فرش و قالیچه

راهنمای انتخاب فرش مناسب ورودی خانه

lazy
۸۹ / ۱۰۰

جدیدترین ایده‌های انتخاب فرش مناسب ورودی خانه، چه نوع فرشی برای ورودی خانه مناسب است؟ فرش مناسب ورودی منزل باید دارای چه ابعادی باشد؟ انتخاب فرش مناسب چه تاثیری در دکوراسیون ورودی منزل دارد؟ در انتخاب فرش مناسب ورودی باید به چه نکاتی توجه کرد و متریال و جنس مرغوب و متناسب کدام است؟ در انتخاب فرش راه پله باید به چه نکاتی توجه کرد؟ و

ما در اینجا تمام چیزهایی را که باید در مورد انتخاب فرش برای ورودی خود بدانید را با نمونه‌هایی از بهترین گزینه‌ها برای شکل و چیدمان‌های معمولی راهروها بررسی می‌کنیم. 

اگر هنوز نمی‌دانید سبک مورد علاقه و متناسب با دکوراسیون منزل شما چیست پیش از پرداختن به ادامه مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود نگاهی به این مقاله داشته باشید: سبک مورد علاقه شما چیست؟ در ۴ پرسش با انواع سبک دکوراسیون داخلی آشنا شوید

فضای ورودی منزل شما یکی از اولین فضاهایی است که مهمانان شما با آن مواجه می‌شوند. به همین دلیل لازم است علاوه بر سبک دکوراسیون، به کارکرد و ظاهر ورودی منزل نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. این فضایی است که قبل از ورود به درون خانه کفش و کاپشن را از تن بیرون می‌کنیم، کلیدها و کیف‌ها را بر روی دیوار آن آویزان کرده و لوازم حیوانات خانگی را در آنجا می‌گذاریم.

چه چیزی به بهینه سازی کارکرد و سبک ورودی شما کمک می‌کند؟ فرش ورودی. فرش‌ها فضا را زیباتر جلوه می‌دهند و سبک، طرح و رنگ آن را تعیین می‌کنند. اگر می‌خواهید یک ورودی زیبا و خاص داشته باشید، فرش می‌تواند به تعریف فضا کمک کند. با این حال، از آنجایی که ورودی خانه‌ها یکسان نیستند و به نوعی متفاوت از دیگری هستند، انتخاب فرش ورودی با اندازه و شکل مناسب ممکن است دشوار به نظر برسد.

در حالی که هیچ راه حل یکسانی برای اندازه و شکل فرش ورودی وجود ندارد، برخی از دستورالعمل‌های کلی وجود دارد که می‌توانید هنگام بررسی ایده‌های طراحی ورودی خانه از آن پیروی کنید.

انواع فرش ورودی خانه

ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که گزینه‌های انواع فرش ورودی شما چیست؟ این قسمت در واقع ساده است، زیرا تنها سه نوع فرش متداول وجود دارد که معمولاً در ورودی خانه از آن استفاده می‌شود.

۱-

فرش پادری

Entryway rug sizes

پادری، فرش کوچکی است که مستقیماً جلوی درب ورودی پهن می‌شود. فرشی استاندارد که اندازه آن از ۴۵ در ۷۵ سانتیمتر تا ۶۰ در ۹۰ سانتیمتر متغیر است. معمولاً بسیار بادوام و از نظر تنوع و طرح‌های تزئینی محدود است، زیرا برای پاک کردن کفش‌ها و گرفتن خاک و رطوبت از آن استفاده می‌شوند. این یک راهکار خوب برای تمیز نگه داشتن کفپوش‌ها هم به شمار می رود. پادری می‌تواند راهی زیبا برای شخصی‌سازی ورودی باشد.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl”] مطالب مرتبط: بهترین کفپوش آشپزخانه ۲۰۲۲ (مزایا و معایب) [/message_box]

۲-

فرش رانر

Entryway rug sizes13

فرش رانر قالیچه باریک و بلندی است، معمولا در راهروها، در ورودی‌های طولانی و جلوی درب‌های عریض از آن استفاده می‌شود. در حالی که رانر برای یک راهروی استاندارد گزینه مناسبی است، اما برای راهروی عریض ممکن است بسیار باریک باشد.

لازم است کفپوش ورودی به دلیل تردد زیاد از مقاومت خوبی برخوردار باشد. در این قسمت از خانه گرد و غبار، وجود کفش‌ها و … موجب کثیف شدن زیاد و سایش کفپوش می شود. وجود رانر یا فرش مناسب راهرو، گرد و غبار و خاک را جذی کرده و مانع از ورود آن به داخل خانه می‌شود. همچنین مانع فرسودگی و سایش رودهنگام کفپوش زیر آن نیز هست. ضمن اینکه با انتخاب طرح و رنگ مناسب فرش راهرو، گزینه بسیار خوبی برای خوشامدگویی و زیبایی ورودی شما خواهد شد.

۳-

فرش یک‌‌تکه

Entryway rug sizes11

فرش مساحتی یا فرش یک‌تکه فرش بزرگ‌تری است که برای پوشاندن «مساحت» بزرگ‌تری از کف طراحی شده است. (از این رو به آن فرش مساحتی نیز می‌گویند.) هدف آن پوشاندن و محافظت از کف خانه است در حالی که رنگ‌ها و الگوهای تزئینی را به فضای شما اضافه می‌افزاید. در این مورد فرش مستطیلی رواج بیشتری دارد، اما اگر برای فضای شما کارکرد بهتری دارد، می‌توانید فرش گرد یا بیضی را نیز انتخاب کنید! اندازه فرش یک‌تکه راهرو بسته به اندازه ورودی شما متغیر است.

نکات مهم و اولیه هنگام انتخاب فرش مناسب ورودی خانه

انتخاب فرش مناسب ورودی خانه

نکات مهم در انتخاب فرش مناسب ورودی خانه

به غیر از اندازه و نوع فرش ورودی، چند نکته دیگر نیز در انتخاب فرش ورودی وجود دارد. به طور خاص: پرز و جنس فرش

پرز فرش

به طور کلی توجه داشته باشید که وجود فرش‌ مانع باز و بسته شدن درب نباشد، اغلب خانه‌ها جلوی درب‌های ورودی کمد و جاکفشی دارند، بنابراین نباید پرز فرش ورودی خیلی بلند باشد. (هیچ چیز بدتر از این نیست که هر بار که در را باز می‌کنید، به فرش بچسبد و گیر کند. یا هر بار که می‌خواهید در کمد لباس یا جاکفشی را باز کنید مجبور شوید فرش را کنار بزنید!).

نه تنها فرش با پرز کوتاه باز و بسته شدن درب ورودی را آسان‌تر می‌کند، بلکه فرش‌های با پرز کوتاه راحت‌تر تمیز و جاروبرقی می‌شوند. از آنجایی که جلوی درب ورودی پر تردد است، باید از انتخاب فرش‌هایی با پرز و کرک زیاد، که می‌توانند خاک را راحت‌تر به خود بگیرند، اجتناب کنید.

جنس فرش

برای انتخاب فرش ورودی، باید به فکر چیزی باشید که بادوام و تمیز کردن آن آسان باشد – که هر دو مورد در چنین نقطه‌ای از خانه که پر تردد است بسیار مهم می‌نماید. جنس الیاف فرشی که انتخاب می‌کنید می‌تواند بر میزان آسانی تمیز کردن آن تأثیر بگذارد.

فرش‌های الیاف طبیعی گزینه خوبی برای ورودی خانه است، زیرا هم بادوام و هم به راحتی تمیز می‌شود. می‌توان آنها را بیرون آورد و با شلنگ آب شست، سپس به سادگی آویزان کرد تا خشک شود. همچنین فرش‌های قابل شستشو با ماشین لباسشویی نیز گزینه‌ای عالی برای ورودی هستند.

از انتخاب فرش با متریالی با دوام کمتر مانند ابریشم و پنبه پرهیز کنید. نکته مهمتر دیگر اینکه رنگ فرش را نیز در نظر بگیرید! به عنوان مثال، سعی کنید از انتخاب فرش سفید در یک ورودی شلوغ دوری کنید، زیرا به راحتی کثیف شده و آسیب می‌بیند.

راهنمای ما در مورد فرش‌های طبیعی و مصنوعی را بخوانید تا به شما کمک کند متریال مناسب خانه خود را پیدا کنید! و اگر بچه کوچک یا حیوان خانگی دارید، حتماً مجموعه‌ای از بهترین فرش‌های ما را برای بچه‌ها و حیوانات خانگی بررسی کنید!

آیا برای راهنمایی دقیق‌تر در مورد نحوه انتخاب فرش برای ورودی آماده هستید؟ بسته به اندازه راهروی ورودی، گزینه‌های خود را به تفکیک مطالعه کنید!

انتخاب فرش مناسب با در نظر گرفتن ابعاد ورودی خانه

بهترین فرش برای ورودی باریک

اگر ورودی باریکی دارید، فرش کوچک بهترین انتخاب است – و گزینه‌های دیگر پادری (دقیقا جلوی درب ورودی پهن شود) و یا فرش رانر (از ورودی تا انتهای راهرو را پوشش دهد) هم انتخاب مناسبی است.

پادری برای ورودی‌های باریک

Entryway rug sizes10

یکی از دلایلی که می‌گوییم پادری برای فضاهای باریک مناسب می‌باشد، این است که راه حلی کاربردی برای محافظت از کف به شمار می‌رود، بدون اینکه فضای زیادی را در ورودی شما اشغال کند. برای داشتن ظاهری تزیینی‌تر، می‌توانید یک پادری بادوام را روی یک فرش شیک و زیبا پهن کنید.

فرش رانر در یک ورودی باریک

Entryway rug sizes14

برای ورودی خانه‌ایکه راهروی آن باریک است، فرش رانر یک گزینه عالی است. رانر فضای بیشتری را نسبت به فرش پادری پوشش می‌دهد، بدون اینکه برای فضای باریک خیلی پهن و نامتجانس باشد. رانرها بیشتر تزئینی هستند و با ظاهر طولی که دارند به شما کمک می‌کنند تا به صورت بصری حس دعوت‌کنندگی بیشتری را در ورودی خانه ایجاد نمایید.

بهترین فرش برای ورودی‌های باز و بزرگ

اگر ورودی باز و بزرگتری دارید، چند رویکرد متفاوت وجود دارد که می‌توانید براساس سبک و سلیقه خود اتخاذ کنید. در زیر شما را با مواردی که می‌توانید فرش را در ورودی باز و بزرگ پهن کنید و همچنین اندازه‌های فرش را که باید در نظر بگیرید، راهنمایی می‌کنیم.

انتخاب فرش کوچک، درست جلوی درب ورودی

Entryway rug sizes2

اگر می‌خواهید ورودی خانه را از فضای باز و بزرگ مقابل خانه جدا کنید، انتخاب فرشی کوچک که مسیر ورودی را مشخص می‌کند، می‌تواند عالی باشد. به‌ویژه در ورودی‌هایی که به فضاهای دیگر باز می‌شود، بدون اینکه تعاریف واضحی از پایان یک فضا و شروع فضای دیگر وجود داشته باشد.

این فرش‌ها می‌توانند بزرگ‌تر از پادری باشند، اما اگر می‌خواهید مساحت آن مشخص باشد، نباید ازفضای ورودی خانه فراتر برود. بسته به اندازه فضای شما، این نوع فرش بهتر است که به صورت افقی جلوی درب ورودی قرار گیرد.

انتخاب فرشی بزرگتر برای پوشش فضای بیشتر

Entryway rug sizes4

در راهروهای ورودی که باز و بزرگ هستند، انتخاب فرشی بزرگ که به صورت عمودی از درب ورودی به فضای باز خانه امتداد می‌یابد، می‌تواند مفید باشد. بنابراین فرشی بزرگ که مقدار قابل توجهی از فضای کف را پوشش می‌دهد، راهکار مناسبی برای تعریف و تفکیک فضا به شمار می‌رود. (اندازه دقیق فقط به اندازه ورودی شما بستگی دارد.)

اگر افراد زیادی به خانه شما تردد دارند ورودی خانه که فرشی بزرگ در آن پهن کرده اید می‌تواند مکان صمیمی باشد که یک خانواده و میهمانان قبل از ترک خانه و خداحافظی در آن جمع می‌شوند. ضمن اینکه نباید این نکته را فراموش کرد که انتخاب فرش بزرگ برای ورودی خانه می‌تواند از کفپوش شما محافظت کند!

بهترین فرش برای مرکز ورودی بزرگ

در مرکز ورودی‌های بزرگ، در مورد اندازه و شکل فرش ورودی، بیشترین گزینه را برای انتخاب دارید. ما در این بخش به شما کمک می‌کنیم تا فرشی با نوع و اندازه متناسب با ورودی بزرگ در نظر بگیرید.

انتخاب فرش مستطیلی بزرگ در مرکز ورودی

Entryway rug sizes8

انتخاب فرش مناسب با ورودی‌های بزرگ و باز ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، بنابراین یک فرش مستطیلی بزرگ که مقدار زیادی از فضای کف را می‌پوشاند، راهی عالی برای تعریف و تفکیک فضا است. انتخاب فرشی بزرگ به چنین فضای وسیعی رنگ، طرح و راحتی می‌بخشد.

انتخاب فرش مربع در مرکز ورودی

Entryway rug sizes9

افزودن یک فرش کوچکتر اما متقارن در مرکز یک ورودی بزرگ می‌تواند به عنوان یک نقطه کانونی عمل کند. اگر می‌خواهید کفپوش‌های چوبی یا سنگی زیبای خود را به رخ بکشید و کمتر با فرش پوشیده شده باشد، این گزینه خوبی است.

از آنجایی که یک فرش مربعی بیشتر از یک فرش مستطیلی در فضا شناور است، فرشی را انتخاب کنید که ظاهری متناسب با سبک شما داشته باشد؛ این انتخاب درست تری نسبت به فرش ساده‌تر و خنثی‌تر محسوب می‌شود.

انتخاب دو فرش در ورودی بزرگ

Entryway rug sizes12 e1651841414732

در یک ورودی بزرگ و طولانی، انتخاب دو فرش می‌تواند مفید باشد. ورودی بالا را در نظر بگیرید که هم ورودی مشخص و هم قسمت راه پله دارد. داشتن یک فرش در هر دو فضا دشوار خواهد بود؛ بنابراین ما یک رانر کوچک در جلوی درب ورودی به همراه یک فرش گرد در قسمت راه پله انتخاب کردیم.

اگر به سراغ این گزینه می‌روید، می‌توانید فرش‌های هماهنگ را انتخاب کنید یا به سراغ فرش‌های کاربردی در نزدیک در و یک فرش تزئینی در نزدیکی پله‌ها بروید.

نکته: اگر ورودی دایره‌ای دارید، مانند یک دیوار گرد یا راه پله منحنی، از یک فرش گرد برای تکمیل جریان فضا استفاده کنید.

فرش بزرگی که فضا را در بر می‌گیرد

Entryway rug sizes1

اگر در ورودی خانه خود، مبلمانی مانند کنسول و مبل نیمکتی دارید، فرشی را انتخاب کنید که بین مبلمان و دیوار قرار بگیرد و تمام ورودی را در بر بگیرد. این یک مسیر برای ورود افراد به فضای شما ایجاد می‌کند و همچنین یک فضای شیک ایجاد می‌کند.

استفاده از چند فرش به صورت لایه لایه در یک ورودی

اگر فضای کافی در وردوی وجود دارد، می‌توانید فرش‌ها را در ورودی لایه‌بندی کنید! به سادگی یک فرش پایه بادوام‌تر انتخاب کنید، سپس یک فرش تزئینی‌تر را روی آن قرار دهید؛ به صورت متقارن یا در یک گوشه. فقط به یاد داشته باشید که هنگام لایه بندی فرش در ورودی، هر دو فرش را با پرز کوتاه انتخاب کنید و فرش دوم را از قسمت جلوی درب دور نگه دارید. با این کار درب ورودی هنگام باز و بسته شدن گیر نمی کند یا باعث خطر زمین خوردن افراد نمی‌شود.

بهترین فرش مناسب ورودی در کنار پله‌ها

استفاده از فرش گرد کوچک

استفاده از فرش دایره‌ای کوچک در پاگرد پله‌ها

پادری کوچک

استفاده از پادری کوچک

برخی از خانه‌ها نه تنها ورودی‌های کوچکی دارند، بلکه درست زمانی که از درب ورودی داخل می‌شوید، یک راه پله نیز دارند. این نوع ورودی قطعاً گزینه‌های انتخاب فرش مناسب برای این مکارن را محدود می‌کند؛ اما نگران نباشید، شما هنوز گزینه‌هایی دارید! توصیه ما در چنین مواقعی استفاده از پادری کوچک یا یک فرش دایره‌ای است.

مطالعه بیشتر:

انتخاب راه پله مناسب حتی برای یک معمار نیز بعضا می‌تواند دشوار باشد. هر کدام از انواع طراحی راه پله فضایِ متغیری را اشغال می کند و هزینه متفاوتی دارند. با این حال، در این مقاله راهنمایی ارائه داده‌ایم که به شما کمک می‌کند بین انواع مختلف راه‌پله‌های موجود و اینکه چگونه می‌توانید آنها را با خانه خود تطبیق دهید، یکی را انتخاب کنید. برای مطالعه این مقاله اینجا را کلیک کنید: انواع راه پله با طراحی شیک و مدرن

سخن پایانی

ما در این مقاله از مجله دکوراسیون تمام نکاتی را که باید در مورد انتخاب فرش مناسب ورودی خانه بدانید را با نمونه‌هایی از بهترین گزینه‌ها برای شکل و چیدمان‌های معمولی راهروها بررسی کردیم. لطفا در قسمت دیدگاه، به ما بگویید کدامیک از موارد بالا برای شما مفید واقع شد؟ آیا ایده و راهکار دیگری سراغ دارید؟ نظرات خود را با سایر کاربران دکورینه به اشتراک بگذارید.

 

منبع: modsy

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *