنفش مورد استفاده قرار داد.
  3. استفاده از چنین رنگ هایی در کنار هم سبب ایجاد پالت رنگی رنگارنگی می شود که قادر است روح و جسمتان را تسکین دهد.
  4. استفاده از کنتراست و تضاد: طرح رنگی کنتراست، دراماتیک تر و چشمگیرتر است. چراکه می توان در آن از سه تناژ متضاد نظیر زرد-نارنجی، سبز-آبی و قرمز-بنفش در کنار هم استفاده نمود. این رنگهای متضاد سرد و گرم، قادرند انرژی بیشتری را به دکوراسیون منزل ببخشند و سبب شوند تا روح زندگی در جای جای خانه جریان داشته باشد.
  5. استفاده از رنگ های مکمل: در نهایت، می توان از طرح رنگی مکمل استفاده نمود که در آن دو رنگ متضاد، مانند آبی و نارنجی، برای ایجاد طرحی چشمگیر و دلفریب، پرانرژی و روح انگیز در کنار هم به کار گرفته می شوند.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: ترکیب رنگ زرد و طوسی – ۲۰ نمونه دکوراسیون فوق العاده زیبا  [/message_box]

طرح رنگی مناسب منزل

همواره به یاد داشته باشید که در انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون مناسب برای دیوارهایتان باید جوانب احتیاط را مدنظر قرار دهید. رنگ‌های دیواری ارزان هستند. لذا می توانید از آنها برای ایجاد هر رنگی که بدان علاقه مند هستید استفاده کنید. بهتر است ابتدا کارتان را با قسمت دشوارتر کار که همان یافتن وسایل دکوری مناسب مانند مبلمان و فرش یا قالیچه است شروع کنید. هنگامی که مبلمان خود را انتخاب نمودید، می توانید به سراغ رنگ دیوار بروید.

ممکن است دوست نداشته باشید دیوارهایتان را رنگ آمیزی کنید، در این صورت می توانید از رنگ مورد نظرتان در اثاثیه، مبلمان و سایر لوازم جانبی فضای منزلتان بهره ببرید. بسیاری از مردم، چنین استایل و دکوراسیونی را ترجیح می دهند اما باقی افراد، کاملا سلیقه متفاوتی دارند. آنها اثاثیه ای به رنگ های خنثی تر را ترجیح می دهند و در عین حال دوست دارند دیوارهایشان را با رنگ های جسورانه و بولد که کاملا به چشم می آیند رنگ آمیزی نمایند.

نکات قابل توجه

سایه های ملایم و خنثی

سایه رنگ ملایم و خنثی

هنگام انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون منزل، ممکن است بخواهید با رنگ های متضادها (رنگ تیره با رنگ روشن) شروع کنید. اگر می خواهید رنگ و انرژی بیشتری در اتاق خود استفاده کنید، ممکن است رنگ های روشن را اضافه کنید. برای کدام قسمت های خانه این رنگ‌ها را می‌خواهید؟ اگر با دیوارهای کم رنگ راحت‌تر هستید، برای رنگ بیشتر به مبلمان، اثاثیه و فرش‌ها توجه کنید. اگر استایل شما ظریف تر است، باید سایه های ملایم تر و خنثی را در نظر داشته باشید.

تناژ های رنگی

سعی کنید وسایل و پارچه هایی را که می خواهید در دکوراسیون منزل استفاده نمایید به رنگ هایی انتخاب کنید که به تناژهای مورد علاقه تان نزدیک تر باشد. برای فضای اتاق تان طرحی را آماده کنید و سپس، رنگ های مورد نظرتان را در این طرح تصور نمایید. اگر طرح ها و رنگ ها روی کاغذ خوب به نظر آمدند وقت آن است که، سعی کنید قسمت های کوچکی از دیوارها را با همان رنگ ها رنگ آمیزی نمایید.

برای انجام چنین کاری می توانید هر رنگ را در مقدار خیلی کم خریداری کنید. هنگام رنگ آمیزی بخش های مختلف، به اتاق های دیگر و نحوه ارتباطشان با هم نیز گوشه چشمی داشته باشید تا بتوانید به نحوی از رنگ ها در اتاق های مختلف منزلتان استفاده کنید که مکمل یکدیگر باشند. مثلا ممکن است بخواهید برای اتاق های مجاور هم از رنگ های ملایم یا خنثی استفاده نمایید، یا برعکس، می‌توانید با تناژ‌های متضاد کار کنید تا فضای منزلتان همواره ظاهری سرزنده و شاداب داشته باشد.

ارتباط نورپردازی و رنگ در دکوراسیون منزل

نور یکی از جنبه های مهم دکوراسیون و عملکرد در خانه است و هرگز نباید نادیده گرفته شود. نور، رنگ را منعکس می کند و بازتاب می دهد و دائماً در طول روز آن را تغییر می دهد. واقعی‌ترین رنگ‌های اتاق آن‌هایی هستند که در ساعات روشنایی روز یافت می‌شوند و با تغییر نور، رنگ‌ها در طول روز و فصول تغییر می‌کنند. نورپردازی های مختلف می توانند ظاهر رنگ را نیز تغییر دهند. به عنوان مثال، رنگ نیلی می تواند در یک اتاق آبی تر و در اتاق دیگر رنگ قرمز بیشتری داشته باشد.

راه های زیادی برای استفاده از ترکیب رنگ دکوراسیون در فضای خانه وجود دارد

ممکن است ایده استفاده از رنگ های مورد علاقه تان را برای جذاب تر کردن دکوراسیون منزل دوست داشته باشید، اما هنوز برای این موضوع که بخواهید تمام دیوارهای تان را با رنگ های موردنظر رنگ آمیزی نمایید آماده نباشید. همواره به خاطر داشته باشید که راه های زیادی برای استفاده از طرح رنگی مختلف در فضای خانه وجود دارد. اگر دیوارهایتان را با رنگ های خنثی نظیر بژ کم رنگ، ماسه ای، عاجی، خاکستری و سفید رنگ آمیزی نموده اید، حال زمان آن است که با استفاده از فرش، مبلمان، لامپهای رنگی، کوسن ها، روکش کوسن ها و آثار هنری، گل ها و میوه های تازه، رنگ های مختلف را وارد فضای خانه کنید. علاوه بر این، ممکن است بتوانید رنگ سقف یا دیوار شاخص را نیز تغییر دهید.

از کجا باید ترکیب رنگ دکوراسیون و رنگ آمیزی را شروع کنیم؟

بهتر است از همان نقطه شروع، کارتان را آغاز کنید. نقطه شروع می تواند اتاق اصلی خانه یا سالن ورودی باشد.

 آیا می خواهید از یک رنگ یا مجموعه ای از رنگ های ترکیبی خاص که بدان ها علاقه مند هستید استفاده کنید؟

آیا رنگ های آبی، زرد و سبز را ترجیح می دهید؟

کارتان را با رنگی شروع کنید که بیشترین علاقه را به آن دارید و کاملا با کاراکتر شخصیتتان هماهنگ است. پس از آنکه رنگ مورد نظر را انتخاب کردید، به چندین سایه روشن تر و چندین درجه تیره تر از آن هم نگاهی بیندازید. بنابراین، اگر در چرخه رنگ خود، رنگ سبز را انتخاب کرده اید. باید به فروشگاه رنگ رفته و ده ها تناژ مختلف از این رنگ را که دارای طیف مختلفی از سایه های سبز هستند انتخاب کنید.

حال بیایید تصور کنیم که شما دو سایه از رنگ سبز را بیشتر از بقیه دوست دارید، یکی رنگ سبز با ته مایه خاکستری و دیگری با ته مایه آبی. شاید بخواهید از یکی از این رنگ ها برای اتاق غذاخوری و از دیگری برای اتاق نشیمن استفاده کنید.[message_box bg=”#hex or http://imageurl”]

۱۰ ایده جالب و هوشمندانه دکوراسیون اتاق ناهارخوری

[/message_box]

 

برای اینکه آنها به خوبی با هم هماهنگ شوند یک رنگ خنثی انتخاب کنید و در هر دو اتاق برای رنگ آمیزی سقف یا تزئینات و یا هر دو، از این رنگ بهره ببرید. برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که همواره راهرو، ورودی و فضاهای میانی را با رنگ های خنثی، رنگ آمیزی نمایید.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”]

راهنمای کامل دکوراسیون اتاق نشیمن (پذیرایی) [آپدیت جدید]

[/message_box]

 

هنگام رنگ آمیزی طبقه بالا را از طبقه پایین تفکیک کنید

طبقه بالا و پایین، دو فضای مجزا هستند و باید به صورت دو فضای کاملا مجزا تزیین شوند. بهتر است ورودی یا راهرو را با رنگ های ملایم یا خنثی رنگ آمیزی کنید. چراکه معمولا در طبقه بالا اتاق خواب هایی وجود دارد که احتمالا با رنگ های متضاد و بسیار متفاوتی رنگ آمیزی شده اند. اتاق‌ کودک معمولا با رنگ ها و تناژهای روشن و جسورانه رنگ آمیزی شده اند، حال آنکه اتاق‌ مهمان و دفاتر کار خانگی قطعا از وجود چنین رنگ هایی بهره نمی برند.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”]

راهنمای دکوراسیون اتاق کودک

[/message_box]

 

اگر اتاق خواب اصلی تان دارای حمام بزرگی است که درست به آن چسبیده، حتما لازم نیست هر دو اتاق را به یک رنگ، رنگ آمیزی کنید، بلکه می توانید از تناژها و سایه های متفاوتی برای رنگ آمیزی هر یک از آنها بهره بگیرید. مثلا می توانید یکی از اتاق ها را کمی روشن تر از دیگری رنگ آمیزی کنید. از آنجایی که دو فضا به هم متصل هستند، باید تعادلی از رنگ ها نیز در بینشان وجود داشته باشد.

نکات اصلی هنگام رنگ آمیزی منزل

 رنگ منزل

رنگ آمیزی منزل

انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون منزل باید برایتان لذت بخش و عاری از هرگونه استرسی باشد. اصلا لازم نیست عجله کنید. تنها کافی است کمی وقت بگذارید و به فروشگاه رنگ نزدیک خانه تان بروید و با افراد حرفه ای در این خصوص صحبت کنید. تعدادی رنگ نمونه تهیه کنید و به خانه بیاورید و در صورت تمایل می توانید رنگ های موردنظرتان را در جای جای خانهتان امتحان کنید. در پایان باید به شما بگویم که به کارگیری این دستورالعمل ها در داشتن خانه ای رویایی با جلوه ای متفاوت که با میلتان است، بسیار موثر خواهد بود، برای اجرای همه قوانین و دستورالعمل ها لازم است تا به ندای درونی تان گوش فرا دهید و به غرایزتان اعتماد کنید. چراکه آنها هرگز دروغ نمی گویند.

منبع

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *