طراحی دکوراسیون

راهنمای انتخاب مدل پنجره برای خانه [۱۶ نکته ضروری]

lazy
۹۱ / ۱۰۰

ممکن است در حال طراحی خانه‌ای از ابتدا باشید یا بخواهید پنجره‌های خانه خود را بازسازی کنید. آیا دوست دارید قبل از انتخاب مدل پنجره برای خانه خود “چگونگی انتخاب مدل پنجره خانه” را یاد بگیرید؟

یک منظره خوب می‌تواند خود دلیلی برای تصمیم گیری برای زندگی در یک خانه باشد. بسیاری از مردم ممکن است تنها به این دلیل که یک خانه کوچک یا قدیمی دارند، زندگی در یک خانه کوچک یا قدیمی را انتخاب کنند. اگر خانه‌ای با منظره دارید، احتمالاً گوشه مورد علاقه شما همان گوشه‌ای است که رو به پنجره است. البته برای یک نمای عالی، اول از همه، داشتن پنجره‌هایی با طراحی خوب ضروری است.

با مدل‌های مناسب پنجره‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌توانید مناظر دلپذیری را در خانه خود مشاهده کنید. همچنین، موقعیت مناسب پنجره‌ها به معنای نور طبیعی بیشتر و صرفه جویی در انرژی است.

مطالعه بیشتر:

اگر علاقمند به مطالعه و بررسی کامل نورپردازی در ساختمان، انواع نورپردازی و ویژگی‌های هرکدام هستید ما در این مقاله راهنمای نورپردازی داخلی اتاق به اتاق را ذکر کرده‌ایم، برای مطالعه این مقاله بر روی لینک روبرو کلیک کنید: راهنمای جامع نورپردازی [بهترین ایده های نورپردازی ساختمان]

✅ فاکتورهای اصلی انتخاب پنجره

قبل از اینکه شروع به انتخاب از بین انواع پنجره‌ها با سبک‌ها و ظاهر بسیار متنوع کنید، باید مسائلی را در نظر بگیرید. در اینجا ۱۶ مورد مهمی که در انتخاب مدل پنجره خانه باید در نظر بگیرید آورده شده است:

۱-

💠 انتخاب مدل پنجره مناسب – نور طبیعی، منبع زندگی سالم

کدام مدل پنجره برای خانه شما مناسب است؟

کدام مدل پنجره برای خانه شما مناسب‌تر است؟

انسان نیز مانند سایر موجودات زنده به نور خورشید نیاز دارد. نور طبیعی که اساسی‌ترین منبع زندگی سالم است، جسم، ذهن و روح ما را التیام می‌بخشد و ما را به دنیای بیرون متصل می‌کند. دوری از نور روز که مایه حیات همه طبیعت است، ما را بیمار، خسته و ناخوش می‌کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که پنجره‌های کافی برای ورود نور شفابخش روز تا حد امکان وجود دارد.

۲-

💠 انتخاب پنجره مناسب برای فضای خانه

انتخاب پنجره مناسب برای خانه

چگونگی انتخاب پنجره مناسب برای خانه

قبل از تعیین سبک پنجره خود، به ناحیه‌ای که پنجره را در آن قرار می‌دهید توجه کنید. برای سقف‌های بلند و اتاق‌های بزرگ، می‌توانید پنجره‌های طبقه بلند یا پنجره‌های چند سطحی را انتخاب کنید. برای اتاق‌های کوچک‌تر، پنجره‌هایی که از نزدیکی زمین شروع می‌شوند، جایی که می‌توانید نور روز کافی داشته باشید، مناسب‌تر خواهند بود. به طور خلاصه، پنجره را به سبکی انتخاب کنید که متناسب با ابعاد و نیازهای اتاق شما باشد.

۳-

💠 قاب‌بندی چشم انداز خانه با استفاده از خرید پنجره مناسب

انتخاب مدل پنجره

راهنمای انتخاب مدل پنجره

با پنجره‌های شیشه‌ای از کف تا سقف، هیچ چیز مانند بیدار شدن با منظره‌ای باشکوه از طبیعت یا نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در برابر نورهای مسحورکننده شهر نیست. پنجره‌ها خیلی فرتر از سوراخ‌های دیوار هستند. پنجره کمک می‌کند تا زندگی بیرون را به خانه شما بیاورید. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که خانه خود را خودتان طراحی کنید، ابتدا تصمیم بگیرید که کدام تصویر عالی را می‌خواهید ثبت کنید و آن را با یک پنجره زیبا قاب کنید، تقریباً مانند یک نقاشی.

مدل های جدید پرده پذیرایی [ساده و شیک]

۴-

💠 انتخاب پنجره سقفی با نمای آسمان

مدل پنجره جدید و مدرن

انتخاب مدل پنجره جدید و مدرن

یکی دیگر از راه‌های عالی برای استفاده از نور طبیعی استفاده از نورگیر است. به طراحی مناسب سقف معمولا در طراحی یک خانه کمتر توجه می‌شود. نورگیرها اغلب زمانی ترجیح داده می‌شوند که سطح کافی برای پنجره‌ها در دیوارهای بیرونی وجود نداشته باشد، مانند خانه‌های مجاور. با استفاده از این نورگیرهای خارق‌العاده که انواع ثابت و کنترل از راه دور زیادی دارند، ضمن ورود نور طبیعی، حریم خصوصی را فراهم می‌کنید.

۵-

💠 انتخاب مدل پنجره با شیشه مات برای حفظ حریم خصوصی

انتخاب پنجره مناسب خانه و ساختمان

راهنمای انتخاب پنجره مناسب خانه و ساختمان

در مکان‌هایی که حفظ حریم خصوصی مهم است، مانند حمام و اتاق خواب، پنجره‌ها باید برای محافظت از حریم خصوصی طراحی شوند. چندین سطح شفافیت برای پنجره‌های پنجره وجود دارد. به عنوان مثال، با انتخاب شیشه مات یا آجر شیشه‌ای شفاف روی دیوار حمام، هم می‌توانید از نور روز بهره مند شوید و هم حریم خصوصی را فراهم کنید. بنابراین، منظره مبهم می‌شود، اما عبور نور بلامانع است.

۶-

💠 پنجره سطح بالا برای محافظت از سطح دیوار

 پنجره یک تکه

پنجره یک تکه

فضای دیوار در اکثر خانه‌ها محدود است. ممکن است برای نمایش نقاشی‌های خود، قرار دادن واحد تلویزیون و مکان‌های ذخیره سازی به سطح دیوار بیشتری نیاز داشته باشید. یا ممکن است بخواهید در برخی از دیوارهای خود که بسیار نزدیک به خانه‌های همسایه قرار دارند، حریم خصوصی ایجاد کنید. برای همه این موقعیت‌ها، قرار دادن دهانه‌های پنجره بالاتر از سطح چشم، راه حل خوبی خواهد بود.

بنابراین، می‌توانید از فضای دیوار برای اهداف مختلف استفاده کنید و در عین حال نور روز را به داخل راه دهید. در صورت تمایل می‌توانید با قرار دادن پنجره‌های خانه تا خط سقف و پاره شدن سقف و دیوار، جلوه معماری دلپذیری را در فضای خود با افکت سقف شناور ایجاد کنید.

۷-

💠 هنگام انتخاب مدل پنجره‌ها برای خانه عوامل محیطی را در نظر بگیرید

 اصول طراحی پنجره

اصول طراحی پنجره خانه

اگر خانه خود را از ابتدا طراحی می‌کنید، باید محل پنجره‌ها را متناسب با موقعیت جغرافیایی خانه و زاویه تابش خورشید تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر در طول روز می‌خوابید، منطقی نیست که یک پنجره بزرگ به دیوار اتاق خواب خود اضافه کنید که آفتاب صبحگاهی را مستقیماً وارد اتاق کند. به همین ترتیب، هنگام انتخاب پنجره‌ها برای خانه‌تان، می‌توانید از عوامل محیطی مانند خورشید و باد نهایت استفاده را ببرید و با در نظر گرفتن جهت‌هایی که اتاق‌هایتان روبرو هستند، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

۸-

💠 اضافه کردن خلاقیت با پنجره در اشکال و اندازه‌های مختلف

انواع مدل پنجره

انواع مدل پنجره – پنجره منحنی

در طراحی خانه اغلب از پنجره‌هایی با همان نوع و اندازه استفاده می‌شود. در واقع قانون و مقررات خاصی در این رابطه وجود ندارد. بنابراین می‌توانید آزادی بیشتری در انتخاب شکل و اندازه پنجره برای خانه خود داشته باشید. دهانه‌های هوشمندانه در دیوارها ارزش معماری را به خانه شما می‌بخشد. علاوه بر این، می‌توانید با مصالح و متریال‌های مختلفی که انتخاب می‌کنید، از هر نقطه‌ای که می‌خواهید دید به خانه خود داشته باشید. حتی می‌توانید جایگزین‌های مختلفی مانند پنجره‌هایی با طراحی خاص در فرم‌های منحنی را انتخاب کنید.

۹-

💠 انتخاب شیشه پنجره مناسب برای صرفه جویی در انرژی

پنجره آشپزخانه رو به کوچه

پنجره آشپزخانه روبه کوچه

موضوع دیگری که در انتخاب پنجره باید مورد توجه قرار گیرد این است که چقدر افزایش و اتلاف حرارت از پنجره‌ها و شیشه‌ها وجود دارد. انتخاب پنجره برای سلامتی شما و همچنین از نظر اقتصادی و محیطی مهم است. علاوه بر این، اشعه ماوراء بنفش نه تنها به ما آسیب می‌رساند، بلکه باعث می‌شود رنگ مبلمان ما به سرعت کمرنگ و فرسوده شود. بنابراین شیشه‌های مخصوص پنجره‌ای در بازار به فروش می‌رسد که پرتوهای فرابنفش را فیلتر می‌کنند.

۱۰-

💠 انتخاب مدل پنجره زیبا با الهام از چشم‎‌‌انداز برای دکوراسیون

 عکس از پنجره های زیبا

عکس‌هایی از پنجره‌های زیبا

شما نمی‌توانید نقاشی شگفت انگیزتر از منظره زیبای طبیعت را پیدا کنید. فراموش نکنید که از مناظر خانه خود برای رنگ‌ها و بافت‌هایی که هنگام تزئین خانه خود انتخاب می‌کنید الهام بگیرید. به عنوان مثال، در آشپزخانه‌ای با پنجره‌ای که شبیه یک تابلوی نقاشی غول پیکر است، باید رنگ‌های روشن و دکوراسیون ساده را ترجیح داد تا نمای فوق العاده را برجسته کند. بنابراین، پنجره‌های شما باید نقطه شروع و منبع الهام برای دکوراسیون شما باشد.

✅ چه چیز دیگری برای انتخاب پنجره مسکونی مهم است؟

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، پنجره بخش بسیار مهمی از ساختمان است. پنجره روشی است که افراد در داخل ساختمان با فضای بیرون ارتباط برقرار می کنند. از طرفی ایده ساختمان بدون پنجره حتی برای عابران و افرادی که از بیرون به آن نگاه می کنند بسیار ناخوشایند و حتی ترسناک است.

  1. برای اینکه پنجره در بهترین موقعیت ممکن قرار گیرد باید جهت باد غالب و زاویه تابش خورشید در نظر گرفته شود. اگر پنجره روی دیواری نصب شود که هوای اطراف آن راکد است، نمی تواند نقش بسزایی در تهویه هوای داخل اتاق داشته باشد. از طرف دیگر، نور زیاد یا خیلی کم، هر دو می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.
  2. هر چقدر هم که یک پنجره ماهرانه و خلاقانه طراحی و اجرا شود، نیاز به پرده مناسب نیز دارد. انتخاب پرده ها باید به گونه ای باشد که زیبایی پنجره را نشان دهد، از دید بیرون و در مواقع لزوم از تابش شدید آفتاب جلوگیری کند و البته هماهنگ با دکوراسیون داخلی باشد. یک پنجره زیبا اگر با یک پرده نامناسب همراه باشد عالی به نظر نمی رسد.
  3. مدتی است که از شیشه‌های انعکاسی یا آینه‌ای و یا شیشه رفلکس در پنجره‌های مدرن استفاده می‌شود. این شیشه‌ها از بیرون و در طول روز به عنوان آینه عمل می‌کنند و اجازه دیده شدن داخل ساختمان را به افراد بیرون از ساختمان نمی‌دهند. این عملکرد مثبت و مناسبی است اما استفاده از انواع ساده و غیر رنگی به خصوص در مناطق شهری توصیه می‌شود.
  4. پنجره ها باید در بخش‌هایی کار شود که کمترین اشراف را به پنجره‌های همسایه‌ها دارند. به این ترتیب از حریم خصوصی هر دو طرف بهتر محافظت می‌شود.
  5. زیبایی تنها معیار خرید پنجره نیست. در نصب پنجره علاوه بر زیبایی باید به ترکیبی از پارامترهای دیگر نیز توجه کرد. به عنوان مثال، پنجره ای را در نظر بگیرید که در حمام استفاده می‌شود. هنگام نصب این پنجره باید به چند نکته توجه داشت. اولین نکته این است که پنجره باید نور کافی را تامین کند. نکته دوم این است که پنجره باید عملکرد تهویه داشته باشد. و مهمترین چیز حفظ حریم خصوصی است. علاوه بر حالت اول و دوم، زاویه و موقعیت پنجره باید به گونه‌ای باشد که دید آزاد و مستقیمی به داخل سرویس بهداشتی ایجاد نکند. پس حتما به همه چیز توجه کنید.
  6. دو عامل در انتخاب رنگ پنجره مهم است. رنگ فضای داخلی: پنجره باید با اجزای داخلی خانه و دکوراسیون منزل همخوانی داشته باشد. رنگ بیرون خانه: پنجره باید با نمای ساختمان و رنگ خانه دیگر همسایه ها همخوانی داشته باشد. اگر رنگ پنجره با سایر اجزای موجود مطابقت نداشته باشد، ظاهر زیبایی ایجاد نمی‌کند. برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان، سعی کنید از رنگ های آماده استفاده کنید.
نمای پنجره قشنگ ساختمان

نمای پنجره‌های قشنگ ساختمان

سوالات متداول:

🔰 بهترین پنجره برای خانه شما کدامند؟

بهترین پنجره برای خانه بستگی به محل زندگی، سبک مورد نظر و نیاز شما دارد.

🔰 بهترین پنجره برای عایق صوتی خانه کدامند؟

بهترین پنجره ها برای عایق صوتی خانه، پنجره‌های دوجداره upvc هستند. این پنجره‌ها عایق صدا بوده و از ورود هرگونه صدا به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

🔰 مزایای استفاده از پنجره upvc چیست؟

از مزایای پنجره‌های دوجداره علاوه بر عایق صدا، می‌توان به کنترل آلودگی هوای محیط، جلوگیری از اتلاف انرژی، مقاومت بالا در برابر سرما و گرما، مقاومت در برابر زنگ زدگی و همچنین مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آلاینده‌های هوا اشاره کرد.

🔰 بهترین پنجره ها برای اتاق آفتابگیر کدامند؟

هر چه پنجره‌ها بزرگتر و سبکتر باشند، نور خورشید بیشتری وارد اتاق می‌شود. بنابراین باید به اندازه و نحوه نصب پنجره‌ها نیز توجه کرد. به عنوان مثال، نصب یک پنجره ارسی ممکن است گزینه مناسبی باشد.

🔰 پنجره ارسی چیست؟

پنجره ارسی یکی از قدیمی‌ترین انواع پنجره در ساختمان است. این پنجره‌ها تک جداره بوده و در داخل قاب قرار می‌گیرند. پنجره های ارسی به صورت افقی یا عمودی باز و بسته می‌شوند و دارای دو قسمت ثابت و متحرک هستند. سطح این نوع پنجره ها مشبک است به همین دلیل به عبور جریان نور کمک زیادی می کنند.

🔰 پنجره فایبرگلاس کدامند؟

فایبرگلاس ترکیبی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است. پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و مواد پلیمری به عنوان ماده زمینه استفاده می‌شود. این مواد به صورت پارچه بافته می‌شوند و استحکام کششی بالایی دارند. در واقع فایبرگلاس ماده‌ای غیرقابل اشتعال و مقاوم است.

سخن پایانی:

هنگام خرید، طراحی یا بازسازی منزل خود حتما به نکات ذکر شده در این مقاله و ایده‌هایی که برای انتخاب مدل پنجره به شما داده‌ایم توجه کنید. البته همیشه مسائل جزئی‌تری وجود دارد که فقط هنگام کار با آنها مواجه می‌شوید.

امیدواریم مدل‌های پنجره و توصیه‌های که برای انتخاب مدل پنجره خانه که به اشتراک گذاشتیم برای شما مفید بوده باشد. فراموش نکنید که برای الهام گرفتن از جنبه‌های مختلف خانه خود از صفحه طراحی دکوراسیون و برای خرید محصولات ساختمانی مرتبط از فروشگاه دکورینه دیدن کنید! 🙂

منبع: thisoldhouse homebuilding

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *