مبلمان

نحوه تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای [ویژه نوروز ۱۴۰۲]

lazy
۷۶ / ۱۰۰

تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید به طور مرتب و به ویژه همزمان با فرا رسیدن کارهای مربوط به خانه تکانی و استقبال از بهار انجام شود. مبل‌ها تاثیر زیادی در دکوراسیون منزل دارند. ذرات گرد و غبار، خرده نان و تنقلات که در امتداد شیارهای مبل جمع شده اند، لکه‌های نوشیدنی و سایر آلودگی‌ها می‌توانند مبل را نامرتب و کثیف نشان دهند. اجازه ندهید لکه‌ها و آلودگی‌ها، استایل خانه شما را به هم بریزند.

تمیز کردن مبل پارچه‌ای واقعاً کار ساده‌ای نیست! اگر این کار را به درستی انجام ندهید، علاوه بر کثیف شدن آن، ممکن است به پارچه مبل نیز آسیب وارد کنید. با این حال، دستورالعمل‌هایی برای تمیز کردن مبل پارچه ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا مبل‌ها را بدون نگرانی و با خیال راحت تمیز کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم که روش آسان و گام به گامی را که در این مقاله آورده شده برای تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای خود با جوش شیرین، مواد شوینده و موارد دیگر به کار بگیرید.

مطالب پیشنهادی: مبلمان فیروزه ای برای پذیرایی [۲۷ ایده بی نظیر + ویدئو]

مطالب پیشنهادی: راهنمای خرید مبل نیمکتی: ۴ نکته کلیدی 

تمیز کردن مبل پارچه‌ای

اقلام مورد نیاز تمیز کننده مبلمان یا لوازم منزل

how to clean velvet furniture

برای کسب بهترین نتیجه بهتر است از یکی از موارد زیر یا ترکیبی از آنها استفاده کنید (نکات مربوط به تمیز کردن مبلمان در ادامه مطلب ذکر شده است)

  • برس خشک
  • جاروبرقی
  • جوش شیرین
  • بخار شو
  • سرکه
  • آب
  • حوله خشک

نحوه تمیز کردن مبلمان یا کاناپه: اصول اولیه (چگونه می‌توانید اثاثیه یا لوازم خانه خود را تمیز کنید)

شما باید از این امر اطلاع داشته باشید که می‌توانید از کدام مواد برای مبلمان، فضای داخلی اتاق، پیشخوان و غیره استفاده کنید.
بررسی نکات مربوط به نحوه مراقبت از مبلمان به شما کمک می‌کنند تا دریابید از کدام حلال‌ها یا پاک کننده‌ها استفاده نمایید. وقتی محلول مورد نظرتان را پیدا کردید و از مایع موردنظر برای تمیز کردن اثاث یا لوازم منزلتان استفاده نمودید، مطمئن شوید که آنها را با یک حوله خشک پاک کرده‌اید، همواره از مالیدن مکرر این مواد بر روی مبل‌ها اجتناب نمایید.

الف

نحوه تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای و زدودن ‌لکه‌ها (به صورت دستی و با استفاده از مواد و شوینده‌ها)

 از چه شوینده ای برای مبل پارچه ای استفاده کنیم؟

از چه شوینده ای برای نظافت مبل پارچه‌ای استفاده کنیم؟

۱-

به سرعت لکه‌ها را پاک کنید.

به محض اینکه چیزی از دستتان ریخت یا لکه‌ای ایجاد شد، فوراً آن را تمیز کنید. حتی چند لحظه تاخیر ممکن است سبب شود تا دیگر هرگز نتوانید لکه موردنظر را پاک کنید.

۲-

توصیه‌های سازنده و تولیدکننده را مدنظر قرار دهید.

قبل از استفاده از هرگونه شوینده یا محلول تمیز کننده، دستورالعمل‌های سازنده را که معمولاً بر روی برچسب‌های مبلمان وجود دارند مطالعه نمایید. استفاده از محصولات تمیز کننده مناسب می‌تواند از ایراد آسیب به اثاثیه منزلتان جلوگیری کند.

۳-

کدهای نظافتی مبل‌های پارچه‌ای خود را بررسی کنید.

آیا معنی حروف موجود بر روی برچسب‌های مبلمان خود را می‌دانید؟ اینها کدهای خاصی هستند پس جدول زیر را برای لیست کدها و معنای آنها بررسی کنید.

 

راهنمای شستن کردن مبل‌های پارچه‌ای
علامت مفهوم علامت راهنما جهت تمیز کردن مبل پارچه‌ای
W این علامت یعنی شما می‌توانید برای تمیز کردن مبل پارچه ای خود از شوینده‌هایی که در آب حل می‌شوند، مانند شامپو استفاده کنید.
S این علامت نشان می‌دهد که بهترین روش تمیز کردن مبل پارچه ای استفاده از شوینده‌های غیر آبی و شستشو به صورت خشک است.
SW یعنی شما می‌توانید تمیز کردن مبل پارچه ای را به هر دو روش گفته شده (WوS)، بشویید.
X این علامت یعنی این که پارچه مبل شما اصولا نباید شسته شود و فقط می‌توانید آن را با جاروبرقی یا برس تمیز کنید.

 

۴-

از یک برس خشک برای پاک کردن ذرات و لکه‌هایی که چندان سمج نیستند استفاده کنید.

کل مبل را با یک برس سفت که از موهای طبیعی ساخته شده برس بکشید تا بتوانید لکه‌ها و گرد و غبار و آلودگی‌های سطحی را برطرف نمایید.

۵-

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با جارو برقی

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با جارو برقی

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با استفاده از جارو برقی

قبل از شستشو و تمیز کردن مبل پارچه‌ای خود، از جاروبرقی‌های دستی استفاده کنید تا تمام ذرات و خرده ریزه‌های باقی مانده را تمیز کنید.
پاک کردن این خرده ریزه‌ها تمرکز بر روی لکه‌های دردسرساز را آسان‌تر می‌کند.

۶-

 شستشوی مبل پارچه ای با جوش شیرین

 شستشوی مبل پارچه ای با جوش شیرین

تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین

جوش شیرین فقط برای پختن غذا نیست بلکه می‌توان از آن به عنوان یک ماده تمیزکننده موثر نیز استفاده کرد. چرا که پاشیدن مقداری جوش شیرین بر روی کل مبل به از بین بردن بو و بسیاری از لکه‌ها کمک می‌کند.

علاوه براین شما می‌توانید از محلول جوش شیرین خانگی برای لکه‌های عمیق استفاده کنید. کافی است که مقدار مساوی جوش شیرین و آب را در یک کاسه بریزید و هم بزنید. اما چه از پودر خشک جوش شیرین استفاده کنید یا محلول آن، بهتر است اجازه دهید جوش شیرین به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی مبلمان بماند. هنگامی که جوش شیرین به طور کامل لکه‌ها را جذب کرد، آن‌ها را با جاروبرقی کاملا پاک کنید و بعد از محلول‌های تمیزکننده بر روی یک قسمت از مبل استفاده کنید تا ببینید که آیا آسیب زننده هستند یا نه.

۷-

برطرف کردن لکه‌های مبل پارچه‌ای با شامپو فرش و مواد شوینده

مبل پارچه‌ای با شامپو فرش

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با شامپو فرش

اگر مطمئن نیستید که محصول مورد نظر مطابق با توصیه‌های ایمنی سازنده است، ناحیه کوچکی از مبل را برای حصول اطمینان از عدم تغییر رنگ به مواد پاک کننده مورد نظر آغشته کنید. چه از پاک کننده‌های مبتنی بر آب استفاده کنید یا از یک حلال (یا هر دو)، دستورالعمل‌های موجود بر روی بسته بندی را حتما مطالعه نمایید. اگر بر اساس دستورالعمل‌ها انجام این کار بی‌خطر بود، از یک پارچه نرم برای پاک کردن محلول استفاده کنید.

۸-

مبل پارچه‌ای خود را با یک حوله نرم خشک کنید.

تمام قسمتهای مرطوب را با یک حوله خشک تمیز کنید تا رطوبت باقیمانده از بین برود. محلول پاک کننده باقیمانده بر روی مبل را هم به آرامی پاک کنید.

۹-

برای تمیزی مبل پارچه‌ای اجازه دهید هوا بخورد و خوب خشک شود.

بگذارید اثاث داخل اتاق یک شب هوا بخورند و صبح از مبل‌های تمیزتان لذت ببرید!

ب

نحوه تمیز کردن مبل پارچه‌ای با بخارشو یا مبل شوی

تمیز کردن مبل پارچه‌ای

نحوه تمیز کردن مبل پارچه‌ای

آنچه که شما بدان نیاز خواهید داشت:

بخارشوی مبلمان یا لوازم منزل

قبل از استفاده مطمئن شوید که بخارشوی شما برای تمیز کردن کاناپه پارچه‌ای بی‌خطر است. علاوه براین به خاطر داشته باشید که اگر مبل شما در برابر آب مقاوم است، به این معنا نیست که در برابر گرما نیز مقاوم باشد. درست همانند استفاده از پاک کننده‌ها، قبل از استفاده از آن برای کل مبل، ابتدا آن را بر روی قسمت کوچکی از مبل امتحان کنید.

دکوراسیون با مبلمان زرد رنگ [۵۰+ نمونه عالی]

روش استفاده از مبل شوی

۱. دفترچه راهنما را کامل بخوانید. حتما دلیلی دارد که بخارشوی شما به همراه دستورالعمل سازنده ارائه شده است. پس حتما آن را به دقت بخوانید.

۲. ابتدا جاروبرقی بکشید. جاروبرقی کشیدن مبل پیش از تمیزکاری باعث می‌شود که کثیفی‌ها، گرد و غبار و سایر ذرات که مانع کار بخارشوی شما می‌شوند پاک شوند.

۳. هوا را در گردش نگه دارید. فن و یا دستگاه تهویه خانه خود را روشن کنید و تمام پنجره‌های اتاق را نیز اندکی باز کنید تا نسیم ملایمی به درون اتاق بوزد. این کار به گردش هوا کمک می‌کند و از باقی ماندن رطوبت بر روی مبلمانتان جلوگیری خواهد کرد.

۴. ابتدا آن را بر روی یک بخش از مبلمان تست کنید. این مرحله آنقدر مهم است که من مدام به آن اشاره می‌کنم. یک نقطه کوچک را انتخاب کنید و مواد پاک کننده خود را بر روی آن آزمایش کنید، بخش پشتی مبل برای این کار مناسب است (البته اگر بخش پشتی مبل از همین پارچه ساخته شده باشد)

۵. اجازه دهید مبلتان هوا بخورد و خشک شود. در حالی که مبل هنوز خیس است، روی مبل ننشینید. برای کمک به خشک شدن مبل پنجره‌ها را باز کنید. ممکن است لازم باشد برای خشک شدن کامل مبل، پنجره‌ها را یک شب کامل باز بگذارید.

۶. و در آخر مجددا از جارو برقی استفاده کنید. با جاروبرقی کشیدن دوباره، اطمینان حاصل خواهید کرد که هیچگونه گرد و غباری بر روی مبلمانتان وجود ندارد.
چراکه هر ذره‌ای که توسط پاک کننده از مبل جدا شده هم اکنون توسط جاروبرقی زدوده خواهد شد. فقط به یاد داشته باشید که صبر کنید تا مبل کاملاً خشک شود!

نحوه ضدعفونی کردن مبل

آیا به یک اسپری ضدعفونی کننده سریع خانگی برای مبل نیاز دارید؟ کافی است در یک بطری اسپری، مقداری روغن اسانس را که به خاطر خواص ضد باکتریایی خود (درخت چای خوب) شناخته شده با کمی الکل رقیق نمایید. به آرامی این محلول را بر روی مبل خود اسپری کنید، اجازه دهید محلول چند دقیقه بر روی آن باقی بماند، سپس روی مبل را جاروبرقی بکشید!

مطالعه بیشتر:

چیدمان مبل چستر [۴۱ ایده خاص و بی‌نظیر]

راهنمای کامل چیدمان مبل ال در خانه [۳۹ نکته کلیدی که باید بدانید]

نحوه تمیز کردن کاناپه پلی استر

تمیز کردن مبل پلی استر (و سایر پارچه‌های مصنوعی دیگر) بسیار ساده است (استفاده از مواد فراوان یا نفوذ عمیق آب به پارچه می‌تواند به ظاهر مبل آسیب برساند). بهترین راه برای تمیز کردن یک کاناپه پلی استر این است که با اسفنجی که اندکی آن را مرطوب کرد‌ه‌اید بر روی آن برس بکشید. اگر مبلتان لکه چربی دارد یا لکه‌ای وجود دارد که با آب خالی از بین نمی رود، مقدار کمی صابون ظرفشویی را با آب رقیق کنید و از آن برای پاک کردن لکه‌ها استفاه نمایید. با اسفنج بر روی لکه ضربه بزنید و از فشار دادن اسفنج بر روی لکه خودداری کنید، چراکه نیازی به اعمال فشار نیست.

چگونه لکه‌های آب را از روی مبل پاک کنیم؟

ریختن یک لیوان آب روی مبل می‌تواند کاری کند که در دل به خودتان فحش دهید. اما من می‌خواهم به شما بگویم که این اتفاق واقعا آنقدرها هم بد نیست. (اگر به ریختن قهوه و یا چای فکر کنید می‌بینید که ریخته شدن آب آنقدرها هم بد نیست.) اگر خیلی سریع وارد عمل شوید مبلتان سالم خواهد ماند.

۱. ابتدا محلی که بر روی آن آب ریخته شده را جاروبرقی بکشید. دستگاه تمیز کننده خود را روی حالت مایع قرار دهید و از آن برای مکیدن مقدار زیادی رطوبت استفاده کنید.

۲. محلول سرکه رقیق شده را هم امتحان کنید. اگر جاروبرقی نتوانست لکه را پاک کند، به این معنی است که آب در الیاف مبل نفوذ کرده، و اگر لکه‌های آب قابل مشاهده باشند، این بدان معناست که مولکول‌های آب به الیاف و ذرات مبل چسبیده‌اند و با گرد و غبار و خاک موجود در آن ترکیب شده‌اند. برای کمک به تجزیه محلول شکل گرفته، سرکه می‌تواند معجزه کند، به شرطی که از محلول رقیق شده آن استفاده نمایید.

۳. باقیمانده‌ها را با یک حوله خشک پاک کنید. ترجیحا از یک حوله میکروفایبر استفاده کنید که جاذب قوی باشد – برخی از این حوله‌ها می‌توانند تا هفت برابر وزن خود، آب جذب کنند!

چگونه لکه‌های چربی را از روی مبلمان پاک کنیم (یا اینکه چگونه لکه‌های چربی را از مبل بیرون بکشیم)

در حالی که ما آرزو داریم فقط آب بر روی مبلمان بریزد، گاهی وقت‌ها اینطور نیست و چیزهای چرب نیز ممکن است بر روی مبلتان بریزند. البته به خاطر داشته باشید که پاک کردن این لکه‌ها فوق العاده دشوار است. بهترین راه برای برطرف کردن این لکه‌ها، پاشیدن جوش شیرین بر روی آنهاست. جوش شیرین دوست شما در زدودن لکه‌های چربی مبلمان است!

در واقع جوش شیرین قدرت جذب بالایی دارد و پاشیدن یک مشت از آن بر روی ناحیه لکه می‌تواند به جذب چربی از سطح کمک کند. اجازه دهید جوش شیرین به مدت ۲۰ دقیقه بر روی لکه بماند تا کاملا خیس بخورد. سپس آن را با جاروبرقی پاک کنید. و باقی مانده را با یک حوله خشک پاک کنید.

مطالعه بیشتر:

دکوراسیون خانه با مبلمان چرمی عنوان مقاله‌ای است که ما در آن ایده‌های جذاب و جدیدی را آورده‌ایم تا برای دکوراسیون بخش‌های مختلف منزل با مبلمان چرمی استفاده کنید. برای مطالعه این مقاله کلیک کنید: دکوراسیون خانه با مبلمان چرمی [۲۲ روش جدید و زیبا]

نحوه تمیز کردن کوسن‌های مبلی و کوسن‌های فومی

بهترین راه برای تمیز کردن کوسن‌های مبلی که دارای روکش قابل تعویض هستند، شستن آن‌ها درون ماشین لباسشویی است، اما تنها در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که در دستورالعمل‌های تولیدکننده قید شده باشد. اگر کوسن‌ها دارای روکش‌های قابل تعویض نیستند، می‌توانید به آرامی سرکه (یا محلول سرکه‌ای که در بالا ذکر شد) را بر روی آنها اسپری کنید، سپس کوسن‌ها را جاروبرقی بکشید. اگر کوسن‌ها مرطوب هستند، آنها را از روی مبل بردارید و در فضای باز قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

نحوه شستن کوسن‌های فومی

گاهی اوقات، موادی که بر روی کوسن‌ها می‌ریزند به اعماق آنها نفوذ می‌کنند. در این جا، بهترین کار برداشتن کاور و پاک کردن لکه از درون فوم است. برای شستن داخل کوسن‌ها با دست از محلول سرکه (حدود نصف فنجان آب با چند قطره سرکه) استفاده کنید و محلول را با دستمال بر روی فوم بمالید. محل لکه شده را پاک کنید و آن را در مکانی قرار دهید تا هوا بخورد و خشک شود. اگر روکش اثاث یا کوسن‌ها قابل جدا شدن نیست، بر روی روکش آنها همین مراحل را تکرار کنید.

امیدواریم ایده‌های مربوط به تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای که به اشتراک گذاشتیم الهام بخش شما باشد و در این روزهای منتهی به پایان سال و همزمانی با خانه تکانی مورد توجه شما قرار بگیرد. فراموش نکنید که برای دیدن سایر ایده‌های مبلمان و نمونه‌های دیگر دکوراسیون منزل از صفحه اصلی دکورینه دیدن کنید ! 🙂

 

منبع: livingspaces و  wikihow

author-avatar

درباره سهیلا دوست پژوه

کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی - علاقمند به حوزه دکوراسیون داخلی - عضو تیم تحریریه دکورینه با بیش از 10 سال سابقه ترجمه و نویسندگی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *