سبک دکوراسیون

سبک شابی شیک: دکوراسیونی ظریف و نوستالژیک

lazy
۹۰ / ۱۰۰

دکوراسیونی به سبک شابی شیک، چگونه می توان به نحو صحیحی از این سبک ظریف و دلنواز استفاده کرد؟
دکوراسیون شابی شیک، به واسطه بهره گیری از پالتی با رنگ های ملایم، آرامش و جذابیت لذت بخش سبک وینتیج و قدیمی و خطوط هماهنگ، یک انتخاب فوق‌العاده برای هر صاحب خانه ای به حساب می آید. اگر می‌خواهید فضای داخلی خانه تان را به طرز عجیبی دلپذیر و چشمگیر کنید و از ظرافت جاودانه ای که در جای جای خانه تان موج می زند لذت ببرید بهتر است این نوع دکوراسیون را انتخاب کنید.

این سبک در نیمه دوم دهه ۸۰ و در تمام دهه ۹۰ میلادی توانست محبوبیت زیادی به دست آورد، اما از آن زمان تاکنون هنوز نتوانسته به خوبی درک شود و جایگاهی را که شایسته آن است به دست بیاورد.

بنابراین، قبل از بررسی ویژگی‌های اصلی چنین دکوراسیونی، ابتدا اجازه دهید ببینیم که آیا درک درستی از سبک شابی شیک دارید یا خیر!

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: همه مقالات سبک دکوراسیون [/message_box]

 

دکوراسیون سبک شابی شیک چگونه سبکی است؟

سبک شابی شیک

دکوراسیون سبک شابی شیک

شابی شیک یک نوع دکوراسیون داخلی است که اساس و محوریت آن مبتنی بر مبلمان های قدیمی و کهنه ای به سبک وینتیج است که احساس کهنگی و فرسودگی را در بیننده تداعی می نماید. علاوه بر این می‌توان انواع رنگ‌های سفید، طرح‌های گلدار و بافت‌های طبیعی را نیز در این سبک مشاهده کرد.

این نوع دکوراسیون، تعادل لذت بخشی را بین جذابیت روستایی یک کلبه یا خانه روستایی و ظرافت نوستالژیک عناصر الهام گرفته شده از دکوراسیون کلاسیک به وجود می آورد.
دکوراسیون شابی شیک از طراحی آنتیک فرانسوی الهام گرفته شده، اما برخلاف سبک های دوره ای، بر قرن یا دهه خاصی تمرکز نمی کند: برعکس، ترکیبی متنوع از مبلمان های قدیمی و اقلام عتیقه را در بر می‌گیرد.

آیا سبک شابی شیک هنوز هم مد است؟

shabby chic 2

کافی است، یک سطل رنگ سفید بردارید و به دنبال مبلمانی به سبک کلاسیک و قدیمی باشید و بدین ترتیب دکوراسیون شابی شیک را دوباره به جایگاه خود بازگردانید! دکوراسیون هایی  که روزی روزگاری بسیار محبوب بودند می توانند حال و هوای شابی شیک را دوباره در بین مردم زنده کنند.

برای بازسازی خانه و چیدمان آن به سبک شابی شیک دو راه وجود دارد:

عناصر اصلی این دکور را به سنتی ترین شکل ممکن انتخاب کنید

و یا به واسطه استفاده از رویکردی ساده تر که در هم ریخته نباشد، حس امروزی‌تری بدان بیفزایید.

تمام اینها بدین امر بستگی دارد که شخصاً چه چیزی را ترجیح می دهید.
آنچه باید بدان توجه نمایید این است که، سعی کنید به چیزی فراتر از روندهای فعلی فکر کنید و آنقدرها نسبت به این موضوع حساس نباشید که چه چیزی مناسب این سبک است و چه چیزی نیست، چراکه تنها چیزی که مهم است این است که از دکوراسیون خانه جدید و شیک خود لذت ببرید.

آنچه که در دکوراسیون داخلی شابی شیک، جذاب و دوست داشتنی به نظر می رسد به شرح زیر است:

Vintage wedding decor interior

دکوراسیون سبک شابی شیک ترکیبی از راحتی و آرامش سبک های روستایی و ظرافت عجیب و غریب و منحصربفرد طرح های فرانسوی را در کنار چشم اندازهای الهام گرفته شده از سبک کلاسیک برای شما به ارمغان می آورد.
به لطف تمرکز بر روی رنگ سفید، در چنین فضایی، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت و فضای خانه بزرگتر جلوه می کند.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: چگونه می توان اتاق را بزرگتر نشان داد؟ [ ۷ نکته اساسی] [/message_box]

 

چنین دکوراسیونی از ظرافت زیبا و لذتبخش زنانه ای بهره می برد و از نظر زیبایی شناختی دلپذیرترین فضاها را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

چگونه یک طراحی داخلی شابی شیک بی‌نقص داشته باشیم؟

decorating your chic home

برای طراحی یک دکوراسیون شابی شیک اینستاگرامی، نکاتی وجود دارد که حتما باید آنها را رعایت نمایید.

یک پالت ظریف سفید و پاستلی

به کارگیری یک پالت مناسب، حتی قبل از اینکه چشمان شما یا مهمانانتان، بر روی عناصر و ویژگی‌های خاص خانه تمرکز کنند، دکوراسیون فضای خانه را آشکار خواهد کرد.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: راهنمای بهترین ترکیب رنگ دکوراسیون [/message_box]

رنگ های تیره و غلیظ را فراموش کنید! دکوراسیون شابی شیک معمولا از تناژ سفید، از عاجی گرفته تا کرم و رنگ‌های سفید گچی بهره می برد. علاوهبراین چنین دکوراسیونی سبب می گردد تا تصور کنید فضای خانه تان بزرگ تر است و به شما کمک می‌کند تا اتاق‌های کوچک‌تر را عریض‌تر از آنچه هستند تصور نمایید (که یک مزیت بزرگ به حساب می آید).

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: چگونه از رنگ تیره در دکوراسیون منزل استفاده کنیم؟  [/message_box]

بدیهی است که یک اتاق کاملاً سفید خسته کننده به نظر می رسد، به همین دلیل است که باید با به کارگیری سایر سایه های نزدیک به رنگ سفید، تعادل را برقرار نمایید و از تمام رنگهای پاستلی ممکن استفاده نمایید.

بهتر است حتما رنگ های ظریفی مانند صورتی، سبز نعنایی، و اسطوخودوسی یا آبی پودری را تست کنید.
استفاده از روکش‌های چوبی روش هوشمندانه دیگری است که به شما کمک میکند از پالت رنگی ملایم و ظریفی بهره ببرید و در عین حال تأثیر عناصر طبیعی را نیز تقویت کنید.

مبلمان آنتیک و دست دومی که از ظاهر کهنه ای بهره می برد

shabby chic ideas

در حالی که مبلمان های قابل استفاده در دکوراسیون شابی شیک به یک دهه یا قرن خاص وابسته نیستند، اما حتما باید قدیمی به نظر برسند و حتی بهتر است که رنگ و رو رفته و نخ نما باشند. شاید بهتر است بگویم که مبلمان فرسوده انتخاب بهتری برای شماست.

بنابراین در این سبک، می‌توانید از تمامی نقص‌ها، چه لبه‌های پاره باشند یا تغییر رنگ استقبال کنید.
این بدان معنی است که می‌توانید مجموعه‌ای متنوع از آیتم های قدیمی و آنتیک را انتخاب کنید و یا آیتم‌های جدیدی را پیدا کنید که به این شکل ساخته شده‌اند، یا با رنگ مناسب به مبلمان فعلی خود حس شابی شیک ببخشید.

خطوط زیبا و هماهنگ

مبلمان سبک شابی شیک، نه تنها باید کهنه و فرسوده به نظر برسد، بلکه باید حس دکوراتیو خاصی را نیز در بیننده القا کند: هر چه که می خواهید، انتخاب کنید لکن یادتان باشد که بهتر است، از خانه های قدیمی فرانسوی الهام بگیرید!

بی شک برجسته ترین عنصر سبک شابی شیک، پایه پنجه شیری است که می‌توانید آن را به واسطه استفاده از چندین نوع مبلمان، از صندلی گرفته تا میز و حتی کابینت، به نمایش بگذارید.
به طور کلی، سعی کنید به دنبال مدل‌هایی باشید که شامل مارپیچ، پیچ خوردگی ها، حکاکی‌ یا شکوفه‌هایی باشد که می تواند جذابیت خاصی به تکسچر اتاقتان ببخشد و به طور کلی با سایر خطوط دکوراسیونتان هماهنگ باشد.

عناصر گل و طبیعت

shabby chic interior 5

با توجه به اینکه دکوراسیون سبک شابی شیک تا حدودی تحت تأثیر فضای داخلی روستایی قرار گرفته، تعجب آور نیست که در این سبک از عناصر طبیعی نیز استفاده شود.
گل‌ها، به‌ویژه دسته گل‌های تازه و طرح‌های گل‌دار، یکی از اجزای اصلی طرح شابی شیک قلمداد می شود. از پرده‌ها گرفته تا روکش مبلمان و کوسن ها یا ملافه‌ها، می‌توانید از انواع طرح های رنگارنگ برای ایجاد حس متضاد ظریفی در پس‌زمینه‌ سفید و خنثای فضای اتاقتان استفاده کنید.

در صورت امکان، برای تاکید بیشتر بر عناصر طبیعی، پارچه های طبیعی مانند کتان را انتخاب کنید. سایر عناصر طبیعی ای که می‌توانید در فضای اتاقتان از آنها بهره ببرید عبارتند از انواع صدف‌ها (چه طبیعی باشند و یا مصنوعی) و کنده کاری‌هایی به طرح درخت انگور بر روی مبلمان چوبی. علاوه براین برای شخصی سازی فضا بهتر است از عناصر طبیعی مورد علاقه تان نیز استفاده نمایید.

دیوارهای سفید، پاستلی یا کاغذ دیواری

 

داشتن مبلمان و عناصر برجسته ای که چشم ها را به سوی خود خیره می کنند کلید داشتن یک دکوراسیون سبک شابی شیک موفق است، اما دیوارهای اطراف آنها را هرگز فراموش نکنید.
سه راه اصلی وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد حال و هوای سبک شابی شیک استفاده کنید. اما استفاده از آنها بیشتر به ترجیحات شخصی شما و رنگ مبلمان و سایر آیتم های برجسته فضای اتاقتان بستگی دارد:

دیوارهای سفید برای داشتن فضایی سرشار از روح زندگی یک انتخاب عالی هستند. چنین دیوارهایی فضای اتاقتان را روشن و پرنور می کنند، بنابراین ما معمولا استفاده از آنها را توصیه می کنیم، مخصوصا اگر سایر وسایل و مبلمان هایتان دارای رنگ متفاوتی باشند، چراکه استفاده بیش از حد از رنگ سفید برای تمامی بخش ها احساس سرد و بیمارستانی به فضای اتاقتان خواهد بخشید.

اگر از قبل کف‌پوش ها و یا مبلمان سفیدی را خریداری کرده اید، بهتر است برای سایر نقاط از رنگ های پاستلی ملایم و ظریف استفاده کنید تا بتوانند در تلفیق باهم، نمایی خارق العاده را خلق نمایند. علاوه براین می توانید از چند قاب و یا تزئینات سفید رنگ بر روی دیوارها استفاده کنید تا رنگ اصلی و قالب دیوارهایتان همان رنگ سفید باشد.

کاغذ دیواری یکی دیگر از انتخاب های مناسب برای طرح شابی شیک است، به خصوص اگر منقش به گل ها یا سایر عناصر طبیعی و الگوهای تزئینی باشد. در حالی که دو گزینه اول یعنی گزینه های تک رنگ، انتخاب مطمئن تری قلمداد می شوند، اگر سایر تزئینات و دکوراسیون های اتاقتان، تک رنگ هستند، بهتر است از کاغذدیواری هایی با طرح شلوغ‌تر استفاده نمایید.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: کاغذ دیواری [/message_box]

 

راحتی، ظرافت و آرامش را با هم در هم آمیزید

shabby chic interior design 4

تنها خانه ای می تواند از وجود یک سبک شابی شیک ایده آل بهره ببرد که بتوان در آن به خوبی این سه احساس را با هم تلفیق کرد. بدیهی است که می‌توانید روی یکی از مواردی که برایتان مهم‌تر است تمرکز کنید، اما دو مورد دیگر را نیز نباید از قلم بیندازید:

  • با انتخاب مبلمانی دنج (مانند صندلی های روکش دار) و آیتم هایی مانند ملحفه، پارچه، بالش، و کوسن، آسایش و راحتی یک فضای روستایی را در چشمان بیننده به وجود آورید
  • شما به راحتی می توانید با استفاده از خطوط هماهنگ و عناصر خاص خودتان، ظرافت و جذابیت دکوراسیون فرانسوی و وینتیج را به درون فضای منزلتان راه دهید
  • با استفاده از تناژهای رنگی ملایم، امواج ذهنیتان را آرام تر از قبل کنید

از آیتم ها و عناصری که برای دکوراسیون شابی شیک مناسب هستند استفاده نمایید

shabby chic interior design 7

از آنجا که هم اکنون توانسته اید این نوع دکوراسیون را به خوبی درک کنید و چندین ایده برای اجرای چنین طرحی دارید، ما می خواهیم چند آیتم مناسب را به شما معرفی کنیم که کاملا با فضای اتاقتان همخوانی خواهند داشت
به این ترتیب، می توانید به راحتی و تنها با استفاده از چند آیتم، دکوراسیون سبک شابی شیک را به خانه خود دعوت نمایید:

  • لوسترهای بزرگ و آراسته با خطوط هماهنگ
  • قفس های زینتی برای پرندگان
  • پلکان
  • طرح های گل رز
  • صندوق های کهه نما
  • توری یا پرده های شفاف
  • دکوراسیون هایی به شکل قبل
  • تاج تخت هایی بسیار آراسته و مناسب
  • میزهای کوچک زیبا و یا میزهای کنار بستر به همراه دسته گل های زیبا و سایر عناصر تزئینی

 

ترجمه و بازنویسی: مجله آنلاین دکورینه

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *