رنگ, طراحی دکوراسیون

قانون ۶۰-۳۰-۱۰، روشی مطمئن برای ترکیب رنگ در دکوراسیون

lazy
۹۱ / ۱۰۰

آیا تاکنون نام قانون ۱۰-۳۰-۶۰ یا رعایت ترکیب رنگ در دکوراسیون یا به عبارتی رنگ و تم در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی منزل مدرن را شنیده‌اید؟ آیا در تلاش برای طراحی یک اتاق هستید اما در انتخاب رنگ مشکل دارید؟ یا به احتمال زیاد، پیگیر این هستید یک پالت رنگی اجرا کنید که آنقدر خوب به کار گرفته شود که به نظر برسد شما یک استاد کار حرفه‌ای استخدام کرده‌اید؟!

خوب، من می‌خواهم یک راز کوچک طراحی را به شما بگویم که حتی برای دکوراتورهای سطح مبتدی تقریباً بی‌اشتباه است. پس از پیروی از این ترفند، می توانید یک پالت رنگ را انتخاب کنید و اتاق خود را با اطمینان خاطر تزئین کنید، زیرا می‌دانید که طرح رنگ شما منسجم، متعادل و کاملاً مناسب انتشار در اینستاگرام خواهد بود! 😉

مطالعه بیشتر:

رنگ‌های ملایم، خنثی و آرام‌بخش جزو ترندترین رنگ ۲۰۲۲ به شمار می‌آیند. از رنگ آمیزی خانه گرفته تا مبلمان و دکور آن، مطمئناً این رنگ‌ها فوق العاده خواهند بود. بنابراین نکات کارشناسان طراحی ما در رابطه با رنگ سال ۲۰۲۲ [رنگ دکوراسیون منزل ۱۴۰۱] را بخوانید و الهام بگیرید.

همین که این مقاله را برای مطالعه انتخاب کرده اید، یعنی اینکه متوجه شده اید که چگونه یک دکوراسیون با رنگ‌های کم می‌تواند خسته کننده باشد. اما مشکل این است که بازی با رنگ‌ها می‌تواند ریسک به همراه داشته باشد. نگران نباشید ما اینجا هستیم تا با همراهی هم چگونگی ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل با استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را یاد بگیریم.

[scroll_to link=”#scrolltothis” title=”بازگشت به فهرست اصلی”]

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ (نسبت‌های طلایی ترکیب رنگ در دکوراسیون)

قانون 60-30-10

قانون شگفت انگیز ۶۰-۳۰-۱۰ که بر اساس نسبت طلایی شکل گرفته است.

هر زمان که اتاقی را طراحی می‌کنم، پس از اتمام برنامه‌ریزی فضا، از این قانون کلی طراحی استفاده می‌کنم که می‌تواند نه تنها برای طراحی داخلی، بلکه برای گرافیک، مد یا آثار هنری نیز مورد استفاده قرار گیرد. این قانون شگفت انگیز ۶۰-۳۰-۱۰ که بر اساس نسبت طلایی شکل گرفته است. این نسبت ریاضی توسط ریاضیدانان، هنرمندان و معماران قرن بیستم کشف شد و اعتقاد بر این است که نسبت زیبایی شناختی جهانی برای چشم انسان جذاب است.

از کجا باید شروع کرد

قانون 10-30-60 دکوراسیون داخلی منزل

قانون ۱۰-۳۰-۶۰ دکوراسیون داخلی

من با یک پالت سه رنگ شروع می کنم: یک رنگ اصلی و یا رنگ پایه، یک رنگ فرعی و یا ثانویه، و یک رنگ کانونی (که معمولاً پررنگ‌ترین رنگ در اتاق است). استفاده از این رنگ‌ها با پیروی از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ تعادل، عمق و ترکیبی منسجم را در اتاق شما ایجاد می کند.

چرا ۳ رنگ و نه ۲ یا ۴ یا ۱۰ رنگ؟

 اصل 10 30 60

اصل ۱۰ ۳۰ ۶۰ در ترکیب رنگ

زیرا یک محیط با رنگ‌های کم می‌تواند یکنواخت، غیر جالب و کسل کننده به نظر برسد. از طرف دیگر، مدیریت یک طرح رنگی با رنگ‌های زیاد دشوارتر است و می‌تواند محیط را گیج کننده و سرسام آور کند.

 بیشتر بخوانید:

یک راه ساده برای استفاده از سبک‌های گوناگون در اتاق نشیمن، ترکیب دو یا چند رنگ با همدیگر است. خبر خوب این است که ترکیب دو رنگ برای اتاق نشیمن در حال حاضر دوباره مد شده و راه‌های زیادی هم برای استفاده از چنین استایلی وجود دارد. برای مطالعه مقاله ترکیب دو رنگ برای اتاق نشیمن کلیک کنید.

استفاده از تنها ۳ رنگ دکوراسیون را کسل کننده نمی‌کند؟

نه، زیرا می‌توانید و باید سایه رنگ‌ها را در پالت تغییر دهید. تصور کنید که رنگ آبی را به عنوان یکی از رنگ‌های پالت خود انتخاب کرده‌اید. چند رنگ از خانواده آبی می‌شناسید؟

رنگ آبی

پالت رنگ آبی – ترکیب رنگ در دکوراسیون

ترکیب رنگ‌ها با قانون ۱۰-۳۰-۶۰

ترکیب رنگ ۱۰-۳۰-۶۰

ترکیب رنگ‌ با قانون ۱۰-۳۰-۶۰

  • ۳ رنگ را انتخاب کنید.
  • رنگ‌ها را با توجه به نسبت‌ها اعمال کنید

شما باید این ترکیب رنگ در دکوراسیون را مدنظر قرار دهید:

۶۰ درصد | رنگ اصلی و یا رنگ اولیه

رنگ اصلی و یا رنگ اولیه - ترکیب رنگ در دکوراسیون

۶۰ درصد | رنگ اصلی و یا رنگ اولیه – ترکیب رنگ در دکوراسیون

۶۰٪ اول پایه و پس زمینه را برای کل اتاق فراهم می کند. این رنگ باید خنثی باشد مانند خاکستری، سفید یا بژ. شما باید رنگی را انتخاب کنید که تاثیر رنگ‌های دیگری را که انتخاب می کنید ۳۰% و ۱۰% افزایش دهد. این رنگ برای سطوح بزرگ مانند دیوارها و کف اتاق که ۶۰ درصد محیط را تشکیل می‌دهند استفاده می‌شود.

ترکیب رنگ زمینه

خاکستری – پس زمینه‌ای عالی برای رنگ‌ها در سمت سردتر طیف رنگی (سبز، آبی، بنفش)

بژ – پس‌زمینه‌ای عالی برای رنگ‌های گرم‌تر طیف رنگ (قرمز، نارنجی، زرد)

این، البته، می تواند تغییر کند، اما اگر از ابتدا شروع می‌کنید، این یک قانون ثابت شده است.

۳۰ درصد | رنگ فرعی و یا رنگ ثانویه

رنگ فرعی و یا رنگ ثانویه

ترکیب رنگ فرعی و یا رنگ ثانویه

این رنگ ثانویه است که معمولاً کمی پررنگ‌تر است. هدف اصلی رنگ ثانویه ایجاد کنتراست است. این رنگ تقریباً نصف ۶۰ درصد رنگ غالب در اتاق اعمال می‌شود. به اندازه کافی با رنگ اصلی متفاوت است تا علاقه ایجاد کند، این به طور معمول خنثی یا “شبه خنثی” دیگری است. شبه خنثی رنگ‌هایی هستند که به اندازه کافی تیره یا روشن هستند که به عنوان رنگ خنثی عمل می کنند.

سبز جنگلی، آبی سرمه‌ای، آبی کم رنگ یا زرد کم رنگ را در نظر بگیرید. رنگ‌های روشن‌تر یا تیره‌تر که در طبیعت یافت می‌شوند معمولاً می‌توانند به عنوان شبه خنثی طبقه‌بندی شوند. از این ترکیب رنگ در دکوراسیون ۳۰ درصد برای برجسته شدن بر روی رنگ اصلی، مورد استفاده در مبلمان مانند مبل، صندلی راحتی، میزهای کوچک و لوازم جانبی بزرگ، فرش و پرده استفاده می‌شود. رنگ ثانویه از رنگ اصلی شما پشتیبانی می‌کند اما به اندازه کافی متفاوت است که آنها را از هم متمایز کند.

مطالعه بیشتر:

اگر می‌خواهید ظاهری مدرن، سرزنده و خاص به اتاق نشیمن خود بدهید و در کل خلاقانه عمل نمایید پیشنهاد دکورینه استفاده از مبلمان زرد رنگ است. نظر شما چیست؟ آیا انتخاب خوبی است؟ برای مطالعه کامل مقاله دکوراسیون با مبلمان زرد رنگ [۵۰+ نمونه عالی] کلیک کنید.

۱۰ درصد | رنگ کانونی و یا رنگ تاکیدی

رنگ کانونی و یا رنگ تاکیدی

ترکیب رنگ کانونی و یا رنگ تاکیدی

در نهایت به رنگی می‌رسیم که ۱۰ درصد در فضا دیده می‌شود. این ۱۰ درصد در لوازم تزئینی، لوازم دکوری، کوسن ها، تابلوها، لامپ‌ها و سایر لوازم تزئینی کوچک استفاده کنید. اگر می‌خواهید رنگ کانونی(۱۰ درصدی) یک فضا را تشخیص دهید، به تزئینات هنری و یا قطعات کوچک پارچه‌ای به کار رفته در آن دقت کنید.

با این ۱۰% می‌خواهید مطمئن شوید که اقلام را به طور مساوی در سراسر اتاق قرار می‌دهید، اما برای عبور از ۱۰% بیش از حد بارگذاری نکنید. اتاق خود را به عنوان یک نقاشی یا اثر هنری در نظر بگیرید و اینکه چگونه چشم شما به طور طبیعی در اطراف بوم از رنگی به رنگ دیگر حرکت می‌کند. این ۱۰ درصد رنگی است که چشم مهمانان شما را در اتاق حرکت می دهد. شما می‌خواهید که چشم‌های مردم به‌طور روان در سراسر فضا حرکت کنند و از شیئی به جسم دیگر حرکت کنند که ۱۰% رنگ پررنگ شما را دارد.

ذکر چند نمونه و شرح استفاده از ۳ ترکیب رنگ در دکوراسیون

قانون 60-30-10

در تصویر اول رنگ سفید به وضوح رنگ اصلی است. در سقف و دیوار استفاده شده است. رنگ ثانویه زرد است زیرا در کاناپه، فرش و آثار هنری روی دیوار قرار دارد، در حالی که رنگ تاکیدی است زیرا واقعاً فقط در صندلی‌های اصلی دیده کی‌شود.

انتخاب رنگ در دکوراسیون

در تصویر دوم آبی روشن رنگ اصلی است. دیوار را سرتاسر در برگرفته و به نقطه کانونی تبدیل شده است. رنگ سفید رنگ ثانویه در قفسه، آثار هنری و آباژورها است. در نهایت، رنگ سبز به دلایلی مشابه با اولی، ۱۰٪ رنگ کانونی است.

مطالعه بیشتر:۲۱ رنگ زیبا که هماهنگی بی‌نظیری با رنگ سبز دودی دارند

قانون 60-30-10، انتخاب رنگ در دکوراسیون

در تصویر سوم بژ رنگ اصلی است. این پس زمینه خنثی برای اتاق است. اینجاست که این طراحی خاص کمی آن را تغییر می‌دهد. برخلاف عکس‌های قبلی و گفته‌های قبلی من، کاناپه اینجا یکی از تنها موارد در این طرح است که به رنگ سبز کم رنگ است و در نتیجه آن را به رنگ ۱۰% کانونی تبدیل می‌کند. از سوی دیگر مشکی در تعدادی از لوازم جانبی از جمله قالیچه، میزهای انتهایی، آثار هنری و کوسن‌ها وجود دارد که جایگزین رنگ سبز کم رنگ می‌شود و برای رنگ ثانویه جای می‌گیرد. این هنوز از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ پیروی می کند، اما در نحوه اجرای آن متفاوت است.

در مثال های بالا، ۶۰-۳۰-۱۰ در سمت راست تصویر نمونه رنگ‌هایی است که تصاویر به آن تعلق دارند.

انتخاب سه رنگ اصلی دکوراسیون منزل بر اساس قانون ۶۰-۳۰-۱۰

قانون استفاده از رنگ در دکوراسیون

قانون استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ‌ها بر اساس قانون ۶۰-۳۰-۱۰ ساده است و به شما کمک می‌کند تا دکوراسیونی متعادل و چشم نواز داشته باشید. اما سوال اینجاست؛ چگونه سه رنگ این ترکیب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب سه ترکیب رنگ در دکوراسیون مناسب برای خانه یا محل کار خود، ساده‌ترین راه استفاده از چرخه رنگ یا طیف رنگی است. در این طیف سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد وجود دارد که رنگ‌های اصلی یا پایه هستند و شما قادر به ایجاد آنها از ترکیب رنگ‌های دیگر نخواهید بود. سه رنگ فرعی یا ثانویه نارنجی، سبز و بنفش هستند و از ترکیب مساوی رنگ‌های اصلی ساخته شده اند. از ترکیب رنگ‌های اصلی و ثانویه رنگ‌های درجه سوم ایجاد می‌شود که نسبت به رنگ‌های اصلی و فرعی بازتاب کمتری دارند مانند: قرمز-نارنجی، قرمز-بنفش و ….

یک روش رایج برای انتخاب سه رنگ وجود دارد و آن استفاده از رنگ اصلی، رنگ ثانویه و رنگ سوم به ترتیب برای سه قسمت ۶۰-۳۰-۱۰ است. راهکار دیگر که توسط طراحان دکوراسیون استفاده می‌شود، انتخاب رنگ از روی کالیته پارچه‌ها است، (کالیته کتابچه‌ای است که نمونه‌های کوچک از طیف‌های رنگی یک محصول در آن به نمایش در می‌آید) زیرا طراحان پارچه از قبل با توجه به این اصول، طیف‌های رنگی را طراحی کرده‌اند.

هنگامی که بر قانون ۶۰-۳۰-۱۰ مسلط شدید، می توانید یک رنگ ۲ یا ۳ ۱۰% اضافه کنید و کمی فیلتر کنید. کتاب ها و لوازم جانبی آبی، سبز و زرد را در مقابل خاکستری و سفید ۶۰% و ۳۰% در نظر بگیرید. آنچه را که به نظر می رسد درست انجام دهید، چشمان ما بسیار شهودی هستند، بنابراین اگر به نظر می رسد “بی‌روح و خشک” است، پس این نشانه ای است که شما بیش از حد از ۱۰٪ عبور کرده‌اید و باید عناصر خاصی از طراحی خود را حذف یا تغییر مکان دهید.

و اما شکستن قانون ۶۰-۳۰-۱۰

حتما برای شما هم پیش آمده است که چرا همه از این قانون در طراحی و دکوراسیون خود استفاده نمی‌کنند. دلیل این امر این است که قوانین در دکوراسیون ۱۰۰% اعمال نمی‌شود و این حرفه آنقدر گسترده و بی‌پایان است که با شکست هر قانون می‌توان قوانین جدیدی ایجاد کرد. اگر به قانون ۶۰-۳۰-۱۰ علاقه‌ای ندارید یا فکر می‌کنید که در طراحی فضا کمکی نمی‌کند، آن را به روش‌های زیر بشکنید:

قانون ۱۱۰ درصد در ترکیب رنگ در دکوراسیون

قانون 60-30-10 را در ترکیب رنگ بشکنیم؟

آیا می‌توانیم قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را در ترکیب رنگ در دکوراسیون بشکنیم؟

یکی از راه‌هایی که می‌توانید قانون قبلی را زیر پا بگذارید، استفاده از ترکیب ۱۱۰ درصدی است. این بدان معناست که شما می‌توانید ۶۰% برای رنگ اصلی و ۳۰% برای رنگ دوم خود انتخاب کنید، اما به جای یک رنگ، از دو رنگ با ۱۰% استفاده کنید. با این کار شما در واقع ۴ رنگ در ترکیب رنگ خود دارید و زمانی که به تعداد زیادی رنگ در طرح خود نیاز دارید این کار به کارتان می‌آید.

فرمول رنگ دکوراسیون خود را بنویسید

نکته کلیدی برای سرکشی در این قانون دکوراسیون، توجه به تعادل رنگ در فضا است.

نکته کلیدی برای سرکشی در اجرای فرمول مختص خود، توجه به تعادل رنگ در فضای منزل است.

قوانین تزیین و دکوراسیون زمانی مفید هستند که به جهتی در تزئین یا انتخاب رنگ نیاز داشته باشیم. بنابراین، اگر شما فردی خلاق و به نوعی ساختارشکن باشید یا نتوانید اتاقی به این حد متعادل را تصور کنید، چه؟ آن وقت است که باید فرمول خود را بنویسید. اگر ۳۰-۳۰-۲۰-۲۰ برای شما مناسب است، آن فرمول را آزمایش کنید. نکته کلیدی برای سرکشی در این قانون دکوراسیون، توجه به تعادل رنگ در فضای خود است. هنگامی که از وزن بصری این نسبت‌های رنگی آگاه شدید، می توانید قوانین را زیر پا بگذارید و تعادلی را پیدا کنید که مناسب سلیقه و میل شماست.

از تک رنگ استفاده کنید

حاوی یا استفاده از تنها یک رنگ

حاوی یا استفاده از تنها یک رنگ در سایه‌های مختلف

تک رنگ چیست؟ خب، طبق تعریف تک رنگ به معنای “حاوی یا استفاده از تنها یک رنگ” است. بنابراین یک طرح تنها با یک رنگ چگونه کار می کند؟ قانون ۶۰-۳۰-۱۰ هنوز در اینجا اعمال می شود و اجازه دهید توضیح دهم که چگونه.

وقتی به خانه های تک رنگ فکر می‌کنیم، طراحان به سایه‌ها و طیف‌های خاص می‌پردازند، نه رنگ. تک رنگ در اصل یک رنگ در تیره ترین سایه آن است که همچنان با رنگ سفید رقیق می شود تا یک سری رنگ های دیگر تولید شود.

هنگامی که یک طرح رنگ تک رنگ ایجاد می‌کنید، رنگ‌های اصلی، فرعی و کانونی شما می‌توانند سایه‌های متفاوتی از همان رنگ باشند تا سه رنگ مجزا. رنگ خاکستری خنثی می‌تواند به عنوان ۶۰ درصد رنگ اصلی شما باشد، سایه تیره همان رنگ ۳۰ درصد رنگ ثانویه و خیره کننده را ایجاد می‌کند، و سایه کم رنگ خاکستری را به عنوان رنگ کانونی ۱۰ درصدی شما روشن می‌کند. طرح رنگی تک رنگ خنثی یک طرح رنگی بسیار آرامش بخش ایجاد می‌کند.

در اینجا نمونه ای از یک رنگ در سایه های مختلف آورده شده است:

تک رنگ قرمز با استفاده از قانون 60-30-10

طراحی تک رنگ قرمز با استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰

طراحی تک رنگ سبز

طراحی تک رنگ سبز با استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰

تک رنگ آبی با استفاده از قانون 60-30-10

طراحی تک رنگ آبی با استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰

استفاده از رنگ‌های کروماتیک

کروماتیک

رنگ هایی که در یک طیف رنگی قرار می‌گیرند کروماتیک می‌گویند.


اگر از این رنگ‌ها استفاده می‌کنید به این معنی است که شما یک طرح تک رنگ دارید. بنابراین، سه رنگ در قانون قبلی با رنگ‌های روشن‌تر و تیره‌تر یک رنگ هستند نه ۳ رنگ مختلف! در اینجا شما از رنگ خنثی‌تر ۶۰ درصد، تیره‌تر ۳۰ درصد و رنگ روشن‌تر ۱۰ درصد استفاده می‌کنید. این روش همچنین یک سبک محبوب در طراحی داخلی مدرن است.

نمونه ترکیب رنگ در دکوراسیون با قانون ۶۰ ۳۰ ۱۰

چند نمونه ترکیب رنگ در دکوراسیون با قانون ۶۰ ۳۰ ۱۰ را به اشتراک می گذاریم تا بهتر این موضوع را درک کنید:

به کارگیری قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون

نحوه به کارگیری قانون ۱۰-۳۰-۶۰ ترکیب رنگ در دکوراسیون


قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی


 ترکیب رنگ دکوراسیون

ترکیب رنگ در دکوراسیون پذیرایی

چرا از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ استفاده کنیم؟

بگذارید این مقاله را با پاسخ به این پرسش به پابان برسانیم که چرا اصلاً از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ استفاده می‌کنیم؟ زیرا استفاده از قانون به شما امنیت می‌دهد تا بدون ترس از اشتباه، رنگ‌ها را در دکوراسیون خود بگنجانید. این یک قانون عالی برای کسانی است که می‌خواهند از رنگ‌ها در محیط خود استفاده کنند، اما تجربه‌ای ندارند و نمی‌خواهند بی‌گدار به آب بزنند.

امیدوارم این پست برای شما مفید بوده باشد و ایده‌های قانون ۶۰-۳۰-۱۰ ترکیب رنگ در دکوراسیون که به اشتراک گذاشتیم الهام بخش شما باشد. فراموش نکنید که برای دیدن سایر ایده‌های رنگ دکوراسیون و همچنین مطالعه مقالات دیگر مربوط به دکوراسیون منزل از صفحه اصلی دکورینه دیدن کنید ! 🙂

منبع: thespruce nicolewhitneymartin designsbykh

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *