طراحی دکوراسیون, نورپردازی

راهنمای جامع نورپردازی [بهترین ایده های نورپردازی ساختمان]

lazy
۷۸ / ۱۰۰

نورپردازی در یک پروژه یکی از مهمترین و ضروری ترین عناصر زندگی و لمس فضا است و از گذشته تا به امروز همواره مورد توجه بوده است. نورپردازی طبیعی یا مصنوعی نوعی هنر است و اجازه می‌دهد تا کیفیت‌های مختلف نور در قسمت‌های مختلف ساختمان دیده شود

حقیقت این است که در دنیای مدرن امروزی درک پروژه‌های معماری بدون نور و سایه تقریبا غیرممکن است. امروزه از نور برای جلوه دادن و زیباسازی فضاهای مختلف استفاده می‌شود و عامل بسیار مهمی در طراحی نمای ساختمان، محوطه سازی و دکوراسیون داخلی می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: انتخاب آباژور رومیزی [۷ نکته کاربردی]

در حالی که در گذشته تنها از نور برای دیدن اشیا و نورپردازی فضاهای کاربردی استفاده می‌شد، امروزه طرح‌های زیبا و خلاقانه معماری تنها با نورپردازی معنا پیدا می‌کنند و نورپردازی بیشتر جنبه تزئینی دارد و برای برجسته سازی عناصر شاخص به کار می‌رود.

درک نحوه عملکرد نور و واکنش آن به سطوح و مواد مختلف ضروری است. مهم نیست پروژه شما چه نوع پروژه ای باشد، ترکیب هنر، دانش و فناوری تاثیر فوق العاده ای بر فضا خواهد داشت.

ایده‌های خلاقانه باید فرآیند طراحی را به گونه ای هدایت کنند که ساختمان، فضا یا محیط را خاص تر از آنچه هست جلوه دهد.

در ادامه بررسی کامل نورپردازی در ساختمان، انواع نورپردازی و ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم و راهنمای نورپردازی داخلی اتاق به اتاق را ذکر می‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

تأثیرات روانی و فیزیولوژیکی نور

light 1 1

  •  نور محیط تاثیر زیادی بر طول مدت خواب و کیفیت خواب افراد دارد‌. نور مصنوعی که تا پاسی از شب در محیط هایی که نور روز وجود ندارد، نور محیط را تامین می‌کند، از جمله رساناهای الکترونیکی، می‌تواند مشکلاتی را در خواب ایجاد کند و اختلالات خواب را تشدید کند‌.
  •  احساسات (اعم از مثبت و منفی) در زیر نور زیاد، تشدید می‌شود .
  •  دانش‌آموزان و کارگران زمانی که نور طبیعی بیشتری وجود داشته باشد، سالم‌تر، شادتر و بهره‌ورتر هستند‌. نور روز همچنین هزینه‌های آب و برق را کاهش می‌دهد و رفاه ساکنان ساختمان را بهبود می‌بخشد‌.

depression lighting

همچنین مطالعاتی بر روی موش‌ها و سایر پستانداران انجام شده است که نشان می‌دهد نور بر خلق و خو، رفتار، اشتها، خواب و حافظه تأثیر می‌گذارد. اگر بخواهید یک شب خوب بخوابید یا روابط و بهره‌وری خود را در خانه بهبود بخشید، تغییر نور داخلی ممکن است راه حل اساسی باشد.

نورپردازی هم هنر و هم علم است و همانگونه که گفته شد می‌تواند بر خلق و خو، اشتها و خواب ما تأثیر بگذارد‌. برای اجرای یک استراتژی روشنایی موثر برای خانه خود، به متخصصی نیاز دارید که سیستم‌های الکتریکی و طراحی روشنایی را کاملاً درک کند‌. علاوه بر دانش فنی مورد نیاز، شخصی که نورپردازی شما را نصب می‌کند باید به روحیه، زیبایی شناسی، ایمنی و لذت نیز توجه داشته باشد.

مگر اینکه به سادگی لامپ‌های خود را تعویض کنید، قبل از طراحی مجدد نورپردازی داخلی خود با یک متخصص مشورت کنید‌. قرار دادن وسایل جدید نیاز به مهارت‌های یک متخصص دارد، که ممکن است شامل اجرای سیم کشی جدید از طریق دیوارها، نصب وسایل جدید یا اضافه کردن مدار اضافی باشد.

اگر تصمیم به نصب وسایل روشنایی دارید، مطمئن شوید که دقیقاً می‌خواهید چه کاری انجام می‌دهید، زیرا بی احتیاطی خطرات آتش سوزی و برق گرفتگی را در پی دارد‌.
علاوه بر تخصص فنی مورد نیاز برای نصب روشنایی جدید برای خانه شما، یک متخصص می‌تواند به شما در طراحی کمک کند.

 

فاکتورهای مهم طراحی نور:

• اندازه و متراژ فضا
• سن و اولویت صاحب خانه
• ارتفاع و شکل سقف
• رنگ دیوارها و رنگ مبلمان
• چراغ‌ها و تاسیسات برقی موجود
• نقاط مورد علاقه، آثار هنری، و محل‌های برجسته
• الگوهای تردد
• سایه‌ها و بازتاب ها
• ادغام نور روز
• مشخصات سطح
• ظاهر رنگ
• میزان کنتراست محیط
• کنترل و توزیع روشنایی
• اقتصاد و بهره وری انرژی
• ادراکات فضایی
• زاویه‌ی تابش نور
• کیفیت پخش نور
• سطح روشنایی
• عوامل روانی و فیزیولوژیکی

اگرچه ما می‌توانیم دستورالعمل‌های کلی برای نورپردازی اتاق‌های مختلف خانه به شما ارائه دهیم، اما هر خانه متفاوت است و نیاز به بررسی دقیق و تخصصی دارد‌. این راهنما را به عنوان نقطه شروع در نظر بگیرید، اما به یاد داشته باشید که احتمالاً باید با یک متخصص مشورت کنید تا فضای خود را دقیقاً همانطور که می‌خواهید ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید، رنگ‌های مختلف و شدت نور متفاوت در یک فضا رفتارها و احساسات متفاوتی را در افراد برمی انگیزد‌. رنگ نور و کیفیت نورپردازی می‌تواند بر ادراک ما از محیط اثر قابل توجهی داشته باشد؛ احساساتی مانند شادی، آرامش، هیجان زدگی، خشم، خستگی، استرس و … را در ذهن تداعی نماید.

نورپردازی طبیعی

light 1

کیفیت نور طبیعی بسیار بالاتر از نور مصنوعی است، اما با توجه به ساعات مختلف روز متفاوت است. نور ورودی به فضای ساختمان از طریق پنجره‌ها با استفاده از مدل‌های مختلف پرده تنظیم شده و فضا بر حسب نیاز نورپردازی می‌شود.

ساختمان‌های مختلف باید به گونه ای ساخته شوند که نور طبیعی از پنجره یا نورگیر وارد شود. بهتر است تا حد امکان پنجره‌های زیادی در ساختمان نصب شود اما در صورت عدم امکان می‌توان نورگیرهای سقفی را نصب کرد.

نورگیرهای سقف ساختمان‌های چند طبقه نور کافی را برای فضای داخلی حتی در روزهای ابری تامین می‌کنند.

در ساختمان سازی، تمرکز ساخت و ساز باید در جهت شمال و جنوب باشد تا حداکثر استفاده از نور باشد.

فضاهای‌های جنوبی به طور قابل توجهی از نور مستقیم خورشید و گرما سود می‌برند، اگرچه کیفیت نور در زمان‌های مختلف در طول روز متفاوت است، اما همیشه روشن تر و گرم تر از فضاهای شمالی است.

نورپردازی مصنوعی

light 2

در شب به دلیل کمبود نور طبیعی باید از عناصر روشنایی برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده کرد. در واقع روشنایی مصنوعی به استفاده از نوری غیر از نور طبیعی خورشید اشاره دارد.

نورپردازی مصنوعی به سه روش عمومی، موضعی و متمرکز انجام می‌شود که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

طراحان داخلی به طور کلی استفاده از سه نوع نورپردازی کلیدی را در هر اتاق توصیه می‌کنند: نورپردازی عمومی یا محیطی، نورپردازی موضعی یا کاری و نورپردازی متمرکز یا تاکیدی.

هر نوع نورپردازی برای رفع نیاز خاصی طراحی شده است و باید برای کاربرد یا محیطی متفاوت در هر اتاق استفاده شود. پیروی از این رویکرد “لایه‌ای” در طراحی نورپردازی، یک طرح نورپردازی موفق ارائه می‌کند که سبک اتاق شما را تعیین می‌کند، به شما امکان می‌دهد وظایف خاصی را انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد سه نوع اصلی نورپردازی، ادامه مطلب را بخوانید.

روشنایی محیطی یا عمومی
روشنایی وظیفه
نورپردازی متمرکز

نورپردازی عمومی یا محیطی

types of lighting

این سبک از نورپردازی را “عمومی” یا “محیطی” می‌نامند زیرا به سادگی برای نمایان ساختن فضای داخلی استفاده می‌شوند. عناصر نورپردازی عمومی به گونه ای است که نور کلی را برای یک فضا فراهم می‌کند و گاهی اوقات برای اشاره به نور طبیعی یا موجود استفاده می‌شوند. نورپردازی عمومی به شما این امکان را می‌دهد که با انتخاب چندین مدل از بهترین ابزار نورپردازی فضای خانه را متحول کنید.

چگونه یک اتاق را با نور عمومی روشن کنیم؟

Ambient Lighting.png

مهمترین نکته در نورپردازی عمومی همگن بودن نور است. یعنی بخشی از فضا نباید تاریک و بخشی روشن باشد. توزیع یکنواخت و استاندارد نور در نورپردازی عمومی بسیار مهم است. توصیه می‌کنیم از چراغ‌های زیر برای ایجاد نور محیط استفاده کنید.

لوستر
چراغ های آویز
چراغ مخفی
هالوژن
آباژور
چراغ های خطی

چراغ های سقفی

نورپردازی موضعی

type of lighting task lighting

هنگامی که در آشپزخانه آشپزی می‌کنید، پشت میز خود کار می‌کنید یا اینکه روی صندلی نشسته اید و از مطالعه کتاب مورد علاقه خود لذت می‌برید، نورپردازی موضعی یکی از سه نوع نورپردازی است که از داشتن آن خوشحال خواهید شد. نور موضعی متمرکز است و یک نقطه کانونی خاص را روشن می‌کند تا به شما در انجام کارهای خاصی مانند آشپزی، خیاطی، طراحی، نوشتن و مطالعه کمک کند.

انواع متداول چراغ‌های موضعی شامل چراغ‌های آویز ، پایه دار یا لامپ‌های قابل حمل و رومیزی هستند. نورپردازی موضعی ممکن است شامل نورپردازی زیر کابینتی برای آشپزخانه یا محل کار شما نیز باشد. طراحان داخلی توصیه می‌کنند که کلیدها را برای روشنایی موضعی از کلید کلی اتاق جدا کنید تا بتوانید تنها در مواقعی که به آن نیاز دارید، روشنایی موضعی را روشن کنید.

بزرگترین مزایای این نورپردازی افزایش فوکوس، دید بهتر محیط و صرفه جویی در نور است. بنابراین می‌توان این روش را بهترین نور برای مطالعه دانست.

نورپردازی موضعی تنها زمانی خوب عمل می‌کند که به عنوان نور متضاد استفاده شود. به عنوان مثال، اگر اتاقی با نور کم دارید که چراغ بازوی چرخشی روی میزتان روشن است، نور روی سطح میز با تابش خیره کننده یا سایه کمتر نسبت به زمانی که کل اتاق با نور روشن تری، روشن شده باشد، موثرتر خواهد بود.

مطالعه بیشتر:

بهترین چراغ رومیزی مناسب اتاق کار خانگی که می‌تواند سبک کاری شما را در دفتر کارتان تغییر دهد، در این مقاله با ذکر چند نمونه به بررسی این موضوع می پردازیم. برای مطالعه بیشتر در این باره کلیک کنید: ۱۶ مدل شیک چراغ رومیزی مناسب اتاق کار خانگی

چگونه از روشنایی موضعی استفاده کنیم؟

task floor light

نورپردازی به طور طبیعی به تحریک مغز شما کمک می‌کند. نور متضاد به شما این امکان را می‌دهد که هوشیارتر و متمرکز باشید. این به شما کمک می‌کند تا هنگام کار جزئیات بیشتری را ببینید و نتایج با کیفیت بالاتری ایجاد کنید. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها استفاده از نورپردازی را در دفاتر خود انتخاب می‌کنند.

توصیه می‌کنیم از وسایل زیر برای ایجاد نور موضعی استفاده کنید.

چراغ‌های آویز
لامپ‌های بازویی چرخشی
لامپ‌های زیر کابینت
لامپ‌های بالای روشویی
لامپ قابل حمل یا رومیزی

نورپردازی متمرکز یا نقطه ای

type of lighting accent lighting

 

یکی از انواع اصلی نورپردازی، نورپردازی متمرکز است. این نوع نورپردازی متمرکز است که قصد دارد چشم را به نقطه کانونی خود بکشاند. نورپردازی متمرکز راهی برای اضافه کردن سبک و درام به خانه شما است. این به شما کمک می‌کند تا قطعاتی را که می‌خواهید در معرض توجه قرار دهید را روشن کنید.

از این نوع نورپردازی برای برجسته کردن آثار هنری، نمایش قفسه کتاب، قطعات مبلمان، مجسمه، گیاهی خاص، فرش آنتیک، منسوجات یا مجموعه ای از اشیاء استفاده کرد. نورهای متمرکز اغلب برای جلب توجه به چیز خاصی استفاده می‌شوند. با استفاده از نورپردازی متمرکز یا نورپردازی نقطه ای یک فضای بیهوده و فاقد اهمیت به فضایی جذاب و زیبا تبدیل خواهد شد.

چگونه از نورپردازی متمرکز استفاده کنیم؟

light e1642701977428

تنها نکته ای که در حین انجام این کار باید به آن توجه کنید این است که لامپ‌های مورد استفاده در این نوع نورپردازی باید دارای نور متمرکز، قوی و روشن باشند. هنگامی که از نورهای متمرکز متعدد در سراسر یک اتاق استفاده می‌کنید، چشم را در حال حرکت نگه می‌دارد و می‌تواند فضای شما را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد.

نورپردازی متمرکز برای روشنایی موزه ها، بناهای تاریخی و نمایش‌های هنری بسیار استفاده می‌شود.

توصیه می‌کنیم از چراغ‌های زیر برای ایجاد نور برجسته استفاده کنید.

دیوارکوب‌ها و چراغ‌های دیواری دکوراتیو
چراغ‌های توکار
چراغ‌ها‌‌ی بالا تابلو
چراغ‌ها‌‌ی ریلی یا مونوریل
چراغ‌های خطی
پروژکتورها و چراغ‌های نورافکن
هالوژن‌هایی با شکل‌های مدرن
لوسترهای پایه‌دار

دسته بندی شکل ظاهری انواع لامپ تزئینی و دکوراتیو

ambient accent and task lighting 1 1

شکل ظاهری لامپ تزیینی بر دو اساس طبقه بندی می‌شود: نوع حباب لامپ و شکل نور داخل لامپ

انواع مختلفی از نورپردازی در داخل یک لامپ تزئینی وجود دارد که با اتصال رشته‌های لامپ می‌تواند اشکال مختلفی را ایجاد کند. شکل ظاهری حباب لامپ تزئینی بر اساس یکی از مدل‌های زیر طبقه بندی می‌شود:

حبابی
شمعی
شمعی اشکی
استوانه‌ای
گلابی
خیاری
ستاره‌ای
الماسی
و…

دسته بندی لامپ‌های تزئینی بر اساس تکنولوژی تولید

Led Filament

همانطور که گفته شد لامپ‌های دکوراتیو به دو دسته کلی ادیسونی و لامپ‌های فلامنتی تقسیم می‌شوند که از انواع جدید لامپ‌های ادیسون هستند و نسبت به لامپ‌های رشته ای قدیمی مزایای زیادی دارند.

لامپ فلامنتی

لامپ‌های دکوراتیو فلامنتی در دسته لامپ‌های ال ای دی قرار می‌گیرند و در ساخت آنها از تکنولوژی ال ای دی استفاده شده است. در نتیجه انرژی کمتری نسبت به ادیسونی مصرف می‌کنند. همچنین فیلامنتی نسبت به ادیسونی دوام بیشتری دارند و دوام بیشتری دارند. البته لامپ‌های ادیسونی شکل‌های زیباتر و متنوع تری دارند. در لامپ‌های فلامنتی LED‌ها به شیوه ای مشابه رشته‌های تنگستن به نظر می‌آید.

لامپ ادیسونی

لامپ‌های ادیسونی همان لامپ‌های رشته ای قدیمی هستند اما ظاهر زیباتری دارند. این لامپ‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند و مانند لامپ‌های رشته ای قدیمی عمر کوتاهی دارند. اما اگر می‌خواهید فضایی نوستالژیک ایجاد کنید، لامپ ادیسونی انتخاب مناسبی است.

راهنمای نورپردازی داخلی اتاق به اتاق

light 4

یک طرح نورپردازی کاربردی و تزئینی تقریباً ترکیبی از سه لایه اصلی که در بالا شرح آن را دادیم شامل می‌شود:
• نورپردازی عمومی یا محیطی
• روشنایی موضعی یا کاری
• نورپردازی متمرکز یا متمرکز
بسته به اتاق و نقش آن، با انواع مختلفی از نورپردازی در هنگام دکوراسیون منزل مواجه می‌شوید. آیا سعی می‌کنید آرام شوید یا تمرکز کنید؟ آیا می‌خواهید ویژگی‌های خاص اتاق را برجسته کنید یا به سادگی به دنبال روشن کردن کل فضا به طور یکنواخت هستید؟ معمولاً اتاق‌های شما به نوعی از نورهای عمومی یا محیطی، متمرکز و موضعی استفاده می‌کنند.

نورپردازی اتاق‌های نشیمن

light 3

پذیرایی یا اتاق نشیمن معمولاً جایی است که خانواده‌ها بیشترین زمان را در آن می‌گذرانند‌. گاهی اوقات اتاق غذاخوری در اتاق نشیمن قرار گرفته است‌. در هر صورت، از آنجایی که اکثر ساعات بیداری خود را در اتاق نشیمن می‌گذرانیم، داشتن یک طرح نورپردازی اتاق نشبمن که برای شما دکوراسیون منزل شما مناسب باشد بسیار مهم است‌.

فعالیت هایی که در اتاق نشیمن انجام می‌شود را در نظر داشته باشید – تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، مطالعه، معاشرت و خیلی چیزهای دیگر‌. برای اتاق نشیمن، توصیه می‌کنیم نورپردازی مسیر و نوردهی توکار قابل تنظیم را نصب کنید که می‌تواند به برجسته کردن آثار هنری، مجسمه‌ها و جزئیات معماری کمک کند.

نکات تکمیلی نورپردازی اتاق نشیمن عبارتند از:

  • از چندین لایه نورپردازی با نور کم نور استفاده کنید.
  • برای انعطاف و کنترل بیشتر از نورپردازی قابل حمل استفاده کنید.
  • از لامپ‌های دیوارکوب برای قفسه‌های کتاب و آثار هنری استفاده کنید تا فضا جادارتر و مجلل به نظر برسد.
  • اگر شومینه دارید، زمانی که دیوارکوب یا چراغ‌های دیواری در دو طرف آن وجود داشته باشد، همیشه زیبا به نظر می‌رسد.
  • مانند اتاق ناهار خوری و آشپزخانه، اگر در اتاق نشیمن کابینت و قفسه دارید، نورپردازی زیر کابینت واقعاً می‌تواند به جذابیت بصری اتاق نشیمن اضافه کند.
  •  اطمینان حاصل کنید که هنگام نصب چراغ‌های خود، تابش خیره کننده روی صفحه تلویزیون خود نداشته باشید‌. برای این نواحی از دیمرها و سطوح نور کمتر استفاده کنید.
  • نورهای پایین، برجسته، و چراغ‌های قابل حمل، همراه با مقداری نور محیط، می‌توانند اتاق نشیمن شما را صمیمی‌تر و جالب‌تر کنند.
  • زمانی که آباژورها در کنار مبلمان و صندلی‌ها قرار می‌گیرند دقت کنید که سایه ایجاد شده در زیر آن هم سطح چشم افرادی است که زیر آن نشسته اند و نور چشم افراد را اذیت نکند.

نورپردازی اتاق خواب

Bedroom Lighting e1642792830671

اتاق خواب مکان بسیار مهمی در خانه است که باید به نورپردازی آن توجه ویژه داشت‌. در نورپردازی اتاق خواب کارایی و زیبایی را مدنظر قرار دهید‌. شما باید چندین فاکتور از جمله اندازه و مقیاس، لوازم مورد استفاده در اتاق خواب، نحوه چیدمان و تمام نکارت مرتبط با دکوراسیون اتاق خواب را در نظر بگیرید.

اتاق‌های خواب معمولاً دارای نوعی نور محیطی همراه با نورپردازی برای مطالعه و سایر کارها است‌. اضافه کردن نورهای توکار با لامپ‌های کم نور در بالای سر تخت را در نظر بگیرید، اما از نصب چراغ‌ها به طور مستقیم بالای تخت خودداری کنید.

اتاق خواب‌های کوچکتر و با رنگ روشن ممکن است به نور محیطی زیادی نیاز نداشته باشند‌. اگر تعداد زیادی آینه در اتاق خواب خود دارید، ممکن است نور انعکاسی به اندازه کافی از منابع نوری دیگر برای جبران وجود داشته باشد‌. د ر چنین اتاق هایی از هالوژن‌ها و چراغ‌های دیواری بهره بگیرید.

اگر رنگ‌های تیره تری در اتاق خواب خود دارید، ممکن است بخواهید کمی نور محیطی بیشتری اضافه کنید‌. اگر آثار هنری یا جزئیاتی دارید که می‌خواهید برجسته کنید، نورپردازی متمرکز یا نقطه‌ای را اضافه کنید.

برای نورپردازی اتاق خواب نباید از منبع نورهای خیره کننده و پر نور استفاده شود، پیشنهاد ما این است از نورهای ملایم بهره ببرید؛ نورپردازی تحت کنترل با استفاده از دیمر می‌تواند ایده مناسبی باشد این به شما امکان می‌دهد تا سطوح نور را برای نورهای مختلف در اتاق خود کنترل کنید‌. شما می‌توانید وضعیت نور را بسته به روحیه خود در هر لحظه تغییر دهید.

نکات دیگر برای نورپردازی اتاق خواب عبارتند از:

04 Bedroom Lighting e1642792897639

  • مقیاس و ارتفاع اتاق را در نظر بگیرید.
  •  برای قسمت‌های مختلف از نورپردازی ملایم استفاده کنید.
  •  چراغ‌ها را مستقیماً روی تخت نصب نکنید.
  • سعی کنید از لامپ هایی با توان کمتر استفاده کنید.
  • لامپ‌های رنگی را برای تغییر حالت‌های مختلف در نظر بگیرید.
  •  اطمینان حاصل کنید که پارچه‌ها از لامپ‌های داغ دور هستند.
  • برای کمد از چراغ‌های فلورسنت استفاده کنید. دیمر و سایر کنترل‌های روشنایی را نصب کنید.
  • برای چراغ مطالعه خود از لامپ‌های انعطاف پذیر استفاده کنید.
  • نور محیط را با نورهای پایین و وسایل آویز ایجاد کنید.
  • نورپردازی خیره کننده و پرنور را برای کارهایی مانند مطالعه کنترل کنید.
  •  چراغ هایی را در نظر بگیرید که می‌توانند از نور بالا به نور پایین تغییر کنند.
  •  لامپ‌های فلورسنت بالای قاب کمد و چراغ‌های پایین برای دیوارهای خود در نظر بگیرید.
  •  اگر می‌خواهید اتاقی به سبک معاصر یا مینیمالیسم بسازید، این کار را با نصب یک لوستر و طراحی ساده انجام دهید، لوستر را در وسط اتاق قرار دهید.
  •  با توجه به اینکه بهتر است از نور ملایم در اتاق خواب استفاده شود، استفاده از آباژور یکی از ایده‌های جالب برای نورپردازی در اتاق خواب است.
  •  در اتاق خواب خانم‌ها حتما قسمتی برای آرایش وجود داشته باشد‌. شما می‌توانید در دو طرف یا بالای آینه میز آرایش خود در اتاق خواب از چراغ‌های دیوارکوب استفاده کنید و یا آینه‌های آرایشی مخصوصی را در جایی که مکان‌های خاصی برای قرار دادن لامپ دارند تهیه کنید.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نحوه نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه به عنوان قلب و مرکز خانه نیاز به نور متفاوتی نسبت به سایر قسمت‌های خانه دارد‌. هر چه فضای آشپزخانه روشن‌تر و پرنور باشد، کار و فعالیت آسان‌تر خواهد بود، به خصوص که آشپزخانه‌ها دیگر فقط مکان هایی نیستند که در آن آشپزی می‌کنید‌. آنها به یک نقطه کانونی برای خانه تبدیل شده اند و برای کارهای مختلفی از جمله پخت و پز، غذا خوردن، کار کردن، نظافت و دورهمی‌های روزانه استفاده می‌شوند.

یک آشپزخانه روشن چه برای فعالیت‌های روزانه و چه برای نشستن و غذا خوردن، نوشیدن و‌. .‌. فضایی گرم و ایده آل را به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود شما و خانواده تان در چنین فضایی احساس راحتی کنید‌.

اگر جزیره آشپزخانه یا گوشه‌ای دنج برای صبحانه دارید، می‌توانید آن را با استفاده از چراغ آویز یا لوستر (با دیمر) روشن کنید‌. دیمرها در آشپزخانه به شما این امکان را می‌دهند که نورها را برای فضای رمانتیک‌تر کم کنید یا برای روشنایی کافی برای سرگرمی‌ها و کارهای دیگر، چراغ‌ها را بیشتر و نور آشپزخانه را افزایش دهید.

سیستم روشنایی آشپزخانه یک اصل مهم و ضروری در طراحی آشپزخانه مدرن و امروزی است که اگر به درستی انجام نشود، واقعاً می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه و زحماتی را که برای زیبایی آشپزخانه انجام داده اید را هدر دهد.

نورپردازی آشپزخانه امروزه بیشتر مبتنی بر اصول فنی و مهندسی است و طراحان داخلی و معماران ساختمان هر روز تقلا می‌کنند تا با روش‌های نوین، عملکرد، کارایی و بهره‌وری را افزایش داده و در نهایت مصرف انرژی را کاهش دهند.

نکات تکمیلی نورپردازی آشپزخانه:

kitchen Lighting 2 e1642793075984

  •  شما می‌توانید از نورپردازی زیر کابینت در قسمت جلویی کابینت‌ها برای تامین روشنایی پیشخوان‌های خود استفاده کنید.
  • چنانچه زیاد از آشپزخانه استفاده می‌کنید، لامپ‌های کم مصرف مانند LED را در نظر بگیرید.
  •  برای انعطاف پذیری بیشتر، چندین لایه روشنایی را با کنترل‌های جداگانه اضافه کنید.
  •  روش صحیح نورپردازی در آشپزخانه، آشپزخانه شما را دنج‌تر و دلبازتر نشان می‌دهد‌. اما چنانچه نورپردازی آشپزخانه به درستی اعمال نشود، فضای آشپزخانه با وجود بزرگ بودن می‌تواند کوچک و طاقت فرسا به نظر برسد.
  •  نورپردازی مناسب در آشپزخانه‌های بدون پنجره اهمیت بسیار بیشتری دارد زیرا نور مصنوعی باید بتواند کمبود نور طبیعی را جبران کند.
  •  با توجه به سلیقه خود می‌توانید از دیوارکوب‌های زیبا که با لوستر آشپزخانه سازگاری دارند و در نتیجه نور بیشتری برای آشپزخانه شما فراهم می‌کنند استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه:

در این مطلب ۹ مدل لوستر مناسب برای دکوراسیون به سبک بوهمی را بررسی کرده‌ایم. اگر به دکوراسیون سبک بوهمی علاقه دارید و به دنبال لوستری برای نورپردازی فضای داخلی خود هستید. این راهنما می تواند برای شما مفید باشد. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: ۹ مدل لوستر مناسب دکوراسیون سبک بوهمی

نورپردازی ناهارخوری

Dining lighting

نورپردازی ناهارخوری یکی دیگر از فضاهای مهمی است که نیاز به نور و روشنایی مناسب دارد‌. اولین و مهمترین عملکرد بصری نورپردازی ناهار خوری این است که نور کافی برای نورپردازی میز ناهارخوری فراهم کند تا افراد بتوانند هم غذای خود و هم چهره یکدیگر را ببینند‌. در خانه‌های بزرگ فضا به صورت یک اتاق غذاخوری مجزا طراحی می‌شود‌.

اما در خانه‌های آپارتمانی کوچک فضای ناهارخوری تنها با قرار دادن میز با ابعاد مناسب تعریف می‌شود‌. نورپردازی میز ناهارخوری نقش بسیار مهم و موثری در زیبایی و دکوراسیون منزل دارد‌.

اتاق‌های غذاخوری باید زیباترین وسایل نورپردازی را داشته باشند‌. آنها نقطه کانونی اتاق هستند، بنابراین به فکر یک عنصر نورپردازی مناسب برای بالای میز غذاخوری باشید‌. به طور معمول، یک لوستر یا نوعی چراغ آویز بالای میز ناهارخوری به ذهنتان خطور می‌کند، اما گزینه‌های دیگری نیز دارید، از جمله نورپردازی خطی و آویزهای رشته ای.

مانند اکثر اتاق ها، توصیه می‌کنیم یک دیمر نصب کنید تا بتوانید سطوح روشنایی را کنترل کنید‌. برای وعده‌های غذایی خاص، ممکن است بخواهید درخشش ملایمی داشته باشید، اما برای فعالیت هایی مانند بازی‌های رومیزی و پازل، باید مطمئن شوید که همه چیز روشن است.

مطالعه بیشتر:

در این مقاله به بررسی ۲۶ ایده منحصر به فرد از نمونه‌های شاخص و کاربردی نورپردازی اتاق غذاخوری پرداخته ایم. برای مطالعه این مقاله کلیک کنید: ۲۶ ایده کاربردی برای نورپردازی اتاق غذاخوری

نکات تکمیلی نورپردازی ناهارخوری:

Dining Lighting Size 2

  •  نورپردازی توکار و دیوارکوب می‌تواند به برجسته کردن هنر و سایر تزئینات و دارایی‌های ارزشمند کمک کند.
  • اگر یک کابینت یا قفسه دارید، می‌توانید چراغ‌های زیر کابینت را نصب کنید تا ظروف چینی و ظروف گران قیمت خود را برجسته کنید.
  •  دیوارکوب‌ها نیز می‌توانند جلوه زیبایی ایجاد کنند، به خصوص اگر در دو طرف کابینت تزئینی، بوفه یا گنجه نصب شوند.
  •  اگر نورپردازی خطی یا روشنایی توکار دارید، نور را به سمت دیوارها هدایت کنید تا نور محیط ایجاد شود.
  •  با لوسترها، آویزها، نورهای پایین و دیوارکوب، لایه هایی از نور ایجاد کنید.
  • روشنایی ناهارخوری باید طوری در نظر گرفته شود که هم بالا باشد تا جلوی دید را نگیرد و هم اینکه به اندازه کافی پایین و متناسب باشد تا فضای واقعی و ضروری را روشن کند.
  •  تعداد لامپ‌های آویز میز ناهارخوری باید متناسب با ابعاد میز ناهارخوری باشد‌. معمولا برای میزهای ۴ نفره به بالا آویز در نظر گرفته می‌شود.

نورپردازی حمام

Bathroom lighting e1642794105866

اجرای نورپردازی حمام ممکن است دشوار به نظر برسد، اما اگر به درستی انجام شود نتایج خوبی به همراه خواهد داشت‌. وسایل روشنایی مانند لامپ را می‌توان در قسمت‌های مختلف حمام نصب کرد، مانند قسمتی که دوش نصب می‌شود یا قسمتی که لوازم بهداشتی خود را در آن قرار می‌دهید.

اهداف اصلی حمام شما ایمنی، عملکرد و زیبایی شناسی است، همانطور که برای اکثر اتاق‌ها اینگونه است‌. شما باید نور روشنی در حمام خود داشته باشید که یکنواخت و بدون سایه باشد‌. ما نورپردازی توکار را برای حمام شما توصیه می‌کنیم زیرا فضا را آزاد می‌کند و ظاهری تمیز و بدون تابش خیره کننده ایجاد می‌کند‌.

حمام‌ها از سطوح سخت، شیشه و فلز زیاد ساخته شده اند‌. معمولاً از رنگ زیادی در حمام استفاده نمی شود‌. با اعمال نور مناسب در حمام می‌توانید فضایی سرزنده ایجاد کنید‌. بنابراین در انتخاب روش مناسب باید مراقب باشید.

استفاده از منبع نور مستقیم در بالای سینک دستشویی ایده خوبی نیست، چرا که در این صورت میزان نور زیادی به چشم شما خواهد خورد‌. به جای این کار می‌توانید از لامپ در یک طرف آینه دستشویی استفاده کنید تا از ایجاد سایه جلوگیری شود.

نکات تکمیلی نورپردازی حمام:

Bathroom lighting 2 e1642794356637

  • اطمینان حاصل کنید که لامپ‌ها در محل مناسب و ایمن و به دور از تماس مستقیم با آب نصب شده باشند.
  • می توانید از آینه حمام برای آرایش استفاده کنید‌. در این صورت به نور بیشتری نیاز خواهید داشت‌. اما برای ایجاد یک فضای آرام، باید از نور ملایم تری استفاده کنید‌. استفاده از لامپ‌های LED و استفاده از سیستم دیمر برای کنترل روشنایی ایده خوبی است.
  • در بالای آینه و سینک می‌توانید از آویزها یا دیوارکوب استفاده کنید.
  • هنگام ایستادن در مقابل آینه مطمئن شوید که نور قوی و خنثی به سمت صورت شما هدایت می‌شود.
  • لامپ‌های ال ای دی انواع مختلفی دارند و استفاده از آنها در طراحی مدرن حمام می‌تواند نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد.
  • استفاده از لامپ‌های رنگی می‌تواند نمونه‌ای از جدیدترین ایده‌های دکوراسیون حمام باشد‌. با استفاده از سیستم کنترل می‌توانید نور لامپ‌ها را تغییر دهید.
  • برای تامین نور اضطراری در شب، یک چراغ LED کوچک به پریزهای خود اضافه کنید.
  • اگر وان دارید، مقداری نور با قابلیت تنظیم نور بر روی ناحیه سر می‌تواند یک افزودنی عالی باشد.
  • اگر قبلاً انجام نشده است، کلیدهای چراغ را از کلید فن جدا کنید.

مطالعه بیشتر:

در این بخش از مجله دکورینه ۲۵ ایده کاربردی با ۴ نوع نورپردازی، شامل لوستر برای حمام، چراغ روشویی حمام، چراغ محیط داخلی حمام و چراغ اتاق دوش و یا کابین پرداخته‌ایم که ممکن است به شما کمک کند. برای مطالعه این مقاله کلیک کنید: نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی [۲۵ نکته کاربردی]

نورپردازی پله‌ها و راهروها

Lighting of stairs and corridors

پله‌ها و راهروهای شما باید به اندازه کافی روشن باشند تا برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند ایمنی ایجاد کند‌. با این حال نورپردازی پله‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی تا حدودی نادیده گرفته می‌شود‌. بدون شک با نورپردازی راهروها یا راه پله‌ها می‌توانید در زیباتر شدن این بخش‌ها موثر عمل کنید، اگر نورپردازی را روی این قسمت‌ها متمرکز نکنید ممکن است تمام جذابیت دکوراسیون داخلی خود را از دست بدهید‌.

می توان از نورپردازی راه پله و راهرو برای ایجاد فضای بزرگ تر، جذاب‌تر و جادارتر استفاده کرد‌. برای اکثر افراد، نورپردازی پله‌ها در صورتی که کاربردی باشد کافی است، اما اگر پله‌ها را با نور خلاقانه و موثر تزئین کنید، در ایجاد ظاهری متمایز و همچنین سهولت تردد در شب موثر واقع شوید.

چراغ‌های راهرو، پله، پارکینگ و از این قبیل وسایل نورپردازی که به بخش‌های شلوغ و پرتردد اختصاص داده می‌شوند، عموماً مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و نسبت به سایر لامپ‌ها انرژی و هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

نکات تکمیلی نورپردازی پله‌ها و راهروها:

 

  • منابع نوری متنوعی مانند چراغ‌های دیوارکوب را در نظر بگیرید، اما همه اینها به فضای اتاق و فاصله وسایل شما بستگی دارد.
  • در این فضاها نورپردازی مناسب نه تنها تاثیر زیادی در طراحی داخلی فضا می‌گذارد، بلکه یک اقدام ایمنی لازم نیز خواهد بود.
  • انواع مختلف نورهای LED زیرپله که ویژه نورپردازی تزئینی و کاربردی هستند، با پراکندگی و تمرکز نور به سمت پایین، تابش خیره کننده را کاهش می‌دهند.
  • نورپردازی خطی کنار دیوار پله‌ها در مکان‌های مختلف می‌تواند تاثیر خاصی در جذب افراد داشته باشد.

نورپردازی اتاق کار

Workroom lighting e1642794574766

یکی از چیزهای عالی در مورد فریلنسری و دورکاری این است که می توانید دفتر خود را آنطور که می خواهید طراحی کنید. نورپردازی نیز یکی از جنبه های مهم این طراحی است. برای اتاق کار به چندین لایه نور عمومی نیاز دارید زیرا نور کم باعث خواب آلودگی شما می شود و مانع از انجام درست کارتان می شود. اگر با لپ‌تاپ کار می‌کنید، مراقب باشید که نور مستقیم به صفحه نمایش سیستمتان تابیده نشود زیرا باعث درد و خستگی چشم می‌شود.

مهم ترین نور در این اتاق نور عمومی است پس بهتر است از چراغ های رومیزی استفاده کنید که فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

نور متمرکز برای یک دفتر کار ضروری نیست، اما می توانید از آن برای برجسته کردن مدارک و لوح های سپاس خود روی دیوار استفاده کنید.

برای نورپردازی اتاق کار از لامپ های رنگ های کم مصرف استفاده کنید که باعث از دست دادن تمرکز شما نشود.

اگر در دفتر خود مشغول ساخت آثار هنری هستید، بهتر است از رنگ های گرم استفاده کنید.

نورپردازی دیوار

Wall lighting 1

اغلب دیوارها یکی از در دسترس ترین و گاهی کم استفاده ترین قسمت‌های هر فضایی هستند‌. برخلاف تصور عموم، نورپردازی در این قسمت نیز بسیار مهم است و می‌تواند در زیبایی کلی اتاق نقش داشته باشد.

انجام این کار می‌تواند جذابیت بصری زیادی را در فضای اتاق ایجاد کند‌. نصب لامپ در محل مناسب باید با دقت زیادی انجام شود. به عنوان مثال اگر طراحی اتاق نشیمن به سبک معاصر است و در طراحی دیوار آن از سنگ استفاده شده است، بهتر است از یک لامپ مناسب روی سنگ استفاده شود.

انجام این کار می‌تواند الگوی طبیعی سنگ را نشان دهد و جلوه زیبایی از فضا به نمایش بگذارد‌. اگر در طراحی دیوار از آجر استفاده شده است، می‌توانید از این ایده و راهکار نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این موارد لامپ باید درست بالای سنگ یا آجر استفاده شود‌. در ضمن اگر سطح دیوار صاف نبود و قسمت هایی آسیب دیده است، از لامپ در این قسمت استفاده نکنید.

لامپ‌های دیواری تنوع زیادی دارند و می‌توانند بر روی هر دیواری از هر اتاق، از جمله دیوارهای راهرو، پله ها، حمام، اتاق خواب، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن، ورودی، طرفین شومینه یا زیرزمین نصب شوند.

نکات تکمیلی نورپردازی دیوار:

  • برای تزیین و نورپردازی دیوار اتاق نشیمن از آباژورهای بلند یا لامپ دیواری مدرن، تابلوهای نور مخفی مدرن و.‌. استفاده کنید.
  • قرار دادن منابع نوری مختلف در کنار آینه‌ها و انعکاس نور می‌تواند با نورپردازی رویایی دیوار اتاق خواب همخوانی داشته باشد و بهترین دکوراسیون را ایجاد کند.
  • نورپردازی دیوار باعث می‌شود دیوار اتاق روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد و فضای آن را دلپذیر می‌کند.
  • نورپردازی دیوار علاوه بر اینکه برای هر اتاقی مناسب است، بلکه راهکاری عالی برای ایجاد فضایی زیباتر و کامل‌تر است.

نورپردازی زیرزمین و انباری

light 6

اگر خانه شما زیرزمین دارد، احتمالاً سالی یک بار از آن استفاده می کنید و نیازی به صرف زمان برای نورپردازی ندارید. اما اگر در یک آپارتمان زندگی می کنید و انبار شما دارای یک پنجره کوچک است که مقداری نور طبیعی را وارد می کند، ممکن است از آن فضا بهتر استفاده کنید. علاوه بر استفاده از زیرزمین یا انبار شما، نورپردازی آن نیز باید با فعالیتی که انجام می دهید تطبیق داده شود. معمولا پریزهای برق و محل نصب لامپ ها از قبل در زیرزمین تعبیه شده اند، بنابراین شما فقط در انتخاب لامپ مختار هستید.

نکات تکمیلی نورپردازی زیرزمین و انباری:

  • زیرزمین ها اتاق های کوچک با سقف کم هستند، بنابراین بهتر است از یک لامپ پرنور و کوچک برای روشنایی عمومی استفاده کنید.
  • اگر از زیرزمین به عنوان رختشویی نیز استفاده می کنید، چراغ های رنگی سرد را در این قسمت ها نصب کنید.
  • اگر از زیرزمین به عنوان اتاق بازی یا اتاق نشیمن دوم استفاده می کنید، به نورپردازی متفاوتی نیز نیاز دارید. نصب پنل های ال ای دی روی دیوار با برچسب طرح پنجره پیشنهاد خوبی است.

نورپردازی نمای ساختمان

Facade Lighting e1642795849502

در گذشته نورپردازی نما به ساختمان‌های بزرگ اداری، تجاری و تفریحی محدود می‌شد‌. اما امروزه آنقدر گسترش یافته که از نورپردازی نما در رستوران ها، بانک ها، تالارها، حیاط‌ها و‌. .‌. استفاده می‌شود‌.

نورپردازی نمای ساختمان باید متناسب با هدف آن باشد‌. اصولا از تجهیزات نورپردازی نما برای برجسته سازی خطوط عمودی یا افقی نما استفاده می‌شود‌. نورپردازی نمای ساختمان باید طوری طراحی و اجرا شود که مزاحمتی برای ساختمان‌های اطراف ایجاد نکند.

در واقع زیباسازی نما با نورهای متمرکز یا نقطه‌ای رنگی باید هماهنگی نما را منعکس کند‌. بر این اساس نباید زیاده روی کرد زیرا نورپردازی بیش از حد نه تنها ساختمان را زیبا و ممتاز نمی کند، بلکه نور آن برای ساختمان‌های مجاور و عابران باعث آشفته می‌شود.

نکات تکمیلی نورپردازی نمای ساختمان:

  • اولین نکته‌ای که در نورپردازی نما باید به آن توجه کرد، انتخاب المان مناسب است‌. در واقع باید توجه داشت که لامپ یا پروژکتور با برد و پوشش نور مناسب انتخاب شود.
  • دومین موضوع مهم در نورپردازی نمای ساختمان شدت و رنگ نورها است در واقع انتخاب و ترکیب رنگ‌های مختلف زیبایی ساختمان را دو چندان می‌کند.
  • سومین موضوع مهم در نورپردازی نمای ساختمان بحث مصرف انرژی است که در استفاده از نورپردازی با مصرف انرژی کم باید به آن توجه کرد.
  • اگر قصد دارید ستون‌های ساختمان خود را نورپردازی نمایید می‌توانید جت لایت نورپردازی ساختمان (نورپردازی نما) را تهیه کرده و در قسمت پایین ساختمان خود به صورت روکار نصب کنید‌. تا نورپردازی نما به صورت پرتویی با طول زیاد روی ساختمان تابانده شود.
  • اگر قرار است ستون‌های ساختمان خود را نورپردازی کنید، می‌توانید نورپردازی جت لایت ساختمان را تهیه کرده و آن را در پایین ساختمان برای تاباندن پرتو نور به بالا – نصب کنید.

نورپردازی محوطه

Yard lighting e1642796337262

مناظر، محوطه‌ها و فضاهای سبز با نورپردازی زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند و به فرد احساس امنیت و تسلط بر محیط می‌دهند‌. تجهیزات نورپردازی این مکان‌ها با تجهیزات مورد استفاده در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی متفاوت است.

چراغ هایی که بر روی زمین نصب می‌شوند و چراغ‌های دیواری و پارکی از جمله عناصر نورپردازی محوطه، حیاط و پارک محسوب می‌شود. نورپردازی محوطه بیشتر به دلیل روشنایی معبر مردم و ایجاد امنیت برای آنهاست اما اهمیت آن از نظر زیبایی قابل انکار نیست. در نورپردازی محوطه هم کاربردی بودن و هم زیبایی را باید در نظر گرفت‌. همچنین باید دقت کرد تا از ایجاد مزاحمت برای همسایگان خودداری شود و با توجه به کاربری محیط، نور مورد نیاز را تامین کنید‌.

نکات تکمیلی نورپردازی محوطه، نورپردازی باغ و نورپردازی حیاط:

Yard lighting 2

  • نورپردازی در فضای باز (نورپردازی باغ، نورپردازی محوطه و نورپردازی حیاط) به عواملی مانند شدت نور، توزیع نور و نحوه نصب چراغ‌های پارکی بستگی دارد.
  • روشنایی محوطه باید به گونه‌ای باشد که بتوان چهره افراد از فاصله حداقل ۵ متری و همچنین توسط دوربین مداربسته قابل تشخیص باشد.
  • نورافکن‌های مجهز به باتری‌های خورشیدی یا دوربین‌های مدار بسته دید در شب می‌تواند برای پوشاندن نقاط کور در باغ مفید باشد.
  • برای نورپردازی ورودی ساکنان به داخل ساختمان باغ، استفاده از چراغ‌های پارکی مناسبترین گزینه است‌.
  • لامپ‌های پارکی به دو صورت متصل به برق شهری و باتری خورشیدی در بازار یافت می‌شود.

راهنمای جامع محوطه‌سازی باغ [۵۰ ایده مدرن و خلاقانه]

نکات کلی نورپردازی داخلی

Interior lighting e1642796520334 1

 

  • استفاده از دیمرها برای کاهش مصرف برق و ارائه گزینه‌های روشنایی انعطاف پذیرتر به شدت توصیه می‌شود.
  • از رنگ‌های روشن‌تر و بازتاب‌ها برای ایجاد فضای مورد نظر خود استفاده کنید‌. اضافه کردن آینه‌ها و سطوح بازتابنده را در نظر بگیرید تا ظاهری روشن‌تر و شفاف‌تر داشته باشید.
  • مراقب لامپ‌های رنگی باشید‌. از این لامپ‌ها به اندازه کافی استفاده کنید‌. رنگ‌های قرمز و گرم‌ برای ایجاد فضایی دلپذیر در اتاق‌های غذاخوری و اتاق‌های نشیمن بهتر هستند، در حالی که رنگ‌های آبی و سرد باید برای مکان‌های آرام‌تری مانند اتاق خواب استفاده شوند.
  • سطوح روشنایی در خانه شما به میزان نور طبیعی که اتاق دریافت می‌کند بستگی دارد‌. هر زمان که می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید، زیرا می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت و خلق و خوی شما داشته باشد.
  • نور کم برای ایجاد یک اثر آرامش بخش بهتر است‌. از نورهای روشن‌تر برای مناطق با فوکوس بالا برای تشویق به فعالیت استفاده کنید.
  • با تعویض لامپ‌های رشته‌ای با LED و CFL در هزینه خود صرفه جویی کنید.
  • با یک متخصص صحبت کنید تا مطمئن شوید که از وات مناسب برای هر یک از وسایل استفاده می‌کنید و ترکیبات نورپردازی شما برای فضای شما منطقی است

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *